تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,433,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,804,379 |
اثر بخشی آموزش خِرد بر هیجانهای تحصیلی، انگیزش تحصیلی و افزایش نشاط ذهنی در دانشآموزان | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2025.142168.2548 | ||
نویسندگان | ||
معصومه عزیزی1؛ ابوالقاسم یعقوبی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوماجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوماجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش خِرد بر هیجانهای تحصیلی، انگیزش تحصیلی و افزایش نشاط ذهنی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن بهصورت پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل و مرحلهی پیگیری بود. جامعۀ آماری تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول سال تحصیلی 1403- 1402 در شهر همدان بودند. برای انتخاب نمونه به روش نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز انتخاب شدند و به صورت انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و گروه کنترل (21 نفر) قرار گرفتند. پس از گروهبندی و انجام پیشآزمون، طی 8 جلسه آموزش خرد به گروه آزمایش ارائه شد. سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه هیجانهای تحصیلی، انگیزش تحصیلی و نشاط ذهنی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط استفاده گردید. یافتهها حاکی از آن بود که آموزش خرد بر هیجانهای مثبت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان تأثیر مثبت و معنادار داشته است و این تاثیر در مرحله پیگیری بعد از چهار ماه همچنان پایدار بود. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش خرد موجب پرورش هیجانهای مثبت تحصیلی، تقویت انگیزش تحصیلی در دانشآموزان میشود و این عوامل در کنار هم نشاط ذهنی آنها را افزایش میدهد. معلمان برای ایجاد نتایج مثبت یادگیری، انگیزشی و ارتقاء شادی در دانشآموزان، مداخلات مبتنی بر خرد را در مدارس طراحی و توسعه دهند . | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خرد؛ انگیزشتحصیلی؛ نشاط ذهنی؛ هیجانهای تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 |