
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,705 |
تعداد مقالات | 13,967 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,490,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,273,453 |
جامعه پذیری سازمانی و آرزوهای شغلی کارکنان در محیطهای کاری | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 21، شماره 1، فروردین 1389، صفحه 159-176 اصل مقاله (385.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید علی سیادت1؛ محسن گل پرور2؛ محمدعلی نادی* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی (مشتمل بر آموزش، تفاهم، حمایت همکاران و چشمانداز آینده) با آرزوهای شغلی و حرفهای (شامل شایستگی کارکردی ـ فنی، شایستگی عمومی مدیریتی، ثبات و تأثیر سازمانی، امنیت جغرافیایی، خلاقیت کارآفرینانه، خودمختاری / استقلال، سبک زندگی و چالش اصیل) در کارکنان شاغل در سازمانهای وابسته به وزارت نفت در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان زن و مرد شاغل در سازمانهای فوقالذکر تشکیل دادند. نمونه پژوهش مشتمل بر 501 نفر (405 نفر مرد و 96 نفر زن) بود که با استفاده از فهرست اسامی کارکنان هرسازمان بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه 20 سؤالی جامعهپذیری سازمانی (با چهارزیرمقیاس) و پرسشنامه 25 سؤالی آرزوهای شغلی (با هشت زیرمقیاس) بود. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامهها همراه با سازگاری درونی (بر مبنای آلفای کرونباخ) آنها بررسی و تأیید شد. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل گردید. نتایج حاصله حاکی از آن بودکه از زیرمقیاسهای جامعهپذیری سازمانی، آموزش وچشماندازآینده سازمانی (با ضرایب بتا استاندارد 235/0 و 204/0-) برای خلاقیت کارآفرینانه، چشمانداز آینده (با بتا استاندارد 223/0) برای چالش اصیل، تفاهم و چشمانداز آینده (با بتای استاندارد 258/0 و 275/0-) برای ثبات و تأثیر سازمانی، آموزش(با بتا استاندارد 260/0-) برای شایستگی فنی و کارکردی، آموزش (با بتا استاندارد 204/0-) برای شایستگی عمومی مدیریتی، آموزش، حمایت همکاران و چشمانداز آینده (با بتای استاندارد 2290/- و 272/0 و 205/0-) برای سبک زندگی و آموزش (با بتا استاندارد 2/0-) برای امنیت جغرافیایی دارای توان پیشبین معنادار (05/0P<) هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه پذیری سازمانی؛ آرزو های شغلی؛ کارکنان سازمانها؛ محیط های کاری | ||
مراجع | ||
- Ackfeldt, AL., & Coote, L.V. (2005). A study of organizational citizenship behavior in a retail setting. Journal of Business Research, 58, 151-159. - Allen, T.J., & Katz, R. (1992). Education and technical ladder. IEEE Transactions on Engineering Management, 39(3), 237-245. - Bailyn, L. (1982). Trained as engineers for the management of technical personnel in mid-career. In Katz, R.(Ed.), Career issues in human resource management. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ. - Baker, T.L., Hunt, T.G., & Andrews, M.C. (2006). Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values. Journal of Business Research, 59, 849-857. - Bigliardi, B., Petroni, A., & Dormio, A.I. (2005). Organizational socialization, career aspirations and turnover intentions among design engineers. Leadership & Organization Development Journal, 26(6), 424-441. - Chao, G.T., O’Leary-Kelly, A.M., Wolf, S., Klein, H.J., & Gardner, P.D. (1994). Organizational socialization: its contents and consequences. Journal of Applied Psychology, 79, 730-743. - Davis, R.W., & Lofgist, L.H. (1984). A psychological theory of work adjustment. University of Minnesota Press, Minnesota, MN. - Feldman, D.C. (1988). Managing careers in organizations. Scott, Foreman, Glenview, IL. - Hackman, J.R., & Oldham, G.R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159-170. - Igbaria, M., Kassicieh, S., & Silver, M. (1999). Career orientations and career success among research, and development and engineering professionals. Journal of Engineering and Technology Management, 16(1), 29-54. - Jiang, J.J., Klein, G., & Balloun, J.L. (2001). The joint impact of internal and external career anchors on entry – level IS career satisfaction. Information & Management, 39, 31-39. - Katz, R. (1988). Organizational socialization. In Katz, R. (Ed.), Management professionals in innovative organizations: A collection of reading. Ballinger, Cambridge, MA. - Messer, B.A.E., & White, F.A. (2006). Employees’ mood, perceptions of fairness, and organizational citizenship behavior. Journal of Business and Psychology, 21(1), 65-82. - Mumford, E. (1991). Job satisfaction: a method of analysis. Personnel Review, 20(3), 11-19. - Schein, E.H. (1975). How career anchor should executives to their careers path. Personnel, 52(3), 11-24. - Schein, E.H. (1996). Career anchors revisited: Implications for career development in the 21st century. The Academy of Management Executive, 10(4), 80-89. - Schneer, J.A., & Reitman, F. (1997). The interrupted managerial career path: a longitudinal study of MBAs. Journal of Vocational Behavior, 51, 411-434. - Shin, Y. (2004). A person – environment fit model for virtual organizations. Journal of Management, 30(5), 725-743. - Taormina, R.J. (1994). The organizational socialization inventory. International Journal of Selection and Assessment, 2, 133-145. - Taormina, R.J. (1997). Organizational socialization: a multi domain, continuous model. International Journal of selection and Assessment, 5, 29-47.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |