تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,754 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,147,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,727,621 |
تحلیلی جغرافیایی بر وضعیت کاربری پارکینگ در شهر گناوه با استفاده از مدل AHP | ||
مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای (توقف انتشار) | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 13، شهریور 1391، صفحه 95-114 اصل مقاله (2.02 M) | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین حسینیلقب؛ رضا مختاری ملکآبادی* ؛ امیر گندمکار | ||
چکیده | ||
بندر گناوه با داشتن جاذبههای گردشگری، مراکز تجاری و تفریحی، سالانه پذیرای میلیونها نفر مسافر- 2302154 نفر در تعطیلات نوروز1390- از سراسر کشور است. سیل عظیم جمعیت مشکلات ترافیکی متعدد در این شهر به همراه داشته است که ریشه اصلی این مشکلات را در کمبود و مکانیابی ناصحیح کاربری پارکینگ در این شهر میتوان جستجو کرد که البته، این موضوع در ایام رونق گردشگری بسیار حاد و بحرانی جلوهگر میشود. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس هدف؛ کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی است. در تحلیل وضع موجود و برداشت اطلاعات میدانی، از پرسشنامهای با حجم نمونه 320 نفر که افراد نمونه؛ 100 نفر از شهروندان و 220 نفر از گردشگران بودهاند، استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است. پس از تخمین مساحت و تعداد فضای مورد نیاز پارکینگ با استفاده از روش تولید پارکینگ، ابتدا معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگهای عمومی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP در محیط نرم افزار Arc GIS وزندهی شده و سپس مکانهای مناسب برای احداث پارکینگ با استفاده از روش OWA( Ordered Weighted Average ) فازی مشخص گردید. نتایج نشان دهنده آن است که تعداد 1863 جای پارک علاوه بر جای پارکهای موجود در محدوده مورد مطالعه در یک روز، مورد نیاز است و بین تقاضای پارکینگ و پارکینگهای موجود در شهر گناوه تناسب منطقی وجود ندارد. باید اذعان کرد پارکینگهای موجود در این شهر از نظر مکانیابی با معیارهای جغرافیایی سازگاری دارند ولی از نظر تعداد با محدودیت زیاد مواجه هستند و با توجه به ویژگیهای شهر، منطقیترین گزینه استفاده از پارکینگهای طبقاتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
پارکینگ؛ گناوه؛ عرضه و تقاضای پارکینگ؛ مطالعات مبدأ و مقصد؛ معیارهای مکانیابی پارکینگ عمومی؛ روش AHP؛ روش OWA | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,138 |