
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,724 |
تعداد مقالات | 14,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,260,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,710,675 |
واکاوی عوامل موثر بر عملکرد ریاضی دانشآموزان: مطالعهای به روش فراترکیب | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2025.142827.2077 | ||
نویسندگان | ||
فائزه فیروزشاهی؛ نرگس یافتیان* | ||
گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد ریاضی دانشآموزان بود و از لحاظ نوع داده در زمره پژوهشهای کیفی با روش فراترکیب قرار داشت. جامعه آماری شامل مقالات علمی معتبر، رسالههای دکتری و پایاننامههای مرتبط با موضوع در بازه زمانی پانزده سال اخیر (2024-2010) بود که در پایگاههای تخصصی و علمی داخل و خارج کشور ثبت شده بودند که از میان آنها پس از چندمرحله غربالگری با شاخصهای بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش و معیار برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی (CASP)، 42منبع بهصورت هدفمند انتخاب گردید. برای تجزیهوتحلیل کیفی منابع از روش هفت مرحلهای مرسوم در پژوهشهای فراترکیب استفاده شد. دادهها توسط پژوهشگران کدگذاری و تحلیل شدند و بهمنظور بررسی پایایی پژوهش از شاخص کاپا استفاده گردید و مقدار آن 71/0 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان داد که حوزههای وسیعی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان اثرگذارند که میان آنها ارتباطاتی برقرار است. مطابق با یافتههای پژوهش، 5 مقوله اصلی، 20عامل و 183 کد نهایی، شناسایی و استخراج گردید. مقولههای اصلی تأثیرگذار بر عملکرد ریاضی شامل عوامل مرتبط با دانشآموز، جامعه، خانواده، مسائل آموزشی و مسائل آسیبزا است که عواملی همچون زمینه دانشآموز، ارزشها و نگرشها، علائق و انگیزهها، عوامل عاطفی و روانشناختی، عوامل شناختی، یادگیری، توانمندیها و مهارتها، مدرسه، معلم، مدیریت و کادر مدرسه، عوامل اجتماعی کلان، پیشینه خانواده، رفتار والدین و محیط خانه، امکانات موجود در خانه، فعالیتهای آموزشی، امکانات آموزشی، نظام آموزشی، آسیبهای انضباطی و اخلاقی دانشآموز و شرایط آسیبزا را دربر دارد. این یافتهها میتوانند مورد استفاده پژوهشگران، معلمان و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد ریاضی؛ پیشرفت ریاضی؛ دانشآموزان؛ فراترکیب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |