تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,473 |
تعداد مقالات | 12,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,365,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,808,651 |
ارائه مدل کیفی و کمی توانمندسازی شناختی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 36، اسفند 1401، صفحه 1-20 اصل مقاله (174.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.129271.1641 | ||
نویسنده | ||
نعمت اله صالحی نجف آبادی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش از نوع اکتشافی آمیخته با هدف مدل یابی توانمندسازی شناختی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته توانمندسازی شناختی گردآوری گردید. دادهها در نرمافزار SPSS.20 و Lisrel تحلیل شد. به اینصورت که پس از شناسایی مولفههای توانمندسازی شناختی با روش اسنادی و کدگذاری محوری، بوسیله آزمون فریدمن به ترتیب مدیریت کلاس، ارتباط موثر، برنامه آموزشی، برنامه حمایتی استاد – دانشجو، ارزشیابی برنامه آموزشی، ارزیابی دانشجو و استاد، روشهای آموزشی و تدریس، فنّآوری نوین آموزشی، برنامهریزی درسی، و رهبری آموزشی از رتبه 1 تا 10 اولویتبندی شدند. مدل اولیه براساس نظر خبرگان طی دو مرحله دلفی اعتباریابی و مدل نهایی تدوین شد. در مرحله اول دلفی مجموع نمرات کندال مولفههای مدل میزان نمره کل به دست آمده 651/0 و به میزان قابل قبول نزدیک بود. در مرحله دوم، ثبات نسبی مؤلفهها و نظرات خبرگان درباره آنها بالای هشتاد درصد و تمامی مؤلفهها تأیید شدند. پایایی باز آزمایی و همسانی درونی پرسشنامه توانمندسازی شناختی در دو مرحله اجرا به روش دلفی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 755/0 و 793/0 محاسبه شد. مدل نهایی براساس مولفههای برنامه های حمایتی استاد، دانشجو - فناوریهای نوین آموزشی- مدیریت و رهبری آموزشی- روشهای تدریس و ارزشیابی- یرنامه ریزی درسی و آموزشی طراحی شد. بین شاخص های مدل نهایی با توانمندسازی شناختی همبستگی مثبت و معنیداری مشاهده شد. (001/0 P=). | ||
کلیدواژهها | ||
ارائه مدل؛ پرسشنامه توانمند سازی شناختی؛ دانشجویان؛ یادگیری الکترونیکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |