| تعداد نشریات | 43 |
| تعداد شمارهها | 1,791 |
| تعداد مقالات | 14,617 |
| تعداد مشاهده مقاله | 38,788,160 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,100,565 |
نقش شواهد خصوصی در گریز از توقف داوری معرفتی (لاادریگرایی) درباب وجود خدا | ||
| الهیات تطبیقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2025.146370.2023 | ||
| نویسنده | ||
| غلامحسین جوادپور* | ||
| استادیار گروه کلام، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| بنابر رویکرد قرینهگرایانه، موضع نهایی دربرابر گزارهها حاصل هماوردی قرائن موافق و مخالف است و توجیه گزاره از مسیر تعیین تکلیف همه قرائنِ در دسترس میگذرد. برخلاف خداباور و خداناباور که قرینه را درنهایت به سود باور خود میدانند، لاادریگرا قرینه را بیطرف میانگارد که این امر یا ناشی از ابهام در اصل چیستی قرینه، ناکامی تکتک قرینههای در دسترس در فرآیند اثبات مدعا و یا تکافؤ و هموزنی آنهاست که این عوامل، داوری معرفتی درباب این مسأله را متوقف میکنند. مقصود از قرینه در این مسأله معمولاً قرینه عمومی است که همگان امکان دسترسی به آن را دارند. گاه اتفاق میافتد که قرینهای خصوصی و غیرقابل اشتراکگذاری به نفع یک طرف گزاره محقق میشود. حال باید دید آیا این قرینه، توان مقابله با قرینه عمومی و برتری بر آن را دارد و توقف داوری معرفتی را مرتفع میکند یا خیر. اعتبار شواهد خصوصی هم در حالت عادی و هم در حالت تعارضِ با شواهد عمومی، محل اختلاف است. طبق یافته این پژوهش، این شواهد در معضلات معرفتی که فرد به سمت لاادریگرا شدن پیش میرود، معتبر و کارآمد است؛ اما به دو شرط: (1) بر اعتبار معرفتیِ آنها دلایلی اقامه شده باشد (وجود شاهد بر شاهد)؛ (2) قوت شواهد عمومیِ معارض به حدی نباشد که تقارن نامأنوسی بین آنها شکل گیرد. آنگاه برای گریز از توقف داوری معرفتی که ـ جایگاهی استوار و حالتی پسندیده در معرفتشناسی نیست ـ این شواهد مؤثر خواهند بود و باور متعلق خود را اثبات خواهند کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شواهد خصوصی؛ لاادریگرایی؛ توقف داوری معرفتی؛ خداباوری؛ خداناباوری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 |
||