تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,392,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,937 |
اثربخشی برنامه مداخله مثبتمحور مبتنی بر مولفههای تابآوری و بخشش درخودمختاری هیجانی و پردازش عاطفی دانش-آموزان قربانی | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2025.140945.2516 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ یوسف ادیب3؛ سپیده کاظمی4 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دانشجوی دکترای روانشناسیتربیتی، گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاهتبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه مداخله مثبتمحور مبتنی بر مولفههای تابآوری و بخشش در خودمختاریهیجانی وپردازشعاطفی دانشآموزان قربانی انجام گرفت. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعهی پژوهش دانشآموزان پسرودختر دارای رفتار قربانی در مدارس متوسطه دوم در شهرستان بستان آباد درسال تحصیلی 1402-1403بود. که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مقیاسهای قلدری (BVS)، خودمختاری هیجانی (EAS) و پردازش عاطفی(EPS) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برنامه مداخله در هشت جلسه 45 دقیقه ای و به صورت گروهی و با تفکیک جنسیت برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل آمیخته نشان داد که برنامه مداخله مثبت محور مبتنی بر مولفههای تابآوری و بخشش به طور معنیداری باعث افزایش درخودمختاری هیجانی و بهبود روند پردازشعاطفی دانشآموزان قربانی شده است (05/0>p). و در دوره پیگیری نیز ادامه دارد. براساس نتایج، آموزش مثبتمحور مبتنی بر مولفههای تابآوری و بخشش توانسته است بر بهبود خودمختار هیجانی و پردازش عاطفی دانشآموزان قربانی موثر واقع شود. لذا میتوان از نتایج این پژوهش در راستای ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان، مشاوران مدارس و روانشناسان تربیتی برای مواجههی صحیح با مشکلات دانشآموزان و در بهبود پیوند و ارتباط با نوجوانان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قربانی؛ روانشناسی مثبت محور مبتنی بر مولفههای تابآوری و بخشش؛ خودمختاری هیجانی و پردازش عاطفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |