تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,387 |
تعداد مقالات | 11,427 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,709,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,989,104 |
بررسی روشهای ایجاد تعامل و بهبود مشارکت دانشجویان در فرایند یادگیری در آموزش عالی: یک مرور نظاممند | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2022.130450.1677 | ||
نویسندگان | ||
حامد حسینی ضرابی1؛ اباصلت خراسانی ![]() | ||
1دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
4عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر شناسایی روشهای ایجاد تعامل و تقویت مشارکت دانشجویان در فرایند یادگیری و شناسایی ویژگیهای تعامل اثربخش در فرایند یادگیری است. تعاملهای یادگیری باید دارای مجموعهای از ویژگیها باشد تا یادگیری محقق شود. در این پژوهش کیفی از روش مطالعه مرور نظاممند منطبق با دستورالعمل پریزما (PRISMA) برای مطالعه پژوهشهای پیشین، و از روش پدیدارشناسی با بهرهگیری از گروههای کانونی برای کسب تجارب خبرگان استفاده شده است. در پایگاه اطلاعاتی web of science جستجوی مقالههای مرتبط با هدف پژوهش طی سالهای 2009 تا 2019 صورت پذیرفت که تعداد 252 مقاله در حوزه تخصصی رشته تعلیم و تربیت به عنوان جامعه آماری به دست آمد. معیارهای ورود مقالهها به مطالعه مرور نظاممند، مقالههای علمی- پژوهشی در حوزه آموزش عالی بودند که در نهایت 20 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. اعضای گروه کانونی، متخصصان علوم تربیتی بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدند. پایایی مضمونهای استخراج شده از طریق خودبازبینی پژوهشگر و توافق موضوعی سه کدگذار انجام شد. یافتههای پژوهش شامل 9 روش ایجاد تعامل (ایجاد محیط یادگیری مبتنی بر مسئله یا مشکل، ایجاد فضایی برای تفسیر و تأمل فردی و بحث و گفتگو، ارائه بازخورد، پاداش و تشویقکردن مبتنی بر انگیزانندههای درونی، مشارکتدادن دانشجو در طراحی آموزشی و اجرا، استفاده از ابزارهای چندرسانهای، خودارزیابی، استفاده از تکنیکهای یادگیری همیارانه، ارزیابی همتایان، طراحی و تسهیل فعالیت گروهی) و 13 ویژگی تعامل اثربخش در فرایند یادگیری است که با کاربست آن در عمل، میتوان محیط یادگیری پویا و فعال ایجاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعامل یادگیری؛ مشارکت دانشجو؛ آموزش عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |