تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,675 |
تعداد مقالات | 13,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,691,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,520,665 |
آموزش افتراقی ارتقاءیافته با فناوری: یک مرور روایتی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.141410.2030 | ||
نویسندگان | ||
عطا Barzegari1؛ اسماعیل عظیمی* 2؛ جواد حاتمی3 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اهمیت درنظرگرفتن نیازها و ویژگیهای متنوع یادگیرندگان در محیطهای یادگیری الکترونیکی امری ضروری است و امروزه با بهرهمندی محیطهای یادگیری از ابزارهای فناورانه، در کانون توجه پژوهشگران حوزه آموزش قرار گرفته است. پژوهش حاضر در نظر داشته است آموزش افتراقی را بهعنوان رویکردی که ملاحظه عمیق تفاوتهای یادگیرندگان در محیطهای یادگیری را دنبال میکند، در محیطهای یادگیری الکترونیکی مطالعه کرده و چالشهای اجرایی آن را شناسایی کند و در نهایت به کمک ظرفیتهای بستر یادگیری ارتقاءیافته به کمک فناوری، راهکارهایی را برای غلبه بر این چالشها و اجرای اثربخش آن ارائه نموده است. روش این پژوهش، مرور روایتی بوده و پس از جستجو در منابع اطلاعاتی بر اساس کلیدواژههای معین و بر اساس معیارهای ورود و خروج در نظر گرفتهشده، پژوهشهای نهایی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش، طراحی و سازماندهی زمانبر، نیاز به توانمندیهای دیجیتالی معلمان، تنوع و نوسان پروفایلهای یادگیرندگان و چالش مدیریت کلاسهای آنلاین بزرگ و چالشهای سنجش و بازخورد را بهعنوان چالشهای اتخاذ رویکرد آموزش افتراقی در یادگیری الکترونیکی نشان داد. همچنین پژوهشهای بررسی شده به نقش رویکردهای دادهمحور در آموزش مثل واکاوی یادگیری در ارتقا محیطهای یادگیری الکترونیکی و رفع چالشهای اجرایی آموزش افتراقی در ابعاد مختلف در آن تأکید داشت. در انتها پیشنهاداتی برای پژوهشهای بیشتر در کاربست آموزش افتراقی در یادگیری الکترونیکی و استفاده از ظرفیت دادهها به کمک واکاوی یادگیری برای تسهیل اتخاذ این رویکرد ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش افتراقی؛ واکاوی یادگیری؛ یادگیری الکترونیکی؛ یادگیری ارتقاءیافته به کمک فناوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |