تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,486 |
تعداد مقالات | 12,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,241,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,021,576 |
ساختار روایی داستان سنگر و قمقمههای خالی نوشتة بهرام صادقی | ||
فنون ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2023.135470.2196 | ||
نویسنده | ||
سمیه الفت فصیح* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان ایران | ||
چکیده | ||
هر نویسندهای برای بیان اندیشهها و مفاهیم خود از روش، طرح و شیوة خاصی برای روایتگری استفاده میکند. بهرام صادقی از نویسندگان نسبتاً کمکار دورة معاصر است که آثاری اندک از او بر جای مانده، اما تأثیری ماندگار بر داستاننویسی فارسی داشته است. داستان کوتاه سنگر و قمقمههای خالی در مجموعه داستانی به همین نام منتشر شده که نویسنده در آن از شیوة فراداستان برای روایت استفاده کرده است. تکرار و یکنواختی، ژرفساخت غالب این داستان است که نویسنده، آن را به کمک نمادها و نشانههای درونمتنی و با حربة طنز در طول داستان گسترده است. نام و کنش شخصیتها نیز در همین راستا و در خدمت ساختار روایی داستان است. در این مقاله بر اساس روایتشناسی ساختاری به تحلیل پیوند میان طرح، ژرفساخت و شیوة روایتگری صادقی در داستان سنگر و قمقمههای خالی پرداختهایم. چگونگی استفادة نویسنده از این شکل خاص روایتگری به کمک سایر عناصر و نشانههای درونمتنی به تشکیل ساختاری مدرن منجر شده است. توجه ویژه به روایت و فراداستان بودن داستان که حاصل نقض چارچوبهاست، شریک کردن خواننده در روایت داستان و محول کردن بخشی از وظایف راوی به او، مباهات به فرم و تردید در واقعیت داستانی از طریق حرف زدن راوی فراداستان با خواننده، از نشانههای تمایل نویسنده به این ساختار است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ ساختارگرایی؛ ژرفساخت؛ بهرام صادقی؛ سنگر و قمقمههای خالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |