تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,648,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,412,910 |
بررسی نقش توسعه حمل و نقل محور (TOD) در بازآفرینی کاربری اراضی شهری (نمونه موردی: ایستگاه مترو میدان ساعت (خط یک) | ||
برنامه ریزی فضایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/sppl.2023.137313.1719 | ||
نویسندگان | ||
رسا نوبهار قزلجه میدان؛ هادی حکیمی* | ||
گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
طرح مسئله: گسترش جمعیت و ابعاد شهرنشینی در دنیای امروزی، منجر به آشفتگی در فضاهای شهری، کاهش کارایی کاربری-ها و گسترش مشکلات حملونقل شده است. از سوی دیگر غفلت مدیران در برنامهریزیهای میان مدت و بلند مدت مانعی دیگر برای دستیابی به توسعه پایدار شهری بوده است. از اینرو، این مشکلات سیاستگذاران و برنامهریزان عرصه مدیریت شهری را برآن داشته است تا با تدابیر و رویکردهای متناسب، درصدد پاسخگویی به این مشکلات گام بردارند. رویکرد توسعه حملونقل محور (TOD) به عنوان یکی از راهحلهای موجود برای پاسخگویی به آشفتگیها ارائه میشود. این رویکرد میکوشد تا با ایجاد تغییراتی در مجاورت سیستمهای حملونقل عمومی، در بازآفرینی کاربریهای اراضی پیرامون، جابجایی کالا و خدمات اثرگذار باشد. ایستگاه مترو میدانساعت(خطیک)، در منطقه دو شهرداری تبریز به دلیل مشکلات عدیده، بافت فرسوده و تراکم بالا، پتانسیل مناسبی برای تبدیل به عنوان مرکز TOD دارد. هدف پژوهش: پژوهش انجامشده، در پی ایجاد توسعه پایدار، خلق محیطی دوستانه و بازآفرینی کاربری اراضی براساس معیارهای TOD است. روش پژوهش: از نظر روششناسی، توصیفی-تحلیلی با اهدف کاربردی بوده روش تحقیق به صورت تهیه پرسشنامه و دادههای استخراجشده از نرمافزارGIS و با بهرهگیری از تحلیلسلسلهمراتبی (AHP) صورت گرفت. نتایج پژوهش: برمبنای تحلیل 4 معیار اصلی و 9 زیرمعیار اثرگذار، نتایج نشان-دهنده اهمیت گزینههای افزایش بازده اقتصادی، افزایش کارایی سیستم حملونقل عمومی به همراه افزایش تراکم به ترتیب با امتیازات 0.25، 0.183 و 0.161، برحسب اولویت انتخاب و براساس آنها برنامهریزی کاربری زمین پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حملونقل محور؛ TOD؛ بازآفرینی کاربری اراضی شهری؛ ایستگاه مترو؛ میدانساعت؛ خطیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |