تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,439,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,807,573 |
بررسی میزان تاثیر محتوای اشعار بر انتخاب وزن، در قصاید فارسی پیش از مغول | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فنون ادبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 17، دی 1395، صفحه 17-32 اصل مقاله (276.92 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2016.21093 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمّد حسین کرمی1؛ محمد مرادی* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این مقاله به بررسی ارتباط اوزان شعر فارسی با محتوا و مضامین آن میپردازد. این که آیا وزن و محتوا در شعر فارسی با یکدیگر پیوندی تنگاتنگ دارند، از سؤالهایی است که برخی پژوهشگران، کوشیده اند به آن پاسخ دهند. از منظر آنان، وزن های اصلی شعر فارسی را می توان بر اساس ارتباط با مضامین و مفاهیم طبقه بندی کرد و اغلب شاعران بزرگ، دانسته یا نادانسته این تناسب را رعایت کرده اند. از این رو، باتوجه به ضرورت مقایسة کاربرد اوزان در مفاهیم مختلف برای رسیدن به نتیجه ای قابلاعتماد، ابتدا 3209 قصیده از بیست شاعر شاخص پیش از مغول مطالعه و پس از بررسی، 1018 قصیده که محتوای نسبتاً مشخصی داشته اند، در دو دستة اصلی شادیانه ها (تبریک و تهنیت اعیاد، فتح ها و مناسبت های شاد) و غمگنانه ها (مرثیه، حبسیه و شکواییه) طبقه بندی و پس از بسامدیابی، به روش تحلیلی- توصیفی بحرها و وزنهای اصلی معرفی و میزان رعایت تناسب محتوایی در کاربرد هریک بررسی شده است. بنابر یافته های این پژوهش، دست کم در سنت قصیده سرایی تا آغاز سدة هفتم، شاعران در انتخاب وزن های اشعار خود توجهی به محتوا نداشته اند و از اغلب بحرها و وزنها، در مضامین متضاد، استفاده کرده اند. اندک تمایز موجود در برخی گونه های عروضی هم، برآمده از سلیقه و ذوق فردی، تفاوت جغرافیای شاعری و سنت ادبی غالب بر سبک شاعر بوده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تناسب وزن و محتوا؛ قصیده؛ شادیانه ها؛ مرثیه؛ شکواییه؛ حبسیه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه پژوهندگان ضمن تصریح بر تفاوت وزن و گونههای آن در شعر شاعران مختلف (بهویژه شاعران صاحب سبک)، علل مختلفی را در انتخاب وزنها و تنوع آنها در اشعار دورهها و سبکهای مختلف بر شمردهاند؛ چنانکه در پیشینة پژوهش بهروشنی مطرح خواهد شد، سنت ادبی و تقلید از شاعران موفق گذشته، زمان و مکان سرایش شعر، سلیقه و سبک فردی و دورهای و تناسب وزن و محتوای اشعار، از مجموعه عواملی است که پژوهشگران در انتخاب وزن مؤثر دانستهاند. از میان عوامل یادشده، اعتقاد بر احتمال یا ضرورت تناسب بین وزن و محتوا و نقش آن در انتخاب وزن، از مهمترین مباحث مربوط به وزن شعر است که قدمت آن بهویژه در تاریخ نقد اروپا به دوران ارسطو بازمیگردد. ارسطو در بررسی انواع شعر یونان باستان، هریک از آنها را سازگار با وزنی خاص دانسته و معتقد است، با سیر تحول انواع ادبی، نوع وزن و موسیقی مناسب با آنها نیز به سنت شعر وارد شده است. از نظر وی طبیعت و سرشت اثر، وزن مناسب با آن را به شاعر القا میکند (ارسطو، 1337: 29). در نقدالشعر فارسی نیز، از همان سدههای نخستین و تحت تاثیر نقد هنر، فلسفه و منطق یونانی و ترجمة آرای ارسطویی، برخی از صاحب نظران از ضرورت سازگاری وزن (یا موسیقی) و محتوای شعر سخن گفتهاند. ابن سینا در بخش «شعر» از کتاب «شفا»، برخی وزنها را سبُک و برخی را سنگین و موقر میداند (وحیدیان کامیار، 1367: 61). خواجه نصیرالدین طوسی نیز در فصل اول از مقالت نهم «اساس الاقتباس»، در معرفی و بررسی بیطوریقا(فن شعر)، ضمن اشاره به سنت شعر یونانیان که در سرایش اغراض محدود مثل تراژدی، کمدی، حماسه و ... از وزنهای خاص و مناسب استفاده میکردهاند، رعایت تناسب بین خیال و وزن با موضوع شعر را از علل اثربخشی آن دانسته؛ هرچند تصریح میکند که این شیوه در روزگار او مهجور شده است (نصیرالدین طوسی، 1367: 590-591) چنانکه در مباحث نقدالشعر هم دیده میشود، اغلب منتقدان شعر فارسی، در بیان ضرورت تناسب وزن و محتوا به الگویی یونانی نظر داشتهاند و از رعایت این ویژگی در عروض فارسی سخن نگفتهاند؛ البته اینکه شمس قیس رازی، وزنهای ناآشنا را که برخی عروضیان از ترکیب افاعیل عروضی میسازند، در محدودة عروض فارسی نامقبول معرفی میکند (شمس قیس رازی، 1373: 102و103)، نشاندهندة توجه به نوعی تناسب آوایی در شعر فارسی است. بهموازات تناسب محتوا و وزن، برخی منتقدان، به نوعی تناسب میان وزن شعر، نوع دستگاه و خوانش موسیقایی- آوازی اشاره کردهاند. نشانههایی از این تناسب را در «الاغانی» ابوالفرج اصفهانی، «جامعالالحان» عبدالقادر حافظالمراغی و «بحورالالحان» فرصت شیرازی میتوان دید. در دوران معاصر و با تغییر نگرش شاعرانه، بحث دربارة تناسب وزن و محتوا بیش از پیش جدی گرفته شد. یکی از علل اهمیت یافتن این موضوع، شعر نیمایی و نگاه متفاوت او به موسیقی شعر است. از نظر نیما، وزن شعر کهن چندان سازگار با محتوای درونی و موسیقی طبیعی لازم شعر نیست. از نظر او این کشش و ضرورت مصراعها و مفاهیم است که وزن شعر و طول آن را تعیین میکند (جورکش، 1385: 110). تعریف نیما از موسیقی طبیعی و متناسب کلام، بیشتر یادآور الگوهای اروپایی شعر اوست؛ الگوهایی که اوج آن، پیش از او در مکتب سمبولیسم تجربه شده است. از منظر این مکتب، شعر در ساختار موسیقاییاش تا آخرین حد امکان به هنر موسیقی و گنگی درونی آن نزدیک میشود (چدویک، 1385: 13-14). از منظر شاعران سمبولیست، موسیقی طبیعی واژهها (و نه شکلهای وزنی)، همزمان با سرایش شعر شکل میگیرد. با در نظر گرفتن مقدمات یادشده، باید گفت که در پژوهشهای معاصر، برآمده از نوع تعریف شعر، دو تلقی اصلی از انتخاب وزن وجود دارد. نخست دستهای از پژوهندگان که کوشیدهاند نوع وزنهای عروضی کهن را با معیارهای نقد شعر اروپا بسنجند و از منظر آنان، در بسیاری از شعرهای کهن تناسب وزن و محتوا به خطا رعایت نشده است. این دسته، دربارة اشعار موفق و وزن آنان، بر این باورند که در این نمونهها، شاعر به صورت ناخودآگاه و متناسب با هیجانات و عواطف درونی، وزنی را متناسب با محتوا وفضای شعرش بر میگزیند (وحیدیان کامیار، 1367: 61). دستة دوم، کسانی که وزن را یکی از وسایل محدود بیانی میدانند که شیوة تصرف شاعر در آن محدود است. از نظر این منتقدان، شاعران در انتخاب وزنهای متعدد، بیش از محتوا تاثیر پذیرفته از سنت ادبی، دیگر شاعران و محیط بیرونی هستند (ناتل خانلری، 1327: 200-201). در این مقاله، با اشاره به اینکه شیوهها و علل انتخاب وزن در شعر شاعران و تناسب آن با محتوا از منظرهای مختلف قابل بررسی است، سعی شده، به این سؤال مهم پاسخ داده شود که آیا وزن و محتوا در سنت شعر فارسی پیوندی تنگاتنگ دارند؟ و در صورت اثبات سازگاری آوایی وزنها با مضامین خاص، آیا شاعران فارسی از این تناسب آگاه بودهاند و در اشعارشان این تناسب را رعایت کردهاند؟ براساس این سؤالها و نظر به اینکه بررسی تمام قالبها و ادوار شعر فارسی در قالب یک مقاله ممکن نیست، و از آنجا که قالب قصیده از منظرهایی چون تنوع محتوایی، کاربرد در مضامین مورد تحقیق در این مقاله، تعدد وزنهای اصلی در آن، قرار گرفتن در شمار یکی از سه قالب اصلی شعر فارسی و ممکن بودن مشخص کردن محتوا و مناسبت سرایش قصاید، اهمیت دارد، در این پژوهش، تناسب وزن و محتوا در سنت قصیدهسرایی پیش از مغول بررسی شده است. بیست شاعری که قصایدشان در این مقاله مطالعه و وزن اشعارشان استخراج شده، عبارتند از: فرخی سیستانی (ف.429)، عنصری بلخی (ف.431)، منوچهری دامغانی (ف.432)، قطران تبریزی (ف. پس از 465)، ازرقی هروی (ف.نیمۀ دوم سدۀ 5یا آغاز سدۀ ششم)، ناصرخسرو (ف.481)، ابوالفرج رونی (ف.اواخر سدۀ پنجم)، مسعودسعد (ف.515)، معزی (ف.418تا421)، سنایی (ف.435)، عمعق بخاری (ف.542/543)، عثمان مختاری (ف.544/549)، ادیب صابر (ف.546)، عبدالواسع جبلی (ف.555)، قوامی رازی (ف.560)، انوری (ف.583)، جمالالدین اصفهانی (ف.588)، خاقانی (ف.595)، ظهیر فاریابی(ف.598) و کمالالدین اسماعیل (مقتول: 635).
پیشینة پژوهش اغلب پژوهشهایی که در حوزة علل انتخاب وزن و تناسب وزنهای عروضی و محتوا صورت گرفته، خارج از محدودة زمانی این پژوهش است. از آن جمله خانلری (1327) وزنهای معمول شعر فارسی را به پنج دستة اوزان کوتاه، متوسط ثقیل، متوسط خفیف، بلند ثقیل و متناوب تقسیم کرده و علل فراوانی اوزان را دورههای مختلف، بررسی کرده است. امامی (1369) و ظفری (1388) بهتصریح از تناسب برخی وزنها و بحرها با مرثیه و حبسیه سخن گفتهاند. برزگر خالقی و نوروززاده چگینی (1390) هم ضمن اشاره به بحرهای پربسامد در قصیده، از سازگاری و یا ناسازگاری برخی اوزان، با برخی مضامین سخن گفتهاند. همچنین سراج (1368) در تحلیلی کلی، هریک از بحرهای اصلی را مناسب مفاهیمی خاص معرفی کرده است. کریستن سن و اقبال (1363)، حسینی (1368) و مقدس و نصراللهی (1387) نیز در تحقیقهایی جداگانه به تناسب وزن و محتوا در اشعار برخی شاعران اشاره کردهاند. از دیگر پژوهندگان، فیاضمنش (1384)، به تناسب نسبی موضوع و وزن اشاره کرده؛ هرچند رعایت این تناسب را در شعر معاصر بیشتر از شعر کهن دانسته است. کیانوش (1379) نیز در بررسی وزنهای مناسب با شعر کودک و نوجوان، هر یک از وزنها را برانگیزانندة حالت یا بیانکنندة احساسی خاص دانسته و آنان را بنابر کیفیاتشان طبقهبندی کرده است. در میان پژوهندگان عروض فارسی، بیش از همه وحیدیان کامیار (1374)، بر لزوم رعایت تناسب بین وزن و محتوا و همچنین انتساب وزنهای خاص به مضامین خاص پافشاری کرده است. او ضمن تصریح به سازگاری وزن و موضوع در سیر شعر فارسی، وزنها را بر اساس تناسبشان با محتوا به شش دستة اصلی: اوزان نرم، تند و شورانگیز، حماسی، مناسب برهان و جدل و اخلاق و پند، تند و کوتاه و شاد و آرام و دلنشین سازگار با مضامین عاشقانه تقسیم کرده است. آنچه از بررسی پیشینة این پژوهش میتوان نتیجه گرفت این است که پژوهندگان، تنها به استخراج گونههای وزن در برخی از اشعار، گونهها یا دیوان تعدادی شاعران پرداختهاند و پس از بسامدیابی، اصرار یک شاعر یا شاعران یک گونة ادبی را در به کاربستن برخی وزنها، دلیلی بر تناسب آن وزن و محتوای غالب بر شعر آن شاعر یا آن نوع ادبی دانستهاند؛ در صورتی که بسیاری از وزنهایی که در شعر شاعری خاص، در بر دارندة محتوایی خاصاند، در شعر شاعرانی، با زمان، مکان و سبک ادبی متفاوت، وزن غالب برای محتوایی دیگرند. بر اساس همین نتیجه، انجام پژوهشی با تحلیل همزمان وزن در اشعاری که از نظر قالب و زمان سرایش نسبتا نزدیک به هماند؛ اما از نظر محتوا با هم متفاوتاند، ضرورت مییابد.
روش تحقیق مجموع قصاید ثبتشده در دیوان شاعران یادشده، 3209 قصیده بوده که از آن میان، 1018قصیده که فضای غالب محتوای آنان شاد یا غمانگیز بوده، انتخاب شدهاند. بر اساس این تحقیق، مضامینی چون مرثیه، حبسیه و انواع شکایت در حوزة مفاهیم غمگنانه و مضامینی چون تبریک و وصف بهار، تهنیت فتح، بازگشت ممدوح، ازدواج، تولد فرزند، مهرگان، عید قربان، عید فطر، جشن سده، ساختن بناها و قصرها و ... در حوزة مضامین شاد قرار گرفتهاند. برای مشخص کردن مناسبت سرایش قصاید، از چهار روش اصلی استفاده شده است: عنوان یا مناسبتی که مصححان برای قصاید مشخص کردهاند؛ اجتهاد پژوهندگان انواع ادبی (بهویژه دربارة مرثیه، حبسیه و شکوائیه) دربارة موضوع قصیده؛ فضای غالب و موضوع آنها در پنج بیت نخستین و چهارم، فضای غالب و موضوع مطرح شده در ابیات تابید و شریطه. در پایان پس از استخراج 751 قصیدة شادیانه و 267 قصیدة اندوهگنانه، وزن وبحر سرودهها، مشخص و بسامدیابی شده و به روش تحلیلی- توصیفی، تناسب وزن و محتوا در سنت قصیدهسرایی پیش از مغول بررسی شده است.
تحلیل میزان رعایت تناسب بحرهای عروضی و موضوع قصاید چنانکه در پیشینة پژوهش اشاره شد، برخی از منتقدان معتقدند، بحرهای عروضی را میتوان براساس سازگاری با مضامین و گونههای ادبی طبقهبندی کرد. اگر به محتوای جدول یک بنگریم، خواهیم دید که جز بحرهای مجتث و مضارع که در سنت قصیدهسرایی پیش از مغول، در مضامین شادیانه و غمگنانه تاحدودی تفاوت کاربرد دارند، هشت بحر دیگر را نمیتوان خاص مضامینی مشخص معرفی کرد. براساس یافتههای این پژوهش، بحر رمل پرکاربردترین بحر، چه در مضامین شاد و چه در مضامین اندوهگنانه است. این نتیجه، میتواند مغایر با نظر نصراله امامی در کتاب «مرثیهسرایی در ادبیات فارسی ایران» باشد که معتقد است «رمل، آهنگی آرام و در عین حال متین دارد و میتواند ترنمهای مصیبت زدگان دلسوخته را به نیکویی منعکس کند» (امامی، 1369: 80) همچنین متفاوت با اجتهاد حسامالدین سراج است که رمل را مناسب غمی خفیف و بیان اندیشمندانه و اسطورهای میداند (سراج، 1368 : 58)، یا پژوهندگانی که این بحر را در سرایش قصیده متناسب با مدح و در غزل سازگار با مرثیه، فراق و گله تشخیص دادهاند (برزگر خالقی و نوروززاده چگینی، 1390: 10). اگر نظر منتقدانی را که به کاربرد غمگنانة این بحر معتقدند، بپذیریم، پس باید به این نکته اعتراف کرد که شاعران توانای فارسی در دوران پیش از مغول، بهویژه بودن بحر رمل، در حوزة سرودن مفاهیم غمانگیز آگاه نبودهاند یا با وقوف به این ویژگی در سرودههای خود چندان توجهی به سازگاری وزن و محتوا نداشتهاند؛ در صورتی که به نظر میرسد، اگر سازگاریای بین بحر رمل و عرفان، اندوه، غم، مرثیه و حبسیه وجود داشته باشد، این سازگاری، تناسبی محتوایی نیست؛ بلکه برآمده از سنت ادبی شعر فارسی است و جالب است که همین سنت ادبی، در دوران پیش از مغول، این بحر را مناسب مضامین شاد تشخیص داده است. دومین بحر اصلی در قصاید فارسی پیش از مغول هزج است؛ بحری که برخلاف نظر برخی پژوهندگان که معتقدند، جوشش اندوه را نمایان میسازد (امامی، 1369: 80)، مناسب موضوعهای محزون و غمآگین (سراج، 1368: 57) و سازگار با عواطف حبسیه است (ظفری، 1388: 38)؛ در مضامین شادیانه هم تقریبا به میزان مراثی، شکواییهها و حبسیهها کاربرد داشته است. بحر مجتث سومین بحر اصلی در مجموع قصاید است که در شادیانهها و اندوهگنانهها تاحدودی تفاوت کاربرد دارد. این بحر دومین بحر اصلی در شادیانهها و در مقابل، پنجمین بحر اصلی در اندوهگنانههاست. این تفاوت استعمال میتواند چند دلیل اصلی داشته باشد، یا برآمده از سازگار بودن بحر مجتث با مضامین شادیانه است که اگر این دلیل را بپذیریم، نظر پژوهشگرانی که این بحر یا وزنهای اصلی آن را متناسب حبسیه (ظفری، 1388: 38)، مرثیه، درد و هجران و گله میدانند (وحیدیان کامیار، 1367: 72-73)، رد خواهد شد، یا باید گفت که شاعران قصیدهسرای این دوره تناسب وزن و محتوا را در اغلب موارد رعایت نکردهاند و یا باید پذیرفت که انتخاب وزن در شعر فارسی برآمده از سنت ادبی است و شاعران بدون احساس ضرورت به تناسب وزن و محتوا، در دورههای مختلف و در جغرافیای متفاوت شاعریشان، از وزنها و بحرهایی که بنابر سلیقۀ آنان زیباست، استفاده کردهاند. تفاوت میزان استفاده در بحر مضارع نیز دیده میشود؛ با این تمایز که برخلاف بحر مجتث، این بحر پرکاربردترین بحر اندوهگنانهها و چهارمین بحر اصلی مضامین شاد است. این تفاوت چنانکه در تحلیل بحر مجتث اشاره شد، بیش از همه برآمده از سنت ادبی و ذوق شاعر در زمان سرایش اثر است و چندان نمیتوان بین آن و تناسب وزن و محتوا ارتباط منطقی بر قرار کرد. در تحلیلی کلی میتوان نتیجه گرفت؛ این که بحرهای رمل، هزج، مجتث و مضارع در سنت شعر فارسی بحرهای اصلی حبسیه، شکواییه (ظفری، 1388: 30-38)، مرثیه (امامی، 1369: 80) و یا تبریک، تهنیت، وصف بهار و شادباش نوروز و دیگر مضامین شاد هستند، بیش از آن که از تناسب موسیقیایی این بحرها با محتوا حکایت کند، بیان کنندة دو نکتة اصلی در سیر عروض فارسی است: نخست این که تقریبا در تمام ادوار شعر فارسی این بحرها، پرکاربردترین بحرهای غزل (خانلری، 1327: 155تا200) و قصیده (برزگرخالقی و نوروز زاده چگینی، 1390: 4) و اغلب قالبهای شعری، بودهاند؛ نکتهای که علاوه بر موسیقی مناسب و نوع هجاها در وزنهای این بحرها، برآمده از تنوع وزنهای استخراجی از آنها نیز هست. دوم اینکه بحرهای ثابت یادشده، در دورههایی که فضای غالب شعر فارسی شادیانه بوده، ظرفی برای مضامین شاد بودهاند و در دورههای پس از آن، بهویژه در دوران مغول، به دلیل غلبة اندوه بر فضای جامعه و بهموزات آن شعر، مهمترین بحر در شعر اندوهگنانه، عاشقانه و عرفانی بودهاند. اگر از چهار بحر اصلی یادشده که بیش از 81 درصد از قصاید در قالب آنها سروده شده، درگذریم، این نتیجه حاصل میشود که جایگاه بحرهای خفیف، متقارب و منسرح در انعکاس مضامین شاد یا غمانگیز چندان متفاوت و متمایز نیست و تفاوت نسبی موجود در کاربرد آنها نیز، بیش از همه به دلیل سبک فردی شاعران در دورههای مختلف و مضمونهای گوناگون اشعار آنان است؛ برای مثال کاربرد بیشتر بحر خفیف در اندوهگنانهها، به این دلیل است که وزنهای این بحر مورد علاقۀ برخی شاعران بهویژه مسعود سعد سلمان بوده و غلبۀ فضای اندوه و غم در بسیاری از قصاید مسعود سلمان، سبب شده است تا این بحر در اشعار اندوهگنانه کاربردی قابل توجه نشان دهد، حال آنکه او بارها از وزنهای مرسوم این بحر در مضامین شاد بهره گرفته است.کاربرد بحرهای سریع، رجز و وافر نیز در نمونههای بررسی شده، بهاندازهای محدود است که نمیتوان دربارۀتناسب آنها با محتوا سخن گفت. جدول 1. میزان کاربرد بحرهای عروضی در مضامین شاد و غمانگیز (در مجموع قصاید)
بررسی میزان تناسب گونههای وزن و محتوا، در قصاید پیش از مغول اگر وزنهایی را که زحافهای نزدیک به هم دارند (مثل مقصور و محذوف)، یکی محسوب کنیم، در مجموع قصاید بررسی شده، 33 وزن اصلی کاربرد داشتهاست. در این بخش از مقاله، ضمن بررسی مهمترین وزنهای اصلی، میزان تناسب محتوایی هریک از این وزنها را بررسی خواهیم کرد. ترتیب معرفی وزنها، چنانکه در جدول پایانی هم دیده میشود، بر اساس فراوانی وزنها در مجموع قصاید انتخاب شده است. 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فعلن/ فعلان/ فعلان): خانلری این وزن را در طبقة وزنهای متوسط خفیف قرار داده (ناتل خانلری، 1327: 155) و برخی پژوهندگان آن را مناسب مفاهیمی چون مرثیه، گله و هجران و غم میدانند و معتقدند، در ادب فارسی بیش از همه در این مفاهیم کاربرد داشته است (وحیدیان کامیار، 1374: 73 و برزگر خالقی و نوروز زاده چگینی، 1390: 10). چنانکه در جدول شمارة 2 دیده میشود، این وزن در مجموع قصاید، 183 بار (97/17درصد) کاربرد داشته و مهمترین وزن قصیده در این محدوده است و قطران و فرخی در مضامینی شاد و مسعود سعد و کمالالدین در مضامین غمگنانه، بیش از دیگران از آن استفاده کردهاند. این وزن، براساس قصاید بیست شاعر شاخص سدههای پنجم تا آغاز هفتم، اولین وزن در قصاید شادیانه و سومین وزن در قصاید اندوهگنانه است؛ البته این نکته، نمیتواند سازگاری بیشتر این وزن را با فضای شاد قصاید تایید کند؛ بلکه این سنت ادبی و سلیقة وزنی غالب بر قصیدهسرایی این دوره است که به اهمیت یافتن این وزن انجامیده، چنانکه همان سلیقة غالب سبکی (برآمده از سنت ادبی و تتبع) هرچه به سدة هفتم نزدیک میشویم، بر اهمیت این وزن در غزل فارسی میافزاید (ناتل خانلری، 1327: 184-185) تنوع نمونههای سروده شده در این وزن، خود موید نبود سازگاری غالب بین این وزن و مضامین شعر فارسی است؛ چنانکه رودکی قصیدة خود را در «شکایت از پیری» به همین وزن سروده است:
و در شعر مدحی عصر محمودی، این وزن در مدایح، جشنها و تبریک «فتحنامههای محمود» کاربرد یافته است:
فرخی هم در فتحنامة مشهورش (فرخی، 1378: 66) و در تبریک مفاهیمی شاد چون آمدن بهار (همان: 283) و بهبودیافتن امیریوسف (همان: 389) از این وزن بهره گرفته است. در ادامة سنت شعر مدحی فارسی و متناسب با جغرافیای مدح، نام و نوع منش ممدوح، رویدادهای زندگی ممدوح و شاعر و سبک و سلیقة شاعر، این وزن در مفاهیمی مختلف و گاه متضاد (حتی در شعر یک شاعر خاص) نمود یافته است. برای مثال، قطران در زلزلة تبریز (قطران، 1333: 208)، ابوالفرج رونی در تبریک رسیدن لوای خلیفه (ابوالفرج رونی، 1347: 148)، مسعود سعد گاه در تهنیت لوای خلیفه (مسعود سعد، 1362: 113)، تبریک فتح ممدوح (همان: 164) و گاه در یک قصیده که از ابیاتی از آن در تبریک فتح ممدوح است و ابیاتی در شکایت از حبس، از این وزن استفاده کردهاند:
نشانههای آشکار این تنوع کاربرد را که بیش از همه موید طول مناسب و خوشآهنگی این وزن است، در سراسر سدة ششم و آغاز سدة هفتم میتوان دید. برای نمونه عبدالواسع جبلی در شکر بر سلامت ممدوح (عبدالواسع جبلی، 1356: 387)، عثمان مختاری در تبریک سده (عثمان مختاری، 1341: 226)، انوری در تبریک بهار (انوری، 1376: 1)، ظهیر فاریابی در شکایت و مدح (ظهیر فاریابی، 1389: 167)، خاقانی در مراثی فرزندش رشیدالدین (خاقانی، 1375: 227و 234)، جمالالدین در تبریک ولادت دو فرزند ممدوح (جمالالدین اصفهانی، 1379: 55) و همچنین در مرثیة امام جمالالدین (همان: 270) و کمالالدین در تبریک ازدواج ممدوح (کمالالدین اسماعیل، 1348: 191) سرایش در این وزن را تجربه کردهاند. بر اساس نمونهها و سیر کاربرد این وزن، میتوان نتیجه گرفت، هرچه به دوران مغول نزدیک میشویم، به دلیل کاسته شدن اهمیت شعر درباری و گونههای شاد مربوط به آن، از کاربرد این وزن در مضامین شاد کاسته شده و به دلیل گرایش شاعران به شکایت و مرثیه و بیان غم (بهموازات فراوانی جلوههای غم در جامعه)، بر اهمیت این وزن در مضامین اندوهگنانه افزوده شده است. 2- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (فاعلان): خانلری این وزن را در طبقة اوزان متوسط ثقیل قرار داده (ناتل خانلری، 1427: 155) و علت گرایش غزلسرایان به آن را از نیمة دوم سدة هشتم تا سدة یازدهم، آهنگ متین، سنگین و غمانگیز این وزن و سازگاری آن با فضای متمایل جامعه به حزن، اندوه، ناامیدی و ناکامی میداند (همان: 205). در قصاید بررسی شده، این وزن با (60/16درصد) کاربرد، دومین وزن اصلی است و در شادیانههای معزی و قطران و اندوهگنانههای سنایی و خاقانی، نمودی قابل توجه دارد. از منظر محتوایی این وزن دومین وزن شادیانهها و چهارمین وزن اندوهگنانهها محسوب میشود؛ هرچند با در نظر گرفتن تنوع محتوایی اشعار نمیتوان این وزن را نیز در سنت ادبی (فارغ از مباحث آوایی و زبانشناسی)، برخلاف نظر خانلری مخصوص مضامینی خاص معرفی کرد. در سیر قصیدة فارسی، هرچه به دوران غزنوی نزدیک میشویم، اشعار شادیانة سروده شده در این وزن بیشتر نمود یافته است. فرخی در تبریک سده (فرخی، 1378: 48) و قطران در عروسی ممدوح (قطران، 1333: 141) از این وزن بهره بردهاند. این وزن، نه به دلیل تناسب محتوایی، بلکه به این دلیل که بسیاری از شاعران در تبریک عید مهرگان (ازرقی، 1336: 70)، این واژه را در مکان قافیه قرار میدهند، از وزنهای سازگار با این موضوع است:
معزی عمدتاً در مضامین شاد چون: در تهنیت تولد فرزند سلطان (معزی، 1318: 15)، فتح ترکستان (همان: 95)، تبریک مهرگان (همان: 513) و بهندرت در مضامین غمگنانه چون مرثیة ملکشاه و خواجه نظامالملک این وزن را به کار برده است (همان: 405) از دیگر قصیدهپردازان، سنایی به شیوة ادب درباری این وزن را اساس شعری در وصف بهار (سنایی، 1362: 85) نهاده است. او همچنین در این وزن، صلح خواجه امام محمد منصور و شیخالاسلام را تهنیت گفته (همان: 262)، به شکایت از روزگار پرداخته (همان96) و قاضی بوالمعالی را مرثیه گفته است (همان: 1095) در طول سدة ششم از غلبة کاربرد این وزن در مضامین شاد درباری کاسته و بر تعداد قصایدی که با موضوع اندوه سروده شدهاند، افزوده شده است. از شاعران این قرن، ادیب صابر در تهنیت جشن تطهیر شمسالدین بن علی (ادیب صابر، 1331: 185)، انوری در تبریک بازگشت ممدوح (انوری، 1376: 243)، خاقانی در حبسیه (خاقانی، 1375: 476) و شکایت از وداع کعبه (همان: 563)، جمالالدین در تبریک بازگشت رکنالدین صاعد از حج (جمالالدین اصفهانی، 1379: 60)؛ همچنین در شکایت و مرثیه (همان: 172) و در پایان این دوره، کمالالدین در مرثیۀ فرزند غرقشدهاش، از این وزن استفاده کردهاند:
به نظر میرسد، فراوانی مرثیهسرایی در شعر سدة ششم در مقایسه با سدههای پیشین، سبب شده است که نصرالله امامی در کتاب «مرثیهسرایی در ادبیات فارسی»، موسیقی بحر رمل را با مرثیه و سوگ سازگار بداند (امامی، 1369: 80)؛ حال آنکه رغبت به وزنهای بحر رمل در مرثیهها و شکوههای این دوره، نه به دلیل سازگاری موسیقی و محتوا؛ بلکه به علت رغبت شاعران به این گونههای شعری است. 3- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (فاعلان): این وزن را خانلری در دایرة اوزان متوسط ثقیل قرار داده (ناتل خانلری، 1327: 154) و وحیدیان کامیار آن را مناسب مفاهیمی چون مرثیه، گله و هجران میداند (وحیدیان کامیار، 1374: 73). در سنت قصیدهسرایی پیش از دوران مغول، این وزن با (24/14درصد) کاربرد، سومین وزن اصلی است؛ هرچند در قصاید اندوهگنانه پرکاربردترین وزن محسوب میشود. معزی و فرخی به سنت ادب درباری در شادیانهها و مسعود سعد و خاقانی در اندوهگنانهها، بیش از دیگران این وزن را به کار بردهاند. تمایز کاربرد این وزن در مضامین شاد و غمانگیز، به اندازهای نیست که بتوان آن را خاص مضامین اندوهگنانه دانست؛ با این حال از سدة چهارم هرچه به سدة هفتم نزدیک میشویم، این وزن کاربردی عمدتا غمانگیز میگیرد. رودکی از این وزن، در توصیف بهار (رودکی، 1341: 492) و فرخی، در تبریک مهرگان بهره برده است (فرخی، 1378: 263). ناصرخسرو از نخستین شاعرانی است که به دلیل غلبة فضای غمگنانة اشعارش در شکایت از غربت و تبعید در این وزن شعر سروده است:
پس از ناصرخسرو، شاعران بسیاری از این وزن در اشعار غمگنانة خود استفاده کردهاند و شاید همین نکته، سبب شده، برخی پژوهندگان این وزن را مناسب مضامین غمانگیز قلمداد کنند؛ برای مثال مسعود سعد در شکایت از حبس در شعر معروف «چون نای بینوایم ازین نای بینوا» (مسعودسعد، 1362: 1) و جز آن در مرثیه از این وزن استفاده کرده است (همان: 477). از دیگر قصیدهسرایان شاخص که در غمگنانههای خود این وزن را به کار گرفتهاند، میتوان به سنایی در شکایت از روزگار (سنایی، 1362: 48)، عبدالواسع جبلی در مرثیة جابربن عبدالله انصاری (عبدالواسع جبلی، 1356: 457) و مرثیهای دیگر (همان: 461). معزی در شکوِه از تیر خوردن (معزی، 1318: 308)، عثمان مختاری در گلایه از بدهی (عثمان مختاری، 1341: 80) و قوامی رازی در شکایت از شکسته شدن پا (قوامی رازی، 1334: 17) اشاره کرد. قوامی، همچنین نخستین شاعری است که از این وزن در مرثیهای عاشورایی استفاده کرده، وزنی که بهویژه پس از محتشم، خود را در جایگاه مهمترین وزن سنتی ترکیببندهای عاشورایی مطرح میکند:
اصلیترین دورة رواج این وزن در موضوعهای غمانگیز، نیمة دوم سدة ششم وآغاز سدة هفتم است؛ نکتهای که بیش از همه با فراوانی اشعار غمگنانة دیوانها به دلایل مختلف فردی و اجتماعی سازگاری دارد. از شاعران این زمان، خاقانی بارها در مرثیهها و حبسیههایش از این وزن استفاده کرده (خاقانی، 1375: 327)؛ برای مثال در مرثیة امام محمدبن یحیی سروده است:
چنانکه دیده میشود، در این مرثیه، بیش از آنکه وزن در القای اندوه شاعر موثر باشد، حضور واژههای خراب و سراب، ایجاد اندوه میکنند. همچنین فضاسازی بین جنبههای مثبت گذشته و جنبههای منفی کنون، یعنی تبدیل مصر به خرابه و نیل به سراب و علاوه بر آن، استفاده از ضمیر اشاره به دور «آن» که بر وضعیت نامناسب حال در مقایسه با گذشته، دلالت دارد، عواملی هستند که احساس غمگنانة شاعر را به مخاطب منتقل میکنند. از شاعران پایان این دوره نیز، جمالالدین اصفهانی در مرثیهای که بعید نیست، الگویی برای مرثیة عاشورایی محتشم کاشانی باشد از این وزن بهره برده است:
او همچنین، در قصیدهای، به این وزن، همزمان به مرثیة قوامالدین و تهنیت رکنالدین (همان: 314) پرداخته است. کمالالدین هم در چند قصیده که فضای غالب آنها غم و اندوه است، چون: در یادپیری و مرگ (کمالالدین اسماعیل، 1348: 291)، مرثیه (همان: 433)، در شکایت از درد چشم (همان: 402) و بیماری جرب (همان: 405)، از این وزن استفاده کرده است. به نظر میرسد، اصرار شاعران مرثیهسرا، حبسیهگو و شکایتگر، در استفاده از این وزن، سبب شده باشد، پژوهندگانی که به صورت مستقل تنها این گونهها را بررسی کردهاند، بحر مضارع را یکی از مناسبترین بحرها با محتوای مرثیه و شکایت بدانند (امامی، 1369: 80 و ظفری، 1388: 30-33)؛ فارغ از اینکه حتی در محدودة زمانی بررسی شده، بسیاری از شاعران، از همین وزن در تبریک جشنها و توصیف شادیهای خود یا ممدوحانشان استفاده کردهاند. برخی از شاعران و شعرهایی که در آنها از این وزن، برای توصیف مضامین شادیانه استفاده شده، عبارتاند از: ابوالفرج رونی در تبریک بازگشت ممدوح (ابوالفرج رونی، 1347: 47)، معزی در تهنیت بهبود سنجر (معزی، 1318: 109)، عثمان مختاری در تبریک فتح (عثمان مختاری، 1341: 85)، جشن جلوس (همان: 90) و جشن گلافشان (همان: 300)، عبدالواسع جبلی در تبریک ازدواج (عبدالواسع جبلی، 1356: 420) و بهبود فرزند ممدوح (همان: 423) و انوری در تهنیت بهمنجنه (انوری، 1376: 83) و تبریک عید (انوری، 1376: 118). 4- فاعلاتن مفاعلن فعلن (فعلن/ فعلان/ فعلان): این وزن چهارمین وزن اصلی در قصاید است و در (62/9درصد) از چامهها بهویژه در شادیانههای فرخی و انوری و غمگنانههای مسعود سعد و خاقانی نمود دارد. این میزان، با جایگاه این وزن در غزل سدة ششم نیز سازگار است (ناتل خانلری، 1327: 169) نکتة قابل تامل، تفاوت نسبی میزان استفاده از این وزن در شادیانهها و اندوهگنانههاست؛ بهطوری که این وزن در سرودههایی که فضای غالب آنها اندوه است دو برابر قصاید شاد به کار رفته است. هرچند این تفاوت بیدلیل نیست، نمیتوان آن را صرفا برآمده از سازگاری این وزن با مضامین اندوهآور دانست. چنانکه آشکار است، در دوران غزنوی اول به دلیل غلبة فضای شاد بر قصاید، شاعران از این وزن در تهنیتها و تبریکهای خود استفاده کردهاند. فرخی از شاعرانی است که در تهنیت خلعت ممدوح (فرخی، 1376: 46) و تبریک نوروز (همان: 227) این وزن را به کار برده است. مسعود سعد سلمان، بسیار به این وزن تمایل نشان داده است. هرچند او در مضامینی شاد چون تبریک عید قربان(مسعود سعد، 1362: 53) هم از این وزن بهره برده، بیش از همه در حبسیهها و شکواییههایش، از آن استفاده کرده و از مهمترین عللی که سبب شده، گونة خفیف مسدس مخبون مقصور (محذوف/اصلم/اصلم مسبغ) دومین وزن پرکاربرد اندوهگنانهها باشد، تعدد اشعار اوست:
همزمان یا پس از مسعود سعد در سنت شعر درباری، این وزن به مضامین شاد اختصاص دارد؛ چنانکه ادیب صابر در تبریک نوبهار و انوری در جشن امارت ممدوح (انوری، 1376: 67) و صحت یافتن او (همان: 419) بر این وزن قصیده سرودهاند. البته هرچه به پایان سدة ششم نزدیک میشویم، غلبة مضامین غمگنانه را در قصاید سروده شده به این وزن میتوان مشاهده کرد؛ برای مثال خاقانی در حبسیه (خاقانی، 1375: 91)، جمالالدین درشکایت از روزگار(جمالالدین اصفهانی، 1379: 79) و کمالالدین در شکوه از قحطی اصفهان، این وزن را به کار بستهاند:
5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فعلن/ فعلان/ فعلان): خانلری، رمل مثمن مخبون محذوف(مقصور/ اصلم/ اصلم مسبغ) را از اوزان متوسط خفیف دانسته (ناتل خانلری، 1327: 155) و وحیدیان کامیار، آن را مناسب مضامین غمگنانه میداند (وحیدیان کامیار، 1374: 72). در مجموع، این وزن در (66/7 درصد) از قصاید این پژوهش (بیش از همه در اشعار شاد فرخی و معزی و در اندوهگنانههای خاقانی) کاربرد داشته و از نظر اهمیت چهارمین وزن شادیانهها و ششمین وزن اندوهگنانههاست. بر اساس این نتایج، نمیتوان در سنت قصیدهسرایی پیش از مغول، این وزن را مخصوص گونهای خاص از مفاهیم شاعرانه برشمرد. به نظر میرسد، انتساب این وزن به مضامین غمانگیز به دلیل مرثیههای مشهوری باشد که بر این وزن ساخته شده که یکی از مهمترین آنها، مرثیة فرخی بر محمود غزنوی به مطلع زیر است:
با این حال، فرخی فقط همین یک شعر اندوهگنانه را بر این وزن سروده و در دیگر موارد (26بار)، همواره این وزن را برای منظوم کردن مضامین شاد چون: تهنیت عید فطر (همان: 104)، فتح ممدوح و تبریک آن (همان: 204) و تهنیت سده (همان: 354) مناسب دیده است. پس از او منوچهری از وزن یادشده در توصیف و تبریک بهار بهره گرفته است (منوچهری، 1356: 1). دیگر شاعران سدههای پنجم و ششم این وزن را در مضامین متفاوت و گاه متضاد به کار بستهاند؛ هرچند با غلبة اندوه بر دیوانها و رکود ادب شاد درباری، بر میزان کاربرد غمگنانة این وزن افزوده شده؛ تا آنجا که ازرقی که فضای غالب قصایدش شادیانه است در شکایت از مسافرت طغانشاه قصیدهای بر این وزن سروده (ازرقی، 1336: 58) و در مقابل سنایی که فضای اصلی قصایدش تاحدودی اندوهگنانه است، در این وزن به تبریک منبر نو یافتن شیخالحرمین پرداخته است (سنایی، 1362: 175) معزی در تهنیت تولد پسر سنجر(معزی، 1318: 716) و در قصیدهای دیگر، همزمان در تسلیت مرگ فخرالدوله و تبریک وزارت یافتن پسر او، این وزن را به کار برده است:
این وزن، در دیوان انوری، وزن قصیدهای در مرثیة ابوطالب نعمه(انوری، 1376: 46) و شکایتنامة مشهور«به سمرقند اگر بگذری ای باد سحر»(همان: 201) نیز هست و خاقانی شعر مشهورش را در رثای فرزندش رشیدالدین، بر همین وزن سروده است:
6- مفعول مفاعیل مفاعیل مفاعیل(فعولن): ششمین وزن اصلی قصاید فارسی پیش از مغول است؛ البته خانلری در کتاب«تحقیق انتقادی در عروض فارسی و چگونگی تحول اوزان غزل» آن را از 20 وزن اصلی غزل محسوب نکرده است. این وزن ششمین وزن شادیانهها و هشتمین وزن اندوهگنانههاست و در (48/6 درصد) از قصاید بررسی شده کاربرد داشته و معزی و فرخی در مضامین شاد و ناصرخسرو و مسعودسعد در مضامین غمانگیز، بیش از دیگران این وزن را به کار بردهاند. بر اساس نمونهها و تنوع محتوایی آنها، نمیتوان این وزن را در سنت قصیدهسرایی مخصوص محتوایی از پیش معلوم دانست؛ هرچند از نظر آوایی بیشتر با شعرهایی با فضای محتوایی خنثی و حتی شاد سازگاری دارد. در دوران غزنوی اول، عنصری و فرخی بارها در تبریک اعیاد و مناسبتهایی چون: نوروز، عید فطر و سده از این وزن استفاده کردهاند (عنصری، 1342: 180 و فرخی، 1378: 36 و217 و 238). قطران نیز در سوگ زلزلة تبریز این وزن را به کار گرفته است:
چنانکه در شعر قطران دیده میشود، شاعر در این مرثیهگونه، لحنی حماسی دارد و به جای واژههای سوگیانه از غیرت و قدرت استفاده کرده و همین نکته سبب شده است که از منظر مرثیهسرایی این شعر را نتوان نمونهای موفق دانست؛ نکتهای که نسبتی اساسی با نوع وزن انتخابی شاعر ندارد. این مساله زمانی آشکار میشود، که در همین وزن و از شاعر دیگر دیار قطران، یعنی خاقانی، قصیدهای را بخوانیم که در مرثیة عموی او کافیالدین، سروده شده و در آن فضاسازی واژهها و تصاویر کاملا مناسب موضوع است:
مسعود سعد از این وزن در حبسیههایش بهره گرفته (مسعود سعد، 1362: 123) و سنایی نیز در مرثیة تاجالدین ابوبکر(سنایی، 1362: 1102) ناسازگاری بین وزن و محتوا احساس نکرده است؛ با این حال وحیدیان کامیار، یکی از علل موفق نبودن مرثیة وقار در زلزلة شیراز را استفاده کردن از این وزن شاد و طربانگیز میداند(وحیدیان کامیار، 1374: 63) و آن را در دستة وزنهای مناسب مضامین آرام و عاشقانه قرارداده است (همان: 74)؛ حال آنکه بسیاری از نوحههای مشهور سدههای اخیر که اغلب مکتوب نیستند، چون «سقای حرم میر وفادار نیامد» بر همین وزن به ظاهر شاد انشاد شدهاند. باید به این نکته اشاره کرد که اثبات نشدن تناسب معنامند بین وزن و محتوا در قصاید بررسی شده به معنی رد ضرورت سازگاری بین این دو عنصر در شعر نیست؛ بلکه به این معنی است که دست کم تا این دوران، چنین ضرورت و دقتی در اشعار شاعران احساس نشده و به شواهد متون، بسیاری از عناصر درون و برونمتنی، بیش از وزن بر القای اندوه شاعر به مخاطب موثر بودهاند. در تحلیل وضعیت کاربرد این وزن، باید اضافه کرد که در سنت شعر درباری سدة ششم این وزن بارها در مناسبتهای شاد تجربه شده است. از آن میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد: معزی در تهنیت عید فطر و بهبود ملک (معزی، 1318: 283)، عثمان مختاری در تبریک تولد فرزند ممدوح (عثمان مختاری، 1341: 58)، انوری در توصیف و تبریک بهار(انوری، 1376: 9) و ظهیر در تهنیت بازگشت ممدوح از فتح:
7- مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن (مفاعیلان): خانلری این وزن را از وزنهای بلند ثقیل دانسته (ناتل خانلری، 1327 : 188) و وحیدیان کامیار آن را از اوزان آرام و دلنشین و مناسب مفاهیم عاشقانه میداند (وحیدیان کامیار، 1374: 73-74). این وزن، در شادیانهها کاربردی چند برابر اندوهگنانهها دارد؛ با این حال نمیتوان ادعا کرد که وزنی مخصوص مفاهیم شاد است. از شاعران سدة پنجم، قطران در تبریک بازگشت ممدوح، (قطران، 1333: 129)، ازرقی در تبریک نوروز (ازرقی، 1336: 11) و عمعق بخاری در تهنیت فتح آلب ارسلان (عمعق بخاری، بیسال: 188) و استقرار ملک قصایدی را بر این وزن سرودهاند:
از دیگر شاعران، معزی هشت بار در مفاهیم شاد از جمله در خوشباشی بازگشت ممدوح از فتح (معزی، 1318: 194) و کمالالدین در تهنیت جلوس (کمالالدین اسماعیل، 1348: 64) و همچنین تبریک مصالحة دو تن از بزرگان (همان: 274) در این وزن چامه انشاد کردهاند و سنایی از معدود شاعرانی است که این گونة عروضی را در شکایت از روزگار و مردم به نحوی موثر به کار بسته است:
8- فعولن فعولن فعولن فعولن(فعولان): هشتمین وزن اصلی شادیانهها و هفتمین وزن قصاید اندوهگنانه است و به نظر نمیرسد، بتوان در سنت قصیدهسرایی آن را مخصوص مفاهیمی محدود دانست. در شعر عصر غزنوی، فرخی همانگونه که از این وزن در تبریک جشن سده استفاده کرده (فرخی، 1378: 363)، در تغزلهایی که مضمون غالب آنها دریغ از هجران معشوقند نیز (همان: 369 و 394)، از آن بهره برده است. منوچهری هم علاوه بر تغزلهای فراقی (منوچهری، 1356: 6) در شکایت از جهان، این وزن را به کار برده است:
به نظر میرسد، در سرایش این شکواییه، منوچهری به نمونة موفق سروده شده در این وزن یعنی شعر «جهانا همانا فسونی و بازی» از ابوطیب مصعبی نظر داشته (مدبری، 1370: 56)، تا اینکه در پی سازگاری وزن و محتوا بوده باشد. تعداد شاعرانی که این وزن را در مفاهمی مختلف قصاید خود به کار بستهاند، قابل توجهند؛ برای مثال از شاعران سدۀ ششم قوامی رازی در شکایت از پیری چامهای بر این وزن گفته (قوامی رازی، 1334: 95) و در پایان عصر مورد بررسی، کمالالدین از شاعرانی است که این وزن را در دو محتوای متضاد مرثیه (کمالالدین اسماعیل، 1348: 415) و توصیف بهار تجربه کرده است:
9- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (مفاعیل): وحیدیان کامیار این وزن کوتاه را که بر اساس این پژوهش، نهمین وزن پرکاربرد در قصاید پیش از مغول است، مناسب مفاهیم عاشقانه و آرامبخش میداند (وحیدیان کامیار، 1374: 74). در سنت قصیدهسرایی، این وزن در اشعاری که محتوای غمگنانه دارند، سه برابر مفاهیم شاد استفاده شده و همین نکته، میتواند تاحدودی سازگاری نسبی وزن و محتوا را دربارۀ این گونۀ عروضی ثابت کند. حتی اگر سازگاری این وزن با مفاهیم غمانگیز را در سنت ادبی بپذیریم، باید اشاره کرد، که نمود این سازگاری در شعر درباری تاحدودی رعایت نشدهاست؛ چنانکه در همان سدههای نخستین، عنصری در تبریک سده، قصیدهای به مطلع زیر و بر این وزن انشاد کرده است:
کاربرد شادیانۀ این وزن را جز عنصری، فرخی، قطران، ازرقی، ابوالفرج، معزی، مسعودسعد، جمالالدین، شاعرانی چون انوری در موضوع تبریک خلعت ممدوح (انوری، 1376: 330) و ادیب صابر در مبارکگویی بهار (ادیب صابر، 1331: 78) تجربه کردهاند. با اینحال، اغلب شاعران دانسته یا نادانسته، از این وزن در مفاهیمی چون مرثیه، شکایت و حبسیه بهره بردهاند. از آن جمله ناصر خسرو (نه بار)، از جمله در شکایت از جهان و گرفتاری در یمگان (ناصرخسرو، 1368: 17)، معزی در مرثیة خواجه نظامالملک (معزی، 1318: 406)، سنایی در شکایت (سنایی، 1362: 571) و خاقانی در حبس(خاقانی، 1375: 40) قصایدی بر این وزن سرودهاند. نکتة قابل تامل دربارة این وزن و انعطاف آن در موضوعهای مختلف، قصیدهای است که جمالالدین عبدالرزاق بر این وزن سروده و در خلال آن، همزمان قوامالدین را مرثیه گفته و به تهنیت جلوس صدرالدین پرداخته است:
10- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (فاع): این وزن در مفاهیم شادیآور و مناسبتهای خوشایند، کاربردی به مراتب بیش از مضامین اندوهبار دارد. منوچهری و ناصرخسرو و معزی در وصف بهار (منوچهری، 1356: 16، ناصرخسرو، 1368: 416 و معزی، 1318: 40)، خاقانی در تهنیت مولود فرزند اخستان (خاقانی، 1375: 130) و بلفرج رونی (ابوالفرج رونی، 1347: 1) و عثمان مختاری در فتحنامههای منظوم خود، این وزن را بهزیبایی به کار بردهاند:
با این حال ناصرخسرو، بارها در مضامین غمانگیز، این وزن را بهگونهای به کار برده که گویی مناسب چنین مضامینی هستند؛ برای نمونه در شکایت از پیری (ناصرخسرو، 1368: 341) و زیباتر از آن در چکامهای که در شکایت از جهان و حسب حال خود به یمگان سروده و درآن به رثای امام حسین(ع) گریز زده، بیآنکه مخاطب تضادی بین محتوا و موسیقی احساس کند:
وزنهای فرعی رایج در قصاید پیش از مغول علاوه بر ده وزن اصلی، 23 وزن دیگر در قصاید بررسی شده دیده میشود که کاربردی فراوان ندارند و به همین دلیل نمیتوان دربارة سازگاری موسیقایی آنها با مضمونهای شاد یا غمگنانه، مانند وزنهای پیشین قضاوت کرد. با این حال، آنچه از کاربرد این وزنها میتوان نتیجه گرفت این است که شاعران استفاده کننده از این وزنها نیز در قصایدشان، چندان توجهی به سازگاری وزن عروضی و محتوا نداشتهاند. مفعول مفاعلن فعولن(مفاعیل)، یازدهمین وزن پرکاربرد قصاید است که وحیدیان کامیار آن را از وزنهای تند و مناسب مفاهیم شاد(بهویژه در مثنوی) میداند (وحیدیان کامیار، 1367: 74)؛ حال آن که در سنت قصیدهسرایی این وزن بیشتر در مرثیهها، شکوهها و حبسیهها کاربرد داشته و جایگاهش در دستة مفهومی اصلی چندان با هم متفاوت نیست. برای مثال شاعری نکتهسنج چون خاقانی، جایی در تهنیت فتح روس و مدح شروانشاه (خاقانی، 1375: 48) و جایی دیگر در مرثیۀ اهل خود (همان: 339) این وزن را به کار بسته است. دوازدهمین وزن اصلی در این پژوهش، مفعول مفاعلن مفاعیلن(مفاعیلان) است که وحیدیان کامیار آن را از اوزان برهانی و جدلی و مناسب معانی پند و اخلاق و حکمت دانسته است (وحیدیان کامیار، 1367: 73) در قصاید بررسی شده، این وزن نیز بهویژه به دلیل حبسیهها و شکوههای متعددی که ناصرخسرو و مسعود سعد برآن سرودهاند، یکی از وزنهای دهگانة غمگنانههاست و به نظر نمیرسد، این فراوانی هم برآمده از سازگاری آن با مفاهیم غمگنانه باشد. قطران از نخستین شاعرانی است که از این وزن هم در مضامینی شاد چون تبریک مهرگان و ماه نو(قطران، 1333: 355) و هم در مرثیه (همان: 368) بهره برده است. مسعود سعد سلمان، چندبار از این وزن در شکایت از حبس استفاده کرده(مسعود سعد، 1362: 335و356)؛ با این حال، همو در تبریک فتح ممدوح از این وزن بهره برده است (همان: 482). مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن(فاعلاتان)، سیزدهمین وزن اصلی این پژوهش است که هرچند در شادیانهها اندکی بیشتر نمود یافته، نمیتوان آن را مناسب این مضامین قلمداد کرد و معزی بیش از دیگران(10بار) از این وزن در شادیانهها استفاده کرده است. از نخستین شاعران فارسی که از این وزن در قصیده بهره برده، کسایی مروزی است که همزمان از این وزن برای توصیف بهار و پس از آن گریز به مرثیة شهدای عاشورا استفاده کرده است (کسایی، 1367: 69) از دیگر قصیدهسرایان پس از کسایی، معزی و سنایی در تهنیت عید و مدح، قصایدی بر این وزن سرودهاند (معزی، 1318: 538 و سنایی، 1362: 594). دیگر وزن بررسی شده، فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (فاعلان) است که برخی پژوهشگران بر اساس سنت مثنویسرایی، آن را مناسب شعر عرفانی دانستهاند (وحیدیان کامیار، 1367: 75) در پژوهش انجامشده، این وزن یازدهمین وزن اندوهگنانهها و پانزدهمین وزن شادیانههاست؛ با این حال به صورت پراکنده در مضامین مختلف و گاه متضاد از آن استفاده شده است؛ چنانکه مسعود سعد در تهنیت حکومت ممدوح (مسعود سعد، 1362: 297)، انوری در تبریک نوروز و مدح عمادالدین پیروزشاه (انوری، 1376: 106) و خاقانی در مرثیة اهل خود (خاقانی، 1375: 360) این وزن را به کار بردهاند. مفتعلن فاعلان مفتعلن فاعلان (فاعلن)، از وزنهای بحثبرانگیز در حوزة تناسب موسیقی و محتواست که برخی پژوهندگان عروض، آن را موجب نشاط و شور و از اوزان شاد میدانند (وحیدیان کامیار، 1367: 74 و برزگر خالقی و نوروز زاده چگینی، 1390: 11). با این حال بسامد استفاده از این وزن و جایگاه آن در دودستة اصلی محتوایی تقریبا یکسان است و در سنت ادبی پیش از مغول، نمیتوان این وزن را مختص هیچ یک از مضامین برشمرد؛ هرچند در وصف طبیعت و توصیف بهار بیشتر جلوه یافته است. آنچه خاص نبودن این وزن را تأیید میکند، تنوع کاربرد آن در سنت قصیدهسرایی است. منوچهری به سبب غلبۀ فضای شاد در قصایدش از این وزن در چند نوروزیه و تبریک بهار استفاده کرده است (منوچهری، 1356: 19و59). ظهیر فاریابی هم در توصیف بهار و مدح این وزن را به کاربرده (ظهیر فاریابی، 1389: 205)؛ با این حال، خاقانی به دلیل آمیختگی مضمونی و همراهی فضای شادیانه و غمگنانه در اشعارش، تجربهای متمایز در کاربرد این وزن دارد. او در یکی از قصاید چند مطلعی خود، در مطلع سوم، از این وزن در وصف بهار (خاقانی، 1375: 55) و در مطلع چهارم در شکایت از روزگار (همان: 56) استفاده کرده است. خاقانی همچنین در قصاید دیگر، از این وزن همزمان در وصف بهار (همان: 246) و توصیف خزان (همان: 253) بهره گرفته و مرثیهای نیز بر این وزن انشاد کرده است (همان: 469). اجتهاد دربارۀ سازگاری محتوا با دیگر وزنهای بررسیشده، به دلیل کمی تعداد قصاید سرودهشده به آنها، ممکن نیست؛ با این حال میتوان بر اساس نوع کاربرد وزن در وزنهای اصلی یادشده نتیجه گرفت که شاعران قصیدهسرای کهن، در کاربرد وزنهای فرعی نیز چندان توجهی به تناسب وزن و محتوا نداشتهاند و آنچه در انتخاب وزن اشعار آنان مهم بوده، سلیقۀ ادبی، ذوق و پیروی از اشعار شاخص گذشتگان بوده است.
جدول2. میزان کاربرد وزنها بر اساس محتوای شاد و غمانگیز قصاید
نتیجه آنچه از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت این است که حتی باپذیرش ضرورت رعایت نسبی تناسب بین وزن و محتوا و تفاوتی که وزنها با هم دارند، در سنت شعر فارسی، دست کم در میان قصیدهسرایان شاخص تا دوران مغول، تناسب آگاهانة وزن و محتوا رعایت نشده و مقبولیت وزنهای مختلف و انواع آنها در بین شاعران، بیش از همه در گرو سبک شخصی، دانش عروضی، انس و آشنایی با وزنهای متنوع، سلیقۀ شاعر، سبک دورهای، تفنن ادبی و سنت تقلید و تکرار در ادب فارسی بوده است. در سنت ادبی پیش از مغول، به همان میزان که در سرایش قصاید، از یک وزن در مضامینی شاد چون تبریک و تهنیت اعیاد و مناسبتها استفاده شده، از همان وزن در موضوعهای غمگنانه چون: مرثیه، شکواییه و حبسیه استفاده شده و وجود نمونههای محتوایی متضاد خود بهترین دلیل بر نبود رابطة تناسب ماهیتی بین محتوا و وزن در اغلب اشعار این دوره است. تنها در برخی از بحرها و وزنها، اندک تمایزی در کاربرد میتوان دید؛ از آن نمونه در بحرهای مضارع و مجتث و وزنهای اصلی مستخرج از آنها که تاحدودی در مضامین شاد و غمانگیز تفاوت کاربرد دارند. البته این تمایز نیز بیش از آنکه برآمده از انتخاب آگاهانة اوزان، متناسب با محتوا باشد، به دلیل تفاوت سلیقة سبکی و جغرافیایی انتخاب اوزان در بین شاعران گوناگون و همچنین سنت غالب ادبی در هر دوره است. این سنت ادبی غالب، در دورههایی که به دلایل فرهنگی و اجتماعی، محتوای غالب بر قصاید غمگنانه و یا شادیانه بوده است، وزنهایی خاص را در سبک شاعران برجسته نشان داده است. در قصاید پیش از مغول، این فضای کلی شعر، تصاویر و نوع واژگان و ردیف است که شاد یا غمانگیز بودن شعری را به مخاطب القا میکند. استفاده از عبارتها و واژههایی چون افسوس، درد، دریغ، آه، داغ، سوگ، افعال دعایی منفی و همچنین حسرت خوردن بر گذشته در قصایدی که فضای اصلی آنها اندوهگنانه است و بهره بردن از واژههایی از قبیل خجسته، فرخنده، مبارک، مژده، تهنیت، شادباش، همایون، فرخ، فری، شکر، آفرین، استفاده از افعال دعایی مثبت و ابراز رضایت از وضعیت حال، در قصاید شادیانه، مهمترین عناصری است که فضای محتوایی اشعار را شکل داده است. در پایان باید افزود که نبود رابطة مستقیم بین وزن و محتوا در سنت قصیدهسرایی سدههای چهارم تا هفتم به این معنی نیست که وزنهای مختلف عروضی در شعر فارسی از نظر کاربرد موسیقایی و حتی محتوایی یکساناند. بیتردید، تفاوت تعداد هجا در هر مصراع، تناسب ارکان عروضی، تعداد هجاهای کوتاه و بلند و نحوة قرار گرفتن هریک در وزن، تمایزی آوایی و در برخی وزنها، معنایی ایجاد میکند که بررسی این تفاوتها و تمایزها، به پژوهشی گسترده نیاز دارد؛ اما آنچه در سنت شعر فارسی قابلاثبات است، بیتوجهی شاعران فارسی (بر خلاف بسیاری از شاعران اروپایی) به این تمایزها در انتخاب وزنهای غالب بر اشعار آنان است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,187 |