تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,762 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,194,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,746,292 |
تدوین مدل سرزندگی تحصیلی براساس معنا در زندگی با میانجیگری شادکامی در دانشآموزان | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، دی 1400، صفحه 41-54 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2022.131247.2217 | ||
نویسندگان | ||
حسن شادکام1؛ ابوالقاسم یعقوبی* 2؛ فیروزه زنگنه مطلق3؛ ذبیح پیرانی4؛ حسین محققی5 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک ، اراک، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
3گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. ایران. | ||
5دانشیار- گروه روانشناسی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی- دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
سرزندگی تحصیلی، یکی از سازههای مثبت روانشناسی است که پژوهشگران در حوزه تحصیلی به آن توجه داشتهاند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سرزندگی تحصیلی براساس معنا با میانجیگری شادکامی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر همدان بود. روش تحقیق، همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. حجم نمونه 370 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر همدان بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی و شادکامی آکسفورد استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان دادند معنا بر سرزندگی تحصیلی و شادکامی اثر مستقیم و مثبتی دارد. شادکامی نیز بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین، شادکامی نقش میانجی معناداری در رابطۀ بین معنا و سرزندگی تحصیلی دارد. با توجه به اینکه معنا در ایجاد انگیزه نقش داشته است، باعث تلاش بیشتر میشود که نتیجۀ آن، کسب اهداف مطلوب و احساس شادکامی خواهد بود و شادکامی باعث احساس مثبت و شادابی در محیط تحصیلی و به دنبال آن، افزایش سرزندگی تحصیلی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سرزندگی تحصیلی؛ شادکامی؛ معنای زندگی | ||
اصل مقاله | ||
موفقیت و پیشرفت در یادگیری، هدف همه نظامهای آموزشی و میزان بهرهمندی از محیطهای آموزشی، مستلزم احساس انرژی و سرزندگی تحصیلی است که حسی درونی، برای تضمین سلامت ذهنی است و درواقع پژوهشگران آن را راهی مفید و ساده برای درک مفهوم بهزیستی دانشآموزان بیان کردهاند (Miller et al., 2013). در زندگی روزانه تحصیلی، دانشآموزان با انواع چالشها، موانع و فشارهای ویژه دوران تحصیل، مواجه میشوند که تهدیدی برای اعتماد به نفس، انگیزش و درنتیجه، عملکرد تحصیلی آنها است. عدهای از دانشآموزان در مقابله با آنها موفق عمل میکنند و دیگران در این زمینه، موفقیت پذیرفتنی ندارند؛ ازاینرو، پژوهشگران تعلیم و تربیت باید به درک و چگونگی سازگاری با چالشهای تحصیلی توجه جدی نشان دهند (Akbaribooreng & Rahimibooreng, 2016). یافتهها جدول 1. نتایج میانگین، انحراف معیار و کجی و کشیدگی در بررسی نرمالبودن توزیع متغیرها براساس نتایج جدول 1 دامنه کجی و کشیدگی بین متغیرها در بازه 1+ و 1- قرار دارد که نشان میدهد متغیرهای تحقیق دارای توزیع نرمالاند. جدول 2. ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش جدول 3. ضرایب مدل تبیین سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی، با میانجیگری شادکامی
با توجه به نتایج جدول 3، اثر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی (01/0, p< 40/0β =) معنادار است. اثر معنا بر شادکامی (01/0, p< 47/0β =) نیز معنادار است. نتایج نشان میدهند اثر شادکامی بر سرزندگی تحصیلی (01/0, p< 31/0 β =) معنادار است. همچنین، نتایج نشان میدهند اثر غیرمستقیم متغیر معنای زندگی بر سرزندگی ازطریق شادکامی (05/0, p< 15/0 β =) معنادار است. بحث سپاسگزاری | ||
مراجع | ||
احمدی، س.، حیدری، م.، باقریان، ف.، و کشفی، ع. (1395). نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان. فصلنامۀ مطالعات روانشناسی بالینی، 5(23)، 14-22.
اکبری بورنگ، م.، و رحیمی بورنگ، ح. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجلۀ آموزش پزشکی ایران، 16(1)، 222-231.
جعفری، ع.، نادی، م. ع.، و منشئی، غ. (1400). تدوین و اعتباریابی بسته آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، 18(68)، 38-51.
دهقانیزاده، م. ح.، و حسین چاری، م. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطهای خودکارآمدی. مجلۀ مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-22.
زاهد بابلان، ع.، و کریمیانپور، غ. (1399). رابطه خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. فصلنامۀ مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(1)، ۱۴۹ -۱۷۰.
عابدی، م. ر.، میرشاه جعفری، س. ا.، و لیاقتدار، م. ج. (1385). هنجاریابی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای اصفهان. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(2)، 95-100.
فرخی، ا.، و سبزی، ن. (1394). شادکامی و ادراک الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای سرمایه روانشناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(43)، 323-313.
مصرآبادی، ج.، استوار، ن.، و جعفریان، س. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامۀ معنا در زندگی در دانشجویان. مجلۀ علوم رفتاری، 7(1)، 90-83.
ویسکرمی، ح.، و یوسفوند، ل. (1397). بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیشبینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(۲)، ۲۸-۳۷
Abedi, M. R., Mirshah Jafari, E., Liaghatdar, M. J. (2006). Standardization of the Oxford Happiness Inventory in Students of Isfahan University. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12(2), 95-100. (In Persian)
Ahmadi, S., Heidari, M., Bagherian, F., Kashfi, A. (2016). Adolescence and Development of Meaning: Comparing the Sources and Dimensions of Meaning in Life in Adolescent Boys and Girls. Clinical Psychology Studies, 6(23), 149-177. doi: 10.22054/jcps.2016.4563 (In Persian)
Akbaribooreng, M., Rahimibooreng, H. (2016). Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 16(1), 222-232. (In Persian)
Alexander, R., Aragon, O., Bookwala, J., Cherbuin, N., Gatt, J. M., Kahrilas, I. J., et al. (2021). Morrison The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience and Bio Behavioral Reviews, 121(2), 220-249.
Argyl, M. (2013). The Psychology of Happiness. Routledge: London.
Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas & J. M. Innes (Eds.), Recent advances in social psychology: An international perspective (pp.189-203). Elsevier.
Baumeister, R. D., Vohs, K. D., Aaker, J. L., & Garbinsky, E. N. (2013). Some key differences between a happy life and a meaningful life. The Journal of Positive Psychology, 8(6), 505–516.
Collie, R., Martin, A., Malmberg, L., Hall, J., & Ginns, P. (2015). Academic buoyancy, students’ achievement, and the linking role of control: A cross-lagged analysis of high school students. British Journal of Educational Psychology, 85(1), 113–130.
Colmar, S., Liem, G. A. D., Connor, J., & Martin, A. J. (2019). Exploring the relationships between academic buoyancy, academic self-concept, and academic performance: a study of mathematics and reading among primary school students. Educational Psychology, 39(8), 1068-1089.
Dehghanizadeh, M. H., Hosseinchari, M. (2012). Academic buoyancy and Perception of Family Communication Patterns: Mediatory role of Self- efficacy. Studies in Learning & Instruction, 4(2), 21. (In Persian)
Delle Fave, A. (2020). Meaning in life: structure, sources and relations with mental and physical health. Acta Philosophica, 29(1), 19-32.
Delle Fave, A., & Soosai-Nathan, L. (2014). Meaning as interconnectedness. Theoretical perspectives and empirical evidence. Journal of Psychology in Africa, 24(1), 53-78.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C., Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle program me for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3(2), 97- 10.
Farokhi, E., Sabzi, N. (2015). happiness and perception of family communication pattern:the mediating role of psychological capital. Journal of developmental psychology, 11(43), 313-324. (In Persian)
Francis, L. J., Brown, L. B., & Philipchalk, R. (1992). The development of an abbreviated form of the Revised Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A): Its use among students in England, Canada, the USA and Australia. Personality and individual differences, 13(4), 443-449.
George, L. S., & Park, C. L. (2013). Are meaning and purpose distinct? An examination of correlates and predictors. The Journal of Positive Psychology, 8(6), 365–375.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), 2nd Ed., Sage: Thousand Oaks.
Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. Oxford University Press.
Jermsittiparsert, K., Sriyakul, T. (2020). Determinants of quality education in Asian countries: impact of social globalization, happiness and research and development. Journal of Security and Sustainability Issues, 9(2), 202-214.
Jafari, A., nadi, M., manshaee, G. (2021). Development and Validation of a self-directed learning training package and determining its effectiveness on academic enthusiasm and academic vitality in students. Research in Curriculum Planning, 18(68), 103-123. doi: 10.30486/jsre.2021.1905878.1701 (In Persian)
Kok, J. K., Goh, L.Y., & Gan, C.C. (2015). Meaningful life and happiness: perspective from Malaysian youth. The Social Science Journal. 52(1), 69-77.
Martin, A. J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring ‘everyday’and ‘classic 'resilience in the face of academic adversity. School Psychology International, 34(5), 488–500. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
Martin, A. J., & Marsh, H.W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53–83.
Martin, A. J., & Marsh, H.W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353–370.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2020). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidence for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312. doi:10.1177/0165025419885027
Maslow, A. H. (1971). The further reaches of human nature. Viking.
Oishi, SH., Choi, H., Koo, M., Galinha, I., Ishii, K., Komiya, A., Luhmann, M., et al. (2020). Happiness, Meaning, and Psychological Richness. Affective Science, 1(2), 107–115. Piqueras, J. A., Kuhne, W., Vera-Villarroel, P., Van Straten, A., & Cuijpers, P. (2011). Happiness and health behaviours in Chilean college students: a cross-sectional survey. BMC Public Health, 11(1), 1-10.
Putwain, D. W., Daly, A. L., Chamberlain, S., & Sadreddini, S. (2015). Academically buoyant students are less anxious about and perform better in high‐stakes examinations., British Journal of Educational Psychology 85(3), 247-263.
Putwain, D. W., Wood, P., & Pekrun, R. (2020). Achievement emotions and academic achievement: Reciprocal relations and the moderating influence of academic buoyancy. Journal of Educational Psychology, 8(24), 125-137.
Mesrabadi, J., Jafariyan, S., Ostovar, N. (2013). Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students. International Journal of Behavioral Sciences, 7(1), 83-90. (In Persian)
Miller, S., Connolly, P., & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62(1), 239-248.
Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The Meaning in Life Questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80-93.
Steger, M. F., & Shin, .J.Y. (2010) the relevance of the meaning in life Questionnaire to therapeutic practice: A look at the initial evidence. International forum for logotherapy, 33(2), 95- 104.
Strobel, M., Tumasjan, A., & Spörrle, M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: Self‐efficacy as a mediator between personality factors and subjective well‐being. Scandinavian Journal of Psychology, 52(1), 43-48.
Tamir, M., Schwartz, S. H., Oishi, S., & Kim, M. (2017). The secret to happiness: feeling good or feeling right? Journal of Experimental Psychology, 146(10), 1448 –1459.
Veiskarami, H., Yousefvand, L. (2018). Investigating the Role of Academic Vitality and Happiness in Predicting the Students Creativity in Lorestan University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 10(2), 28-37. (In Persian)
Walton, G. M., & Cohen, G. L. (2011). A brief social-belonging intervention improves academic and health outcomes of minority students. Science, 331(6023), 1447-1451
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. Management Information Systems Quarterly, 33(1), 177-195.
Zahed babelan, A., karimianpour, G. (2020). The Relationship between Academic Optimism and Buoyance, the Mediator Role of Academic Self-efficacy. Educational and Scholastic studies, 9(1), 149-170. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20,048 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,793 |