تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,391,676 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,690 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای (4C-ID) بر یادگیری معنادار و تفکر انتقادی دانشآموزان پایه ششم شهرستان اردبیل | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.142142.2053 | ||
نویسندگان | ||
نادر حیدری رضی آباد1؛ وحید رحیم زاده2؛ علی خالق خواه* 3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای (4C-ID) بر یادگیری معنادار و تفکر انتقادی در دانشآموزان بود. تحقیق از منظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت کمی و از نظر روش اجرا نیمه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان اردبیل بودند. حجم نمونه 40 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس، این تعداد دانشآموز از دو کلاس 20 نفری پایه ششم شهرستان اردبیل انتخاب شدند. دانشآموزان یک کلاس به عنوان گروه کنترل و دانشآموزان کلاسی دیگر به عنوان گروه آزمایش تعیین شدند. متغیر مستقل آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای (4C-ID) بود و متغیرهای وابسته یادگیری معنادار و تفکر انتقادی بودند. جهت اندازهگیری یادگیری معنادار از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. جهت سنجش تفکر انتقادی نیز از پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد که دریکوندی (1393) ضریب اعتبار این مقیاس را 91/0 گزارش کرده بود. یافتهها حاکی از آن شدند که آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای (4C-ID) بر یادگیری معنادار و تفکر انتقادی دانشآموزان پایه ششم شهرستان اردبیل اثربخش بود و این آموزش 67 درصد یادگیری معنادار و 77 درصد تفکر انتقادی را توانستند پیشبینی کنند (sig<0.05). با استفاده از آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مولفهای (4C-ID) یادگیری معنادار و تفکر انتقادی دانشآموزان پایه ششم به طور معناداری افزایش پیدا کرده است و لذا این نتیجه میتواند تلویحات آموزشی زیادی برای آموزش و پرورش داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای (4C-ID)؛ یادگیری معنادار؛ تفکر انتقادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 |