تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,384 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,122,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,064,350 |
طراحی و اعتبار سنجی الگوی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کیفی و کمی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.140020.1995 | ||
نویسندگان | ||
اکرم تفتیان* 1؛ نسرین الراجی2؛ فاطمه منصوری محمدآبادی3 | ||
1استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، گروه حسابداری، یزد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، گروه حسابداری واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
واحدهای آموزشی حسابداری تمرکز بسیار محدودی بر توسعه مهارتها در برنامههای درسی دارند که این بحث توسط کارفرمایان گزارششده است که خواهان مهارتها و ویژگیهای متنوعی در فارغالتحصیلان جدید حسابداری برای حفظ منافع اقتصادی در محیط کار هستند. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کیفی و کمی و تبیین و شناسایی مؤلفهها و شاخصهای آن است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان بوده که در فاز کیفی با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی و از نوع زنجیرهای (گلوله برفی)، تعداد 25 مصاحبه با خبرگان (اساتید رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد) انجام شد. در فاز کمی، نیز تعداد 157 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری دانشگاه آزاد یزد به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی تعیین شدند و پرسشنامه تحقیق بین آنان توزیع شد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل تم استفاده شده است. در بخش تحلیل تم، 8 مقوله اصلی در قالب 30 مقوله فرعی و 196 مفهوم شناسایی شد. برای تحلیل دادههای کمی و اعتبارسنجی الگو از رویکرد معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج بررسی نشان داد مدل تحقیق دارای برازش مطلوب بوده و تمامی مفاهیم شناساییشده به صورت معناداری مقولههای مربوطه را تبیین نمودهاند؛ بنابراین این الگو میتواند به عنوان استراتژی نوآورانه برای تدوینکنندگان برنامههای آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری با عملکرد بالا استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی آموزشی؛ دانشجویان حسابداری؛ دانش و مهارت؛ پژوهش کمی و کیفی؛ تحلیل تم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |