
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,568,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,310,279 |
شناسایی و رتبهبندی چالشها و راهبردهای تابآوری تحصیلی بر مبنای تلفیق تحلیل مضمون و خانه کیفیت | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2025.143526.2089 | ||
نویسندگان | ||
داریوش محمدی زنجیرانی* 1؛ شهلا شهپری2 | ||
1گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان | ||
2دبیر اداره اموزش و پرورش ناحیه 3 استان اصفهان. اصفهان. ایران | ||
چکیده | ||
تابآوری تحصیلی به سطوح بالای انگیزش، پیشرفت و عملکرد، علیرغم حوادث و شرایط استرسزایی اشاره دارد که دانش آموزان، دانشجویان و سایر فراگیران در محیط اموزشی با آن مواجه اند. این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای تابآوری تحصیلی سواداموزان گروه سنی 49 – 60 سال و بر آن اساس، تدوین و اولویت بندی استراتژیهای بهبود تابآوری تحصیلی برای این رده سنی انجام گرفته است. در راستای نیل به این هدف، چالشهایی که ارتباط قوی با تابآوری تحصیلی در این رده سنی داشتند، از طریق مصاحبههای عمیق با مدرسین منتخب و با استفاده از روش تحلیل مضمون شناسایی و در سه مضمون فراگیر (عوامل فردی، محیطی و سازمانی) و 15 مضمون پایه دستهبندی شدند و درجه اهمیت هر یک از انها با استفاده از تکنیک بهترین – بدترین محاسبه گردید. نتایج تعیین وزن نشان داد که چالش "مشکلات خانوادگی سواداموزان" بیشترین تاثیر را در کاهش تابآوری تحصیلی آنان دارا است. سپس مهمترین راهبردهای رفع موانع تابآوری در چهار مضمون فراگیر (توجه و انگیزه، یادگیری و حافظه، فرهنگ و زمینه، سازمان وزیرساخت) در قالب 11 بسته ارتقای تابآوری شناسایی و با استفاده از ماتریس خانه کیفیت رتبهبندی و در اختیار قرار گرفت. نتایج نشان داد بسته تابآوری " مشاوره خانوادگی و توانبخشی سواداموزان " دارای بیشترین درجه تاثیر در کاهش تابآوری تحصیلی این دسته از سواداموزان میباشد. نتایج این پژوهش، درک عمیقتری از نیازهای تحصیلی این گروه فراهم آورده و میتواند مبنای علمی مناسبی برای طراحی برنامههای آموزشی انعطافپذیر و حمایتمحور در سطح سیاستگذاری آموزشی فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ تحلیل مضمون؛ سوادآموز؛ راهبردها؛ چالش های یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |