تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 11,421 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,690,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,984,010 |
واکاوی تجارب معلمان تازهکار از چالشهای تدریس در کلاسهای چندپایه | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2022.130682.1686 | ||
نویسندگان | ||
سید حشمت الله مرتضوی زاده ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف فهم تجربه زیسته معلمان تازهکار از چالشهای تدریس در کلاسهای چندپایه طراحی و در چارچوب روش تحقیق کیفی و طرح پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. شرکت کنندگان در این پژوهش (24) نفر از معلمان تازهکار (سابقه یک تا سه سال) در کلاسهای چندپایه بودند که براساس معیارهای ورود به پژوهش به شیوه هدفمند انتخاب شده و در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. تحلیل مصاحبهها با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. یافتههای این تحقیق به شکلگیری هفت مقوله شاملِ چالشهای سازمانی و ساختاری، دانش مرتبط با تخصصی، فیزیکی و بافتی، مرتبط با دانشآموزان، مرتبط با والدین، مرتبط با کلاسداری معلم و چالشهای مواجه با موقعیتهای غیرمنتظره استخراج (33) کد منجر شد. بر اساس، یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود معلمانی با حداقل سه سال سابقه تدریس در کلاس های عادی در کلاسهای چندپایه به کار گرفته شوند. هم چنین درس-های مربوط به کلاسهای چندپایه در رشته آموزش ابتدایی به صورت تیمی (عضو هیات علمی و معلم باتجربه تدریس در کلاسهای چندپایه) آموزش داده شود. بدینسان تصمیم گیرندگان نظام آموزشی میتوانند برنامههای آموزشی مناسب برای رفع چالشهای معلمان تازهکار در کلاسهای چندپایه را طراحی و اجرا نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ کلاس های چندپایه"؛ تجربه زیسته معلمان تازه کار"؛ ،"؛ چالش های معلمان تازه کار" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 |