| تعداد نشریات | 43 |
| تعداد شمارهها | 1,791 |
| تعداد مقالات | 14,617 |
| تعداد مشاهده مقاله | 38,786,058 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,100,145 |
یک روش کنترلی ترکیبی نوین از کنترل شیفت فاز برای مبدلهای DC-DC کاهندۀ تمام-پل مبتنی بر جبرانساز حلقۀ ولتاژ نوع 3 و حفاظت از اضافهجریان | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| هوش محاسباتی در مهندسی برق | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 19-38 اصل مقاله (1.07 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی فارسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/isee.2025.141272.1685 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| پژمان بیات* 1؛ پیمان بیات2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1استادیار، گروه مهندسی برق، دانشگاه صنعتی همدان، همدان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2دانشآموخته دکتری، گروه مهندسی برق، دانشگاه صنعتی همدان، همدان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| در این مقاله، یک راهبرد کنترلی ترکیبی نوین بر مبنای روش کنترلی شیفت فاز برای مبدلهای DC-DC کاهندۀ تمامپل ارائه شده است. روش کنترلی پیشنهادی دارای دو حلقۀ کنترل جریان و کنترل ولتاژ است که با بهرهگیری از دو تقویتکنندۀ عملیاتی و ایجاد یک ساختار جبرانساز نوع 3، طراحی شده است. در روش ارائهشده، با مقایسۀ جریان سمت اولیۀ ترانسفورماتور موجود در مبدل DC-DC تمامپل و میزان تقویتکنندۀ خطا که حاصل از خروجی جبرانساز نوع 3 است، پارامترهای کنترلی مانند زمان تنظیم و بازنشانی مورد نیاز برای محاسبۀ شیفت فاز تعیین میشوند. در این راستا، به منظور کنترل کلیدهای قدرت در مبدل یادشده، از روش کنترل پیک جریان بهره گرفته شده که در آن، کنترل سیکل به سیکل حد جریان و مقایسهکنندۀ مدولایسون عرض پالس مدنظر است. هدف اصلی روش کنترلی پیشنهادی این است که بتوان در تغییرات مداوم و زیاد بار واقع در ترمینال خروجی یک مبدل DC-DC تمامپل، پایداری کنترلی را تا حد بسیار مطلوب حفظ کرد؛ در عین حال، بهبود مشخصههای دینامیکی مانند زمان نشست و زمان صعود هدف قرار گرفته است. به منظور ارائۀ ساختار کنترلی، تمامی روابط نظری مورد نیاز استخراج و ارائه شدهاند و تمامی پارامترهای موجود در مبدل تحت مطالعه طراحی شدهاند. به منظور تأیید ساختار کنترلی پیشنهادی و روابط استخراجشده، یک نمونۀ آزمایشگاهی با توان 12 کیلووات در کاربرد خودروهای برقی ساخته و نتایج عملی ارائه شده است. در نهایت، به منظور تأیید روش ارائهشده و نشاندادن برتری کنترلکنندۀ پیشنهادی، مقایسهای با سایر روشهای موجود صورت گرفته است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| راهبرد کنترلی ترکیبی؛ شیفت فاز؛ جبرانساز نوع 3؛ حلقۀ کنترل جریان؛ حلقۀ کنترل ولتاژ؛ مبدل DC-DC | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1- مقدمه[1]مبدل DC-DC تمامپل[1] شیفت فاز[2] مشابه یک مبدل تمامپل معمولی است؛ با این تفاوت که در زمان روشن و خاموش شدن سوئیچها یک شیفت فاز وجود دارد. این نوع مبدلها در کاربردهای توان متوسط و بالا به دلیل ویژگیهای متمایزشان مانند نسبت تبدیل ولتاژ زیاد، ایزولاسیون گالوانیکی و انعطافپذیری حالتهای عملیاتی، به طور گسترده استفاده میشوند [1-3]؛ در این نوع مبدلها، شرایط کلیدزنی تحت ولتاژ صفر (ZVS)[3] باعث کاهش تلفات سوئیچینگ[4] میشود. همچنین، با ایجاد رزونانس[5] بین دو عنصر سلف پراکندگی[6] یا نشتی ترانسفورماتور و دیود —ذاتی بدنۀ سوئیچها، شرایط برای کلیدزنی نرم[7] فراهم میشود؛ از این رو، دستیابی به شرایط ZVS و حذف تلفات سوئیچینگ، مبدل DC-DC تمامپل شیفت فاز را به یک توپولوژی مناسب برای توانهای زیاد تبدیل کرده است؛ با این حال، استفاده از این نوع مبدلها بهشدت به یک رویکرد طراحی کنترلی نیازمند است. طراحی سیستم کنترلی این نوع مبدلها، از آنجا که در حالت حلقهباز، سیستم دینامیک غیرخطی دارد، موضوعی چالشبرانگیز است. همچنین، مبدل در عمل معمولاً در معرض اختلالات ورودی و خروجی اندازهگیرینشده است؛ که نیاز به کنترل و مدیریت دارد [3]. بسیاری از تکنیکهای کنترل خطی مرسوم، مانند کنترلکنندۀ تناسبی-اتنگرالی-مشتقی (PID)، فیدبک حالت[8] و رگولاتور مرتبه دوم خطی (LQR)[9] میتوانند در اهداف یادشده، مبدل را کنترل کنند [6-4]. با وجود این، این روشها قادر به کنترل محدودیت حداکثر جریان نیستند [7، 8]. بر این اساس، کنترل پیشبینِ مدل[10] به دلیل رویکرد روشمند آن برای برطرفکردن و پرکردن خلأهای روشهای کنترلی مرسوم انتخابی مناسب است [9]. در سالهای اخیر، روش کنترل پیشبینِ مدل در چند جا مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا، روش کنترل پیشبینِ مدل با در نظر گرفتن قیود غیرخطی برای مبدلهای DC-DC تمامپل شیفت فاز در [10] پیشنهاد شده که در آن مسئلۀ کنترل بهینه با یک الگوریتم برنامهریزی درجه دوم متوالی[11] حل شده است. همچنین، رویکردی دیگر از روش کنترل پیشبینِ مدل در [11] پیشنهاد شده است که در آن قیود خطیسازی شده است که عملکرد محاسباتی مشابه روش غیرخطی را دنبال میکند [10]. در طرف مقابل، یک رویکرد کنترلکنندۀ پیشبین غیرخطی اکتشافی در [12] پیشنهاد شده است که در آن استدلال شده است بهکارگیری ماهیت کمینۀ فاز[12] بودن این نوع مبدلها، امکان استفاده از یک افق پیشبینی کوتاهمدت را فراهم میکند که عملیات مبدل را در حالات گذرا بهبود میبخشد. کنترل مد لغزشی[13] نیز به دلیل استحکام زیاد و پاسخ دینامیکی مناسب در مقالههای بسیاری مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، کنترل مد لغزشی اساساً نوعی کنترل غیرخطی محسوب میشود که با سایر روشهای کنترل پیوسته متفاوت است و میتواند عدم قطعیتهای واردشده به سیستم را رد کند [13، 14]. در [15]، پژوهشگران با بهکارگیری کنترل مد لغزشی در کنترل مبدل DC-DC تمامپل شیفت فاز نتایج شبیهسازی را ارائه کردهاند؛ با همۀ این اوصاف، این روش کنترلی دارای پیچیدگیهای فراوانی است که کاربرد این روش کنترلی در کاربرد عملی را با مشکلاتی مواجه میکند. در مقالۀ [16]، روش کنترلی حلقهبستۀ پیشخور دوگانه[14] در کنترل مبدل DC-DC تمامپل شیفت فاز هدف قرار داده شده است. در این ساختار، ولتاژ ورودی به عنوان یک متغیر کنترل معرفی نمیشود، بلکه به عنوان یک ضریب ثابت در نظر گرفته میشود؛ بنابراین، در تغییرات لحظهای ولتاژ ورودی، کنترل حلقهبستۀ مدنظر نمیتواند تغییرات را دنبال کند و چرخۀ وظیفه[15] خروجی سیستم کنترلی بدون تغییر باقی میماند؛ در این حالت، ولتاژ خروجی از مقدار دادهشده منحرف و منجر به پاسخ دینامیکی کُند سیستم به تغییر ولتاژ ورودی میشود. کنترلکنندۀ فازی یکی دیگر از روشهای مرسوم است که در کاربرد کنترل مبدل DC-DC تمامپل شیفت فاز نیز هدف قرار داده شده است. در مقالۀ [17]، از کنترلکنندۀ فازی برای تولید سیگنالهای کنترلی کلیدهای قدرت موجود در ساختار مدنظر بهره گرفته شده است؛ در این روش، از آنجا که بر مبنای قوانین از پیش تعیینشده، فرایند تصمیمسازی بر مبنای منطق فازی صورت میگیرد، اگر این قوانین دچار نقص باشند، ممکن است نتایج قابل قبول نباشد؛ به علاوه، انتخاب تابع عضویت و قوانین پایه از دشوارترین قسمتهای ایجاد سیستمهای فازی است. از طرفی، اجرای منطق فازی در سختافزارهای رایج احتیاج به آزمایشها متعدد و زمانبر دارد. به منظور پرکردن خلأهای پژوهشی موجود، در این مقاله یک راهبرد کنترلی ترکیبی نوین برای مبدلهای DC-DC کاهندۀ تمامپل بر مبنای روش کنترلی شیفت فاز ارائه شده است. در روش کنترلی پیشنهادی، از دو حلقۀ کنترل جریان و کنترل ولتاژ بهره گرفته شده است که با بهرهگیری از دو تقویتکنندۀ عملیاتی و ایجاد یک ساختار جبرانساز نوع 3 محقق میشود. مبدل یادشده با استفاده از کنترلکنندۀ پیشنهادی با دینامیک بسیار سریع در برابر تغییرات ولتاژ ورودی، تغییرات بار و همچنین عدم قطعیتها به صورت پایدار عمل میکند؛ در روش ارائهشده، با مقایسۀ جریان سمت اولیۀ ترانسفورماتور موجود در مبدل DC-DC تمامپل و میزان تقویتکنندۀ خطا که حاصل از خروجی جبرانساز نوع 3 ارائه شده است، پارامترهای کنترلی مانند زمان تنظیم[16] و بازنشانی[17] مورد نیاز برای محاسبۀ شیفت فاز تعیین میشوند. در این راستا، به منظور کنترل کلیدهای قدرت در مبدل یادشده از روش کنترل پیک جریان بهره گرفته شده است که در آن، کنترل سیکل به سیکل حد جریان و مقایسهکنندۀ مدولایسون عرض پالس مدنظر است. ساختار این مقاله به صورت زیر تدوین شده است: در بخش دوم، ساختار مبدل DC-DC تمامپل شیفت فاز نشان داده شده است. بخش سوم به طور دقیق کنترلکنندۀ پیشنهادی را بررسی و پارامترهای مربوط را طراحی میکند. در بخش چهارم، نتایج عملی برای یک نمونۀ اولیۀ آزمایشگاهی با توان 12 کیلووات ارائه شده و به منظور تأیید روش ارائهشده و نشاندادن برتری کنترلکنندۀ پیشنهادی، مقایسهای با سایر روشهای موجود صورت گرفته است؛ در نهایت، در بخش پنجم، نتیجهگیری پژوهش حاضر ارائه میشود. 2- ساختار مبدل تمامپل شیفت فازیکی از ساختارهای مرسوم در طراحی مبدلهای سوئیچینگ، استفاده از مبدلهای نیمپل[18] و تمامپل است [1، 3، 18]. این مبدلها از نوع ایزوله و دارای جریان سلف پیوسته (CCM)[19] هستند و یک سلف به همراه تعدادی خازن در خروجی یک فیلتر پایینگذر را تشکیل میدهد. این مبدلها برای توانهای زیاد کاربرد دارند و معمولاً برای توان خروجی کمتر از ۵۰۰ وات مبدل نیمپل و توان خروجی بیشتر از ۵۰۰ وات مبدل تمامپل استفاده میشود. این مبدلها ولتاژ شین جریان مستقیم (DC)[20] اصلی (ولتاژ زیاد) یا تولیدشده توسط پل دیودی و خازن صافی را به ولتاژ جریان متناوب (AC)[21] با فرکانس زیاد مناسب برای ترانسفورماتور با هستۀ فریت[22] تبدیل میکنند و سپس در ثانویۀ ترانسفورماتور، با استفاده از یک پل دیودی سریع یا یکسوساز دیودی با ترانسفورماتور سر وسطدار[23]، موج AC فرکانس زیاد را به موج DC تبدیل میکنند و در نهایت، با بهرهگیری از یک فیلتر LC پایینگذر، ولتاژ کم DC را با ریپل کم در خروجی تولید میکنند [18]. ساختار مبدل DC-DC تمامپل تحت مطالعه در شکل (1) نشان داده شده است. شکل (1): ساختار مبدل DC-DC تمامپل شیفتفاز تحت مطالعه شکل (2): کنترلکنندۀ پیشنهادی مبتنی بر جبرانساز حلقۀ ولتاژ نوع 3 و حفاظت از اضافهجریان
سیستم کنترلی پیشنهادی در شکل (2) نشان داده شده است. همانطور که در این شکل مشخص است، این ساختار کنترلی قبل از کنترلکنندۀ اصلی شیفت فاز، به منظور تعیین میزان دقیق تقویتکنندۀ خطا در نظر گرفته شده است و یکی از ورودیهای اصلی کنترلکنندۀ شیفت فاز محسوب میشود. این سیستم کنترل شامل دو بخش A) حفاظت اضافهجریان و B) تقویتکنندۀ خطا (ولتاژ-محور) است؛ با بهرهگیری از بخش A، سیستم میتواند تا حد زیادی جریان مرجع را نیز دنبال کند؛ با این تفاوت که با توجه به ساختار خود در یک باند هیسترزیس[24] حول جریان مرجع تغییر وضعیت میدهد. با وجود این، از آنجا که مرجع کنترلکننده از جنس ولتاژ است، در صورت تغییر مداوم جریان مرجع، ممکن است کنترلکننده از دنبالکردن جریان مرجع باز بماند. بخش B نیز شامل یک مدار فیدبک ولتاژ با ساختار شبکۀ جبرانساز درجه سه است. در ادامه، جزء به جزء این ساختار را بررسی میکنیم. 1-3- حفاظت اضافهجریان در ابتدا، بر اساس شکل (3 الف)، بخش حفاظت اضافهجریان بررسی میشود. شکل (3): ساختار ساختار کنترل حفاظت اضافهجریان پیشنهادی: (الف) حلقۀ اصلی کنترل جریان، (ب) اجرای قضیۀ جمع آثار با عدم وجود ورودی مثبت، (پ) اجرای قضیۀ جمع آثار با عدم وجود ورودی منفی در این راستا، این بخش را از طریق قضیۀ جمع آثار تحلیل میکنیم؛ بر اساس شکل (3 ب)، روابط زیر مفروض هستند: که در آنها، IREF میزان جریان مرجع؛ LVCS+ جریان اندازهگیریشدۀ سمت ولتاژ کم (LV)[25] و RF مقاومت فیدبک است. همچنین، α و β ضرایبی ثابت هستند که در ادامه محاسبه میشوند. همچنین، بر اساس شکل (3 پ) داریم: در نهایت، بر مبنای جمع آثار خواهیم داشت: با توجه به شکل (4)، با توجه به تقسیمکنندههای ولتاژ در مسیر حلقۀ کنترل حفاظت اضافهجریان، مقادیر α و β عبارتاند از: شکل (4): تقسیمکنندههای ولتاژ در مسیر حلقۀ کنترل حفاظت اضافهجریان با در نظر گرفتن RF=100K و R=1.2K و قراردادن مقادیر α و β در رابطۀ (10)، رابطههای (13) و (14) به شرح زیر مفروض هستند: از طرف دیگر، با توجه به شکل (5)، مقدار Vy عبارت است از: شکل (5): ورودی حلقۀ تقویتکنندۀ خطا با در نظر گرفتن رابطۀ (14) و بیشینۀ مقدار VREF (5/2 ولت)، در صورتی که رابطۀ (16) برقرار باشد، خواهیم داشت ، که در این صورت، با هدایت دیود مدنظر بین دو بخش A) حفاظت اضافهجریان و B) تقویتکنندۀ خطا (ولتاژ-محور)، VREF تحت تأثیر میگیرد و از میزان آن کم میشود؛ این موضوع به طور مستقیم بر روی میزان تقویتکنندۀ خطا تأثیر میگذارد و باعث کاهش جریان سمت ولتاژ کم (LV) تا محدودۀ مجاز میشود. بر اساس حلقۀ کنترل حفاظت جریان، سیستم مربوط تا حد زیادی جریان مرجع را دنبال خواهد کرد؛ با در نظر گرفتن این موضوع که با توجه به ساختار خود در یک باند هیسترزیس مطابق شکل (6)، حول جریان مرجع تغییر وضعیت میدهد که با توجه به میزان در نظر گرفته شده برای بهرههای بزرگ، مقدار نوسانهای مربوط بسیار کوچک خواهد بود.
شکل (6): رفتار حلقۀ حفاظت اضافهجریان در مبدل تحت مطالعه
2-3- جبرانساز حلقۀ ولتاژ نوع 3 همانطور که قبلاً بیان شد، مطابق شکل (7)، بخش B شامل یک مدار فیدبک ولتاژ با ساختار شبکۀ جبرانساز درجه سه است که در ادامه جزء به جزء این ساختار را بررسی میکنیم. جبرانساز درجه سه میتواند در کنار ساختار انواع تقویتکننده، به ویژه تقویتکنندههای عملیاتی، استفاده شود. در واقع، با استفاده از این ساختار که شامل سه قطب[26] و دو صفر[27] است، میتوان با تنظیم R1، R2، R3، C1، C2 و C3، رفتار دینامیکی سیستم را تحت تأثیر قرار داد و از این رو، حصول پایداری مبدلِ تحت مطالعه را در شرایط تغییر بار خروجی تضمین کرد. تابع تبدیل این جبرانساز محاسبه و در روابط (17) تا (23) ارائه شده است. شکل (7): جبرانساز درجه سه استفادهشده در حلقۀ کنترل مبدل تحت مطالعه که در رابطۀ بالا: پس از قراردادن روابط (18) تا (22) در رابطۀ (17)، تابع تبدیل نهایی جبرانساز مدنظر در رابطۀ (23) قابل استناد است.
با در نظر گرفتن اهداف مدنظر، مقادیر R1، R2، R3، C1، C2 و C3 باید طوری در نظر گرفته شوند که ویژگیهای زیر را ارائه دهند:
با عنایت به مفاهیم ارائهشده در بالا، مقادیر پسیو شبکۀ جبرانساز نوع سه واقع در شکل (7) محاسبه میشوند که عبارتاند از: ، ، ، ، و . به منظور رسم دیاگرام بود[28] و مطالعۀ میزان پایداری تابع تبدیل کنترلی جبرانساز درجه سه، حالت گسستۀ روابط (17) تا (23)، با در نظر گرفتن TS به عنوان دورۀ تناوب سوئیچزنی به صورت روابط (24) تا (31) محاسبه شده است. دیاگرام بود شبکۀ جبرانساز درجه 3 تحت مطالعه در شکل (8) نمایش داده شده است. که در رابطۀ (24) داریم: که در رابطۀ بالا، Ts دورۀ تناوب است و ضرایب wp و wz ضرایب قطبها و صفرها هستند. شکل (8): دیاگرام بود شبکۀ جبرانساز نوع 3 تحت مطالعه
3-3- کنترلکنندۀ شیفت فاز در این مرحله، بعد از تعیین میزان تقویتکنندۀ خطا، ارائۀ راهبرد کلیدزنی برای کلیدهای قدرت مربوط هدف است. ساختار کنترلی پیشنهادی شامل کنترل پیک جریان (PCC)[29] است. در حالت PCC، کنترل سیکل به سیکل حد جریان و مقایسهکنندۀ مدولاسیون عرض پالس (PWM)[30] مدنظر است؛ جزئیات ساختار روش کنترلی پیشنهادی در شکل (9) نشان داده شده است که با توجه به شکل (10)، شیفت فاز نهایی مبدل حاصل میشود؛ در واقع، با مقایسۀ جریان سمت اولیۀ ترانسفورماتور و میزان تقویتکنندۀ خطا که حاصل از خروجی جبرانساز نوع 3 ارائهشده در بخش 3-2 است، زمان تنظیم و بازنشانی مورد نیاز برای محاسبۀ شیفتفاز تعیین میشود و سرعت به طرزی جالب توجه افزایش مییابد. نحوۀ انجام این کار در شکل (10) نمایش داده شده است. به علاوه، با هدف جلوگیری از نوسانان هارمونیکی، در هر مرحله از روش جبرانساز شیب[31] استفاده میشود؛ در این روش کنترلی، با توجه به اینکه یکی از ورودهای کنترلی جریان سمت اولیۀ ترانسفورماتور است، شار مغناطیسی هسته کنترل شده است که این کار میتواند از اشباع ترانسفورماتور جلوگیری کند. شکل (9): جزئیات ساختار روش کنترل پیک جریان (PCC) پیشنهادی برای تنظیم شیفت فاز مبدل DC-DC تمامپل مورد مطالعه شکل (10): روش کنترل پیک جریان (PCC) پیشنهادی برای تنظیم شیفت فاز مبدل DC-DC تمامپل مورد مطالعه 4-3- طراحی پارامترهای کنترلکنندۀ شیفت فاز
با اتصال مقاومت به زمین، شیب اضافهشده ( ) به صورت رابطۀ (32) در نظر گرفته میشود. ه در رابطۀ (32)، VRef برابر 5 ولت است؛ از این رو، میزان از طریق روابط (33) تا (35) محاسبه شده است. که در رابطۀ بالا، LMAG میزان اندوکتانس مغناطیسکنندگی[32]؛ mMAG میزان شیب جریان مغناطیسکنندگی ترانسفورماتور جریان؛ RCS میزان مقاومت مسیر جریان اندازهگیریشده[33]؛ VINMAX ولتاژ ورودی بیشینه و CTRAT میزان نسبت تبدیل ترانسفورماتور جریان[34] است.
بر اساس شکل (9)، بلوک راهانداری نرم[35] و فعالسازی[36] در کنترلکنندۀ پیشنهادی برای اهداف زیر استفاده میشود:
با توجه به رابطۀ (36)، راهاندازی نرم در این کنترلکننده توسط خازن CSS محقق میشود. که در این رابطه، مقدار بیشینۀ EA+ که ورودی غیرمعکوس تقویتکنندۀ خطا[39] است، برابر 5/2 ولت است و TSS برابر 15 میلیثانیه در نظر گرفته شده است؛ از این رو، خواهیم داشت: با توجه به رابطۀ (37)، خازن CSS برابر 200 نانوفاراد در نظر گرفته شده است که بین ورودی SS/EN و زمین قرار داده میشود (در شکل 9 نشان داده شده است).
با هدف جلوگیری از رخداد تداخل اتصال سوئیچها[40] واقع در هر پایه[41] و به علاوه، بهینهسازی تأخیر کلیدزنی برای حصول ZVS در طیفی وسیع از تغییرات بار، تعیین تأخیر کلیدزنی و زمان مرده[42] بسیار حائز اهمّت است. در این راستا، هدف اصلی برای این کار ایجاد زمان مورد نیاز برای تبادل انرژی بین سلف پراکندگی و خازن خروجی کلیدهاست؛ از این رو، مقدار زمان مرده بین کلیدهای الکترونیک قدرت واقع در هر پایه باید بر اساس مقدار اندوکتانس پراکندگی و خازنهای خروجی کلیدها تعیین شود. در این میان، تأخیرهای TABSET، TCDSET برای کلیدهای A، B، C و D (مطابق شکل 11) به عنوان تأخیرهای تطبیقی با جریان اندازهگیریشده (CS) محسوب میشوند که میزان آنها با توجه به روابط (38) تا (40) تعیین میشود. در انجام این کار، نرخ بین کمترین و بیشترین تأخیر از طریق مقاومتهای RA و RAHI تعیین میشود. در این راستا، در مبدل پیشنهادی، با هدف ثابت نگه داشتن میزان این تأخیر، میزان KA صفر در نظر گرفته شده است. به علاوه، از آنجا که در مبدل حاضر سنکرونکردن خروجی مدنظر قرار گرفته نشده است، بین کلیدهای اولیه و ثانویه زمان تأخیر وجود نخواهد داشت؛ از این رو، مقادیر TAFSET، TBESET صفر هستند. نحوۀ ایجاد این تأخیرها در شکل (12) نمایش داده شده است. که در رابطۀ بالا، RAB مقاومت برنامهریزی تأخیر زمان مرده بین خروجیهای A و B و RCD مقاومت برنامهریزی تأخیر زمان مرده بین خروجیهای C و D است (در شکل 9 نشان داده شده است). همچنین، مقاومتهای RAHI و RA برای ایجاد ضریب ثابت KA به منظور ایجاد تقسیم مقاومت به کار گرفته شدهاند. از آنجا که هدف اصلی از در نظر گرفتن تأخیر ایجاد زمان مورد نیاز برای تبادل انرژی بین سلف پراکندگی (LLK) و خازن خروجی کلیدهاست، بررسی صحت انجام این کار ضروری است. در این راستا، فرکانس ایجادشده در تبادل انرژی بین این دو پارامتر به صورت رابطۀ (41) قابل محاسبه است. از طریق این فرکانس، میتوان با استفاده از رابطۀ (42)، مقدار TABSET را محاسبه و با میزان محاسبهشده از طریق رابطۀ (38) مقایسه کرد. با مقایسۀ این مقادیر، صحت مقادیر ارائهشده قابل تأیید است. مقدار LLK در مبدل تحت مطالعه برابر 3/1 میکرو هانری در نظر گرفته شده است. شکل (11): جزئیات کلیدهای قدرت مبدل DC-DC تمامپل تحت مطالعه شکل (12): نحوۀ ایجاد تأخیرهای تطبیقی با جریان در ساختار پیشنهادی
در مبدل تحت مطالعه، مقاومت تنظیم فرکانس ( ) برابر 75 کیلو اهم در نظر گرفته شده است؛ در نتیجه، فرکانس کلیدزنی 80 کیلوهرتز در نظر گرفته شده است. رابطۀ بین فرکانس کلیدزنی ( ) و مقاومت در رابطۀ (43) ارائه شده است. که در رابطۀ بالا، برابر 5 ولت در نظر گرفته شده است. از آنجا که با تغییر تعداد دور سیمپیچهای ترانسفورماتور میتوان ولتاژ در سیمپیچ ثانویۀ ترانس را تغییر داد، نسبت تعداد دور ( ) باید با دقت مناسب برای تنظیم ولتاژ نهایی مبدل انتخاب شود. از این رو، تعداد دور ترانسفورماتور باید طوری انتخاب شود که با توجه با تغییرات ولتاژ ورودی و خروجی، بتوان یک نسبت وظیفۀ مناسب و در محدودۀ مجاز را برای مبدل مورد مطالعه در نظر گرفت. در این راستا، تعداد دور ترانسفورماتور استفادهشده در رابطۀ (44) ارائه شده است. به علاوه، با بهرهگیری از رابطۀ (45)، میتوان مقدار را محاسبه کرد. برای انجام این کار، با در نظر گرفتن ماکسیمم نسبت وظیفۀ 70درصدی برای افزایش حاشیۀ قابلیت اطمینان و لحاظکردن کمینۀ ولتاژ ورودی انتخاب شده است. بعد از محاسبۀ میزان ، میتوان نسبت وظیفۀ متداول ( ) را از طریق رابطۀ (46) به دست آورد. که در رابطۀ بالا، افت ولتاژ FET است و حدود 3/0 ولت در نظر گرفته شده است. همچنین، مقدار کمینۀ ولتاژ ورودی، مقدار ولتاژ خروجی و بیشینۀ چرخۀ وظیفه است.
در انتخاب مقدار اندوکتانس مغناطیسکنندگی، باید دقت زیادی لحاظ شود تا این اطمینان حاصل شود که مبدل تحت مطالعه در PCC بهرهبرداری شود. از یک طرف، کاهش مقدار اندوکتانس مغناطیسکنندگی میتواند باعث افزایش جریان ورودی شود که میتواند در امر مطالعۀ جریان ورودی با عنایت به مقولۀ اشباع اختلال ایجاد کند. از طرف دیگر، افزایش بیش از اندازۀ اندوکتانس مغناطیسکنندگی میتواند ZVS را در شرایط بهرهبرداری در بار سبک تحث تأثیر قرار دهد. میزان ریپل پیک-پیک جریان سلف خروجی بر اساس تغییرات 20 درصد جریان خروجی مطابق رابطۀ (47) در نظر گرفته شده است. به علاوه، محاسبۀ اندوکتانس مغناطیسکنندگی از طریق رابطۀ (48) امکانپذیر است. به منظور حصول اطمینان از اینکه مبدل در PCC بهرهبرداری شود و با توجه به مفهوم جبران شیب، مقدار اندوکتانس مغناطیسکنندگی 54/1 میلیهانری انتخاب میشود. که در رابطۀ بالا، چرخۀ وظیفۀ نامی است. انتخاب میزان سلف پراکندگی ( ) بر اساس انرژی مورد نیاز برای حصول ZVS تعیین میشود؛ از این رو، پارامتری بسیار مهم در طراحی مبدل تحت مطالعه محسوب میشود. با این حال، ممکن است چالشهایی مانند رزونانس منجر به این شوند که طراح نتواند اندوکتانس پراکندگی ترانسفورماتور را از یک میزان خاص افزایش دهد و برای سلف پراکندگی به سلف خارجی متکی شود. به همین دلیل، انتخاب مقدار دقیق برای این پارامتر چالشهای زیادی را در تنظیم مبدل تحت مطالعه بهوجود میآورد؛ زیرا کاهش سلف پراکندگی نیز باعث میشود انرژی لازم برای دشارژ خازنهای خروجی سوئیچها فراهم نشود و در نتیجه، ZVS حاصل نشود. با استفاده از رابطۀ (49) به منظور حصول ZVS بهازای بارهای بین 100 درصد تا 50 درصد بار نامی، میتوان مقدار سلف پراکندگی را محاسبه کرد. در این رابطه، ماکسیمم جریان ورودی است که از رابطۀ (50) قابل محاسبه است. به علاوه، در رابطۀ (50)، حداکثر تغییرات جریان مغناطیسکنندگی است که از طریق رابطۀ (51) قابل محاسبه است. که در رابطۀ (49)، مقدار خازن خروجی کلیدهای انتخابشده 210 پیکوفاراد است. در رابطۀ (50)، بازدهی مبدل ( ) 94 درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه از رابطۀ (49) داریم: و اطمینان از این مهم که انرژی لازم برای دشارژ خازنهای خروجی سوئیچها فراهم میشود، میزان برابر 3/1 میکروهانری در نظر گرفته شده است.
سلف خروجی مطابق رابطۀ (52)، بر اساس 20 درصد ریپل جریان خروجی طراحی شده است. برای مبدل مورد مطالعه، مقدار 8/1 میکروهانری برای سلف خروجی انتخاب شده است. مقدار جذر متوسط مربع (RMS)[43] جریان سلف خروجی بر اساس رابطۀ (53)، 422/359 آمپر محاسبه شده است. میزان خازن خروجی باید بر اساس ولتاژ گذرای در نظر گرفته شده در بار خروجی ( ) طراحی شود. در این راستا، زمان مورد نیاز که طول میکشد تا سلف خروجی به 90 درصد جریان بار کامل تغییر وضعیت دهد را با نمایش میدهیم که از طریق رابطۀ (54) قابل محاسبه است. در حین تغییرات گذرا، بیشترین تغییرات جریان بهسرعت از مقاومت سری خازنهای خروجی ( ) عبور میکند؛ در این راستا، با بهرهگیری از روابط (55) و (56)، میتوان میزان و را بر اساس تغییرات 90درصدی در جریان بار محاسبه کرد. مقدار بر مبنای 90 درصد از مجاز و خازن خروجی برای 10 درصد از این میزان در نظر گرفته شده است. که در روابط بالا، برابر 600 میلیولت در نظر گرفته شده است که در این رابطه نیز باید بر اساس میلیولت قرار داده شود. از این رو، مبتنی بر میزان به دست آورده شده در رابطۀ (56)، مقدار خازن خروجی انتخاب شده است که 6 عدد خازن از نوع خازنهای فیلم[44] با پارت نامبر مدنظر قرار گرفته شدهاند؛ به علاوه، دو عدد خازن و نیز برای کاهش نویزهای فرکانس پایین با پارت نامبر و استفاده شده و موازی با خازنهای خروجی قرار داده شدهاند.
با هدف بررسی عملکرد روش ارائهشده، یک نمونۀ آزمایشگاهی از مبدل DC-DC کاهندۀ تمامپل بر مبنای روش کنترلی شیفت فاز پیشنهادی با توان 12 کیلووات طراحی و ساخته شده که در شکل (13) نشان داده شده است. در این راستا، به منظور تأمین ولتاژ ورودی از یک ماژول توان با قابلیت تولید ولتاژ 750 ولت بهره گرفته شده است، به علاوه، یک بار مقاومتی مناسب به ترمینال خروج متصل شده است و انواع تست بر روی مبدل مدنظر اجرا شدهاند. مقادیر المانها با توجه به ملاحظات طراحی انتخاب شدهاند که مشخصات کامل آنها در جدول (1) فهرست شده است؛ بر این اساس، از این پارامترها در استخراج نتایج عملی استفاده شده است. با عنایت به شکل (13)، در نمونۀ اولیۀ آزمایشگاهی، از میکروکنترلر استفاده شده است؛ این کنترلکننده ماسفتها را تحت فرمان سیستم کنترلی پیشنهادی در فرکانس کاری 80 کیلوهرتز کلیدزنی میکنند. پس از تولید پالسهای کنترلی PWM حاصل از شرایط کنترلی، از گیت درایورهای استفاده شده است. به منظور نمونهبرداری از ولتاژها و جریانهای مورد نیاز سیستم کنترل، از واحد مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) استفاده شده است که دارای وضوح 12 بیت است. از آنجا که واحد ADC دارای وضوح 12بیتی است، میتواند مقدار گسسته را در شرایط آنالوگ تولید کند که بین 0 ولت و 3/3 ولت است؛ بنابراین، وضوح و دقت مبدل آنالوگ به دیجیتال است. علاوه بر این، یک پروب دیفرانسیلی برای ترسیم شکل موجهای ولتاژ در اسیلوسکوپ استفاده شده است، در حالی که شکل موجهای جریان با یک پروب جریان استخراج شده است.
جدول (1): پارامترهای به کار گرفته شده در ساخت عملی مبدل تحت مطالعه
به منظور کاهش تلفات هدایت و افزایش راندمان در نمونۀ اولیۀ عملی، از دیودهای شاتکی استفاده شده است که دارای افت ولتاژ کمی هستند و 170 ولت را در جریان 100 آمپر تحمل میکنند. علاوه بر این، در ساختار پیشنهادی از ماسفتهای با مقاومت حالت وصل درینسورس کوچک استفاده شده است. این ماسفت دارای جریان نامی 65 آمپر و همچنین ولتاژ نامی 1200 ولت است. از هستۀ PQ107 با پارت نامبر برای سیمپیچی ترانس مرکزی اصلی استفاده شده که برای افزایش قابلیت انتقال توان و همچنین ایجاد مقاومت مغناطیسی دارای شکاف هوای 2/0 میلیمتری است که از اشباعشدن جلوگیری میکند. یکی از نکاتی که در طراحی ترانسشده به آن توجه شده اندوکتانس پراکندگی (نشتی) است. در واقع، کاهش اندوکتانس نشتی برای به دست آوردن راندمان توان بیشتر موضوعی اساسی است. بنابراین، برای تنظیم آن نیاز به یک مصالحه است. برای مثال، کاهش تعداد دور سیمپیچیها باعث تلفات هسته میشود؛ از سوی دیگر، مهم است که رابطۀ بین اندوکتانس نشتی و خازنهای پارازیتی را در نظر داشته باشیم. در واقع، اندوکتانسهای نشتی کمتر منجر به خازنهای پارازیتی با ظرفیت بیشتر میشوند. میتوان بیان کرد اندوکتانس نشتی به عوامل زیادی وابسته است که از جمله میتوان به هندسۀ سیمپیچ، هندسۀ هسته و تعداد دور اشاره کرد. اگرچه هندسه و آرایش سیمپیچ تأثیر زیادی بر اندوکتانس پراکندگی دارد، محاسبۀ تحلیلی آن و به دست آوردن نتایج قابل اعتماد بسیار پیچیده است. همچنین، اگر بدانید این پارامترها چه تأثیری بر نشتی دارند، میتوان آنها را کنترل کرد. در این راستا، به منظور سیمپیچی ترانسشده برای مبدل پیشنهادی، طراحی سیمپیچیهای اولیه و ثانویه و همچنین انتخاب هسته با دقت انجام شده است و به منظور کاهش اندوکتانس نشتی نکات زیر در نظر گرفته شدهاند: 1) کاهش تعداد دور سیسمپیچیها و لایهها؛ 2) کاهش ضخامت لایۀ عایق؛ 3) کاهش میانگین طول چرخش؛ 4) افزایش عرض پنجرۀ هسته و 5) کاهش ارتفاع پنجرۀ هسته. همچنین، سلف خروجی روی یک هستۀ PM پودر آهن پیچیده شده است. با توجه به (57)، خازنهای خروجی 6 عدد خازن فیلم با ظرفیت با پارت نامبر مدنظر قرار گرفته شدهاند؛ به علاوه، دو عدد خازن و نیز برای کاهش نویزهای فرکانس کم با پارت نامبر و استفاده و موازی خازنهای خروجی قرار داده شدهاند. دلیل اینکه در عمل از خازنهای کمی بزرگتر از محاسبات نظری استفاده میشود این است که با افزایش مقدار ظرفیت، مقدار مقاومت سری معادل کاهش مییابد. نتایج مربوط به پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی، جریان ورودی و خروجی و نحوۀ کلیدزنی کلیدهای قدرت در شکل (14) ارائه شده است. با توجه به نتایج حاصلشده، مبدل مورد مطالعه با عنایت به حلقۀ کنترل جریان و جبرانساز درجه 3 استفادهشده در بخش تولید تقویتکنندۀ خطا، دارای پایداری مناسبی است و بهسرعت به تغییرات بار پاسخی مطلوب در زمینههای مختلف ارائه میکند. شکل (14 الف) دینامیک مبدل در زمان راهاندازی در فرکانس کاری 80 کیلوهرتز را نشان میدهد. با توجه به این شکل، میزان نقطۀ تنظیم مرجع ولتاژ خروجی 20 ولت در نظر گرفته شده و با عنایت به بار در نظر گرفته شده، جریان خروجی به میزان 300 آمپر در دسترس قرار گرفته شده است؛ از این رو، توان خروجی مبدل در این حالت حدوداً برابر 6 کیلووات است. مشخص است که مبدل DC-DC تمامپل مورد مطالعه با عنایت به بهرهگیری از روش کنترلی پیشنهادی، مرجع ولتاژ و مرجع جریان را با دقت و سرعت زیاد دنبال کرده است. به منظور بررسی تغییرات بار در خروجی، آزمایش دیگری انجام شده است. شکل (14 ب) میزان ولتاژ خروجی، میزان جریان خروجی سمت باتری ولتاژ کم، فرکانس کلیدزنی و جریان ورودی کشیدهشده از باتری ولتاژ زیاد در زمان افزایش بار خروجی به میزان 12 کیلووات را نمایش میدهد. در این شکل، میزان نقطۀ تنظیم ولتاژ خروجی 30 ولت در نظر گرفته شده و جریان خروجی به میزان 400 آمپر در دسترس قرار گرفته است. فرکانس سوئیچزنی با توجه به این شکل برابر 80 کیلوهرتز است. شکل (13): نمونۀ آزمایشگاهی از روش کنترلی پیشنهادی بر روی یک مبدل DC-DC تمامپل 12 کیلووات در شکل (14 پ)، تأثیرات اغتشاشات بر روی سیستم پیشنهادی مطالعه شده است. بر این اساس، در توان 1 کیلووات، اغتشاشی بزرگ به سیستم وارد شده که سیستم کنترلی پیشنهادی با عنایت به جبرانساز نوع 3 آن را رد کرده و جریان خروجی 116 آمپر در ولتاژ ثابت خروجی محقق شده است. با عنایت به این شکل، میزان زمان نشست[45] و زمان صعود [46] بسیار مطلوب است و سیستم بهسرعت به اغتشاشات پاسخ نشان داده است.
1-4- مقایسه روش کنترلی پیشنهادی با برخی از کنترلکنندههای موجود در این بخش، به منظور نشاندادن برتری روش پیشنهادی، ساختار کنترلی ارائهشده با تعدادی از روشهای کنترلی موجود مقایسه شده که به صوت نتایج عملی اجرا و نتایج ارائه شده است. برای انجام این کار، روشهای کنترلی شیفت فاز مبتنی بر حلقهبستۀ پیشخور دوگانه در [16]، کنترلکنندۀ تناسبی-اتنگرالی-مشتقی (PID) در [5] و کنترل مد لغزشی در [15]، در کنار روش کنترلی پیشنهادی در مقالۀ حاضر نظیر به نظیر بر روی سیستم مورد مطالعه در توان خروجی 1 کیلووات اجرا شدهاند و نتایج عملی ارائه شده است. در ابتدا، نتایج حاصل از اجرای روش کنترلی حلقهبستۀ پیشخور دوگانه [16] بر روی سیستم تحت مطالعه در شکل (15 الف) نشان داده شده است. در این آزمایش، ولتاژ ورودی از میزان 850 ولت به میزان 600 ولت تغییر داده شده است و مرجع ولتاژ خروجی 5/8 ولت است. بر اساس نتایج حاصل =شده، خروجی سیستم دارای خطای حالت ماندگار 6 ولتی است و بهجای 5/8 ولت بر روی 4/14 ولت تنظیم شده است. همچنین، با تغییر در ولتاژ ورودی خروجی، نتوانسته است در مقداری ثابت باقی بماند و قابلیت دفع اغتشاش در این کنترلکننده ناموفق است. همانطور که پیشتر گفته شد، در روش کنترلی حلقهبستۀ پیشخور دوگانه، ساختار ولتاژ ورودی به عنوان یک متغیر کنترل معرفی نمیشود، بلکه به عنوان یک ضریب ثابت در نظر گرفته میشود و در تغییرات لحظهای ولتاژ ورودی، کنترل حلقهبستۀ مدنظر نمیتواند تغییرات را دنبال کند و چرخۀ وظیفۀ حاصل از خروجی سیستم کنترلی بدون تغییر باقی میماند؛ در این حالت، ولتاژ خروجی از مقدار دادهشده منحرف و منجر به پاسخ دینامیکی کُند سیستم به تغییر ولتاژ ورودی میشود. در ساختار کنترلی دوم، نتایج حاصل از اجرای کنترلکنندۀ تناسبی-اتنگرالی-مشتقی (PID) [5]، بر روی سیستم تحت مطالعه در شکل (15 ب) نشان داده شده است.
شکل (14): نتایج عملی روش کنترلی پیشنهادی بر روی یک مبدل DC-DC تمامپل 12 کیلووات؛ (الف) دینامیک راهاندازی سیستم مورد مطالعه در توان خروجی 6 کیلووات؛ (ب) افزایش بار به توان خروجی 12 کیلووات و (پ) تأثیرات اغتشاشات بر روی سیستم پیشنهادی مورد مطالعه. همانطور که مشخص است، با عنایت به اینکه سیستم دارای بخش انتگرالی است، خطای حالت ماندگار سیستم به طرزی مطلوب کم است؛ ولی با عنایت به عدم وجود حلقۀ حفاظت از اضافهجریان، میزان جریان خروجی از مقدار نامی مدنظر (116 آمپر)، به میزان 138 آمپر رسیده است که حدود 20 درصد خطا دیده میشود. همچین، سیستم دارای میزان زمان نشست و زمان صعود نامطلوبی است و فراجهش[47] سیستم حدود 90 درصد است که بسیار نامطلوب و بزرگ است و میتواند به بار خروجی آسیب زیادی وارد کند. در شکل (15 پ)، روش کنترلی مد لغزشی [15] مطالعه شده است. این روش، با عنایت به اینکه جریان و ولتاژ به عنوان متغیرهای کنترلی مدنظر قرار میگیرند، نتایجی مطلوب را ارائه کرده است و میزان خطای حالت دائمی سیستم در زمان تغییرات ولتاژ ورودی بسیار کم و حدود 5 درصد است؛ با همۀ این اوصاف، از این شکل مشخص است که سیستم دارای میزان فراجهش بسیار زیادی است؛ همچنین، میزان زمان صعود و زمان نشست در مقایسه با روش کنترلی پیشنهادی نامطلوبتر است. در شکل (15 ت)، روش کنترلی پیشنهادی بر روی سیستم تحت مطالعه اجرا و تأثیرات اغتشاشات بر روی این سیستم مطالعه شده است. بر این اساس، در توان 1 کیلووات، اغتشاشی بزرگ به سیستم وارد شده که سیستم کنترلی پیشنهادی با عنایت به جبرانساز نوع 3 آن را رد کرده و جریان خروجی 116 آمپر در ولتاژ ثابت خروجی محقق شده است. با عنایت به این شکل، میزان زمان نشست و زمان صعود بسیار مطلوب است و سیستم بهسرعت به اغتشاشات پاسخ نشان داده است. بر اساس مقایسۀ صورتگرفته، مشخص است که سیستم کنترلی پیشنهادی از جنبههای خطای حالت دائمی و مشخصههای دینامیکی در زمان گذرا مانند میزان فراجهش، زمان صعود و زمان نشست، در مقایسه با روشهای کنترلی مرسوم، عملکردی مطلوبتر را نشان میدهد. شکل (15): مقایسۀ روش کنترلی پیشنهادی با سایر روشهای مرسوم؛ (الف) نتایج کنترلکنندۀ حلقهبستۀ پیشخور دوگانه [16]؛ (ب) نتایج کنترلکنندۀ تناسبی-اتنگرالی-مشتقی (PID) [5]، ؛ (پ) مد لغزشی [15]؛ و (ت) نتایج کنترلکنندۀ ترکیبی پیشنهادی مبتنی بر جبرانساز حلقۀ ولتاژ نوع 3 و حفاظت از اضافهجریان. 5- نتیجهگیریدر این مقاله، یک راهبرد کنترلی ترکیبی نوین بر مبنای روش کنترلی شیفت فاز برای مبدلهای DC-DC کاهندۀ تمامپل ارائه شد. روش کنترلی پیشنهادی با بهرهگیری از دو حلقۀ کنترل جریان و کنترل ولتاژ در کنار دو تقویتکنندۀ عملیاتی و ایجاد یک ساختار جبرانساز نوع 3 طراحی شد. در روش پیشنهادی، پارامترهای کنترلی مانند زمان تنظیم و بازنشانی مورد نیاز برای محاسبۀ شیفت فاز تعیین شدند و به منظور کنترل کلیدهای قدرت در مبدل یادشده از روش کنترل پیک جریان بهره گرفته شد. در روش کنترلکنندۀ پیشنهادی، قابلیت دفع اغتشاشات، بهبود مشخصههای دینامیکی مانند میزان فراجهش، زمان صعود و زمان نشست هدف قرار گرفتند. به منظور ارائۀ ساختار کنترلی، تمامی روابط نظری مورد نیاز استخراج و ارائه شدند. به منظور نشاندادن برتری کنترلکنندۀ پیشنهادی، مقایسهای با سایر روشهای موجود صورت گرفت و نتایج به روش اجرای عملی بر روی یک نمونۀ آزمایشگاهی با توان 12 کیلووات در کاربرد خودروهای برقی ارائه شد.
[1] تاریخ ارسال مقاله : 05/02/1403 تاریخ پذیرش مقاله : 06/07/1404 نام نویسنده مسئول : پژمان بیات نشانی نویسنده مسئول: ایران، همدان، دانشگاه صنعتی همدان، گروه مهندسی برق
[1] Full bridge [2] Phase shift [3] Zero voltage switching [4] Switching [5] Resonant [6] Leakage inductor [7] Soft switching [8] State feedback [9] Linear–quadratic regulator [10] Model predictive control [11] Sequential quadratic programming [12] Minimum phase [13] Sliding mode control [14] Dual feedforward [15] Duty cycle [16] Set [17] Reset [18] Half bridge [19] Continuous current mode [20] Direct current [21] Alternating current [22] Ferrite [23] Center tapped transformer [24] Hysteresis [25] Low voltage [26] Pole [27] Zero [28] Bode [29] Peak current Control [30] Pulse width modulation [31] Slop compensation [32] Magnetizing inductance [33] Current sense resistor [34] Current transformer turns ratio [35] Soft start [36] Enable [37] Hiccup [38] Cycle-by-cycle current limit [39] Error amplifier non-inverting input [40] Shoot-through [41] Leg [42] Dead-time [43] Root mean square [44] Film capacitor [45] Settling time [46] Rising time [47] Overshoot
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
| مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||