تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,639 |
تعداد مشاهده مقاله | 26,035,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,697,697 |
طراحی و اعتباریابی الگوی حس حضور در سامانه مدیریت یادگیری مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.136442.1861 | ||
نویسندگان | ||
ثریا خزائی1؛ محبوبه عارفی* 2؛ اسماعیل جعفری3؛ اعظم اسفیجانی4 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3Department of Educational Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
4دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کمتوجهی به استفاده از ظرفیتهای رویکردهای مناسب در طراحی و اجرای دورههای یادگیری الکترونیکی موجب پیدایش مشکلات زیادی نظیر احساس انزوا و پیدایش محیط شخصی سرد شده است؛ بر همین اساس هدف پژوهش توجه به پراکندگی یافتهها در حوزة حس حضور در مباحث مربوط به آموزش الکترونیکی میباشد. این پژوهش بر اساس روشتحقیق آمیخته انجام شد. در بخش کیفی با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی- قیاسی و همچنین گروه کانونی به شناسایی مؤلفههای سه بُعد شناخته شده حسحضور (بر اساس رویکرد قیاسی) و همچنین ابعاد و مؤلفههای جدیدی از حسحضور (بر اساس رویکرد استقرایی) پرداخته شد. دادههای، با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل و بر اساس نتایج، پیشنهاد شکلگیری الگوی تلفیق حس حضور ارائه گردید. دادههای بخش کمی با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته گردآوری شد. در بخش کیفی پس از پالایش کدهای باز، نهایتاً مؤلفههای و ابعاد نهایی حسحضور شامل احساس با هم بودن، تنظیم قواعد مشترک میان اعضا، خودکارآمدی درک شده، موفقیت در کسب تجربیات یادگیری، ایجاد توانمندی در بکارگیری دانش جدید، توانمندی در اثرگذاری بر دیگران، خودراهبری یادگیرنده و درگیری فعال یادگیرنده شناسایی گردید. در ادامه ابعاد نهایی حسحضور شامل حضور اجتماعی، حضور یادگیری، حضور شناختی، حضور فیزیکی، حضور تدریس، حضورعاطفی، حضورخودگردانی و حضور زیباییشناختی میباشند. در بخش کمی، نتایج نشان داد که الگوی حس حضور ارائه شده از اعتبار درونی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی حس حضور؛ سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی؛ مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |