تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,398 |
تعداد مقالات | 11,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,138,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,121,776 |
طراحی مدل رهبری مدرسه اجتماعی در مدارس مقطع ابتدایی: یک مطالعه کیفی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2022.133176.1760 | ||
نویسندگان | ||
طاهره نوروزی وند![]() ![]() ![]() | ||
1مدیریت آموزشی- مربی دانشگاه فرهنگیان ایلام | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشگاه خوارزمی | ||
4استادیار گروه آموزشی مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت | ||
چکیده | ||
مدرسه اجتماعی مفهومی از مدرسه به عنوان یک مرکز در دسترس برای استفاده همهی سازمانهای اجتماعی و گروههای شهروند، در هفت روز هفته، دوازده ماه سال و همهی زمانها است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل رهبری مدرسه اجتماعی در مقطع ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش، کیفی و از تکنیک تحلیل محتوای کیفی بهره برده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات، کتب، گزارشها و پایاننامهها به تعداد 150 سند بوده است که از این میان 77 سند که به موضوع پژوهش مرتبطتر بودند، مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. این پژوهش، برای محاسبه پایایی از ضریب کاپای کوهن و برای اعتبارسنجی مدل، از معیارهای دهگانه اشتراوس و کوربین بهره برده است. نتایج پژوهش برای رهبری مدرسه اجتماعی، 3مقوله اصلی، 17زیرمقوله و 112کد باز را شناسایی کردند. سه نقش اصلی رهبری مدرسه اجتماعی به عنوان، رهبری در درون مدرسه، رهبری در اجتماع و رهبری میانجی شناسایی شدهاند. بر اساس یافتههای پژوهش، رهبر مدرسه اجتماعی با داشتن مهارتهای ارتباطی و تشریک مساعی، میتواند ساختار تصمیمگیری را به سوی یک رهبری جمعی و تیمی تغییر دهد. همچنین برای به ارمغان آوردن یک استراتژی موفق مدرسه اجتماعی، نیاز به تغییر در ساختارها، شیوهها و مشارکتهای موجود در مدرسه و در نتیجه تغییر در رهبری سنتی آن است چرا که، انتظارات از مدارس و مدیران مدرسه در حال تغییر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه اجتماعی؛ رهبری مدرسه؛ رهبری میانجی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |