
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,724 |
تعداد مقالات | 14,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,261,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,710,866 |
تحلیل لیلی و مجنون نظامی و هفتپیکر بهرام اردبیلی بر اساس نظریۀ بینامتنیت | ||
فنون ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2025.143887.2427 | ||
نویسندگان | ||
هادی طیطه1؛ فاطمه مدرسی* 2 | ||
1دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
بهرام اردبیلی در هفت سروده با عنوان «هفت پیکر» از لیلی و مجنون نظامی تأثیرپذیرفته است، او از زاویه دید لیلی و مجنون، برشهایی از این منظومۀ غنایی را بازخوانی کرده است، خوانشی که در آن خواننده وجههای فعال به خود میگیرد، شاعر با ایجاد معناهای چندگانه و تصویریتر کردن مفاهیم، ارائۀ تصاویر تو در تو نسبت به نظامی، قابلیت چندمعنایی در متن ایجاد میکند که مخاطب با تأویل آن گویی دوباره شعر را مینویسد، در این پژوهش بهشیوهای توصیفی و تحلیلی به روابط مشترک و متقابل در تصاویر و مفاهیم «لیلی و مجنون» نظامی، و «هفت پیکر» بهرام اردبیلی خواهیم پرداخت، همانگونه که در نظریۀ بینامتنیت روابط تقلیدی و تقابلی در ساختار دو متن مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اردبیلی در فرآیند این تأثیرپذیری با تکیه بر شعر نظامی، شعری تصویریتر و سنتشکنانه ارائه داده است که یادآور تفکر تصویرگرای نظامی در شعر است، همچنین اردبیلی در دیدگاه خود در مفاهیمی چون اتحاد عاشق و معشوق، مرگ دوستی در راستای وصال با معشوق، امید به وصال و اشاره به بخشهایی از روایت اصلی لیلی و مجنون از نظامی تأثیر پذیرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرام اردبیلی؛ عشق؛ تأثیرپذیری. بینامتنیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |