| تعداد نشریات | 43 |
| تعداد شمارهها | 1,791 |
| تعداد مقالات | 14,617 |
| تعداد مشاهده مقاله | 38,785,894 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,100,108 |
تحلیل عوامل موثر بر سواد خواندن دانشآموزان ایرانی با عملکرد بالا و پایین: شواهدی از پرلز 2021 | ||
| رویکردهای نوین آموزشی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2025.144927.2121 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم مقدم1؛ مریم محسن پور* 2 | ||
| 1دانشآموخته رشته سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا | ||
| چکیده | ||
| هدف مطالعه حاضر پیشبینی سواد خواندن دانشآموزان ایرانی دارای عملکرد بالا و پایین براساس عوامل شناسایی شده از پرسشنامه دانشآموز در مطالعه پرلز 2021 و روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 1348842 دانشآموز پایه چهارم بود که با نمونه گیری طرح دو مرحلهای خوشهای طبقهای با احتمال متناسب با حجم نمونه، 5962 دانشآموز انتخاب شدند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه برای شناسایی نقش عوامل منابع یادگیری در خانه، خودکارامدی فناورانه، احساس تعلق، در معرض قلدری، درگیر شدن، رفتار مختلکننده، علاقه به خواندن و خودپنداره در خواندن در پیشبینی سواد خواندن بررسی شد. نتایج نشان داد در دو گروه بالا و پایین میزان معدل عوامل مذکور در حد بالا یا متوسط بود. همچنین باتوجه به مقادیر اندازه اثر کوهن، تنها در میانگین منابع یادگیری در خانه و خودپنداره در خواندن تفاوت قابل توجهی بین دو گروه بالا و پایین بود. میزان همبستگی با سواد خواندن تنها برای دو عامل در گروه بالا و شش عامل در گروه پایین قابل ارزیابی بود. در گروه بالا فقط منابع یادگیری در خانه و رفتارهای مختل کننده نقش پیشبینیکنندههای معنادار در تبیین واریانس سواد خواندن داشتند، در حالیکه درگروه پایین، به ترتیب عوامل خودکارآمدی فناورانه، در معرض قلدری، منابع یادگیری در خانه، علاقه به خواندن و خودپنداره در خواندن پیشبینیکنندههای معنادار بودند. میزان واریانس تبیینی در گروه بالا و پایین به ترتیب 3 و 19 درصد بود. در مجموع، نتایج حاکی از نقش قابل توجه عوامل مذکور در پیشبینی سواد خواندن در گروه پایین در مقایسه با گروه بالا بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد خواندن؛ دانشآموزان پایه چهارم؛ پرلز 2021 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |
||