تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,658 |
تعداد مقالات | 13,568 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,231,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,303,416 |
مدل مفهومی عوامل مؤثر بر سواد ریاضی بر اساس دیدگاه دانشآموزان پایه نهم: یک پژوهش کیفی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.142165.2054 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ مریم شایان2 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2گروه ریاضی ، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل مفهومی از عوامل مؤثر بر سواد ریاضی از دیدگاه دانشآموزان پایه نهم انجام گرفت. دادهها با رویکرد کیفی با استفاده از ابزار مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. شرکتکنندگان پژوهش از بین دانشآموزان پایه نهم شهر اصفهان بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و به روش ملاکمحور انتخاب شدند. در این پژوهش، اشباع نظری با 15 دانشآموز حاصل شد. دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها با استفاده از فرآیند کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. جهت حصول اطمینان از کیفیت پژوهش و اعتباریابی یافتهها از راهبردهای متعددی مانند تعامل مستمر با مشارکتکنندگان و همچنین ارزیابی، بازبینی و تأیید دادهها توسط صاحبنظران بهره گرفته شد. بر اساس دیدگاه دانشآموزان پایه نهم، مقولهها و زیرمقولههای شناسایی شده در دو دسته کلی عوامل بیرونی و عوامل درونی دستهبندی شدند. عوامل درونی شامل زیرمقولههای یادگیری ریاضی، مطالعه ریاضی، انگیزش، فراشناخت، مهارت حل مسئله و باورها طبقهبندی شدند و زیرمقولههای جامعه، محیط آموزشی و خانواده ذیل عوامل بیرونی مؤثر بر سواد ریاضی دانشآموزان پایه نهم قرار گرفتند. در نهایت و بهعنوان یافته کلی پژوهش، مدل مفهومی عوامل مؤثر بر سواد ریاضی دانشآموزان تدوین و ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد ریاضی؛ مطالعه پیزا؛ دانشآموزان پایه نهم؛ پژوهش کیفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |