
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,724 |
تعداد مقالات | 14,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,261,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,710,934 |
ارزیابی تاثیرات کاهش جزایر حرارتی شهری زیرساخت های سبز بر افزایش بهره وری کارهای سبک و سنگین، مطالعه موردی: کلان شهر تبریز | ||
برنامه ریزی فضایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/sppl.2025.142015.1797 | ||
نویسندگان | ||
مهدی هریسچیان1؛ حسن محمودزاده* 2؛ رسول قربانی2 | ||
1دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، | ||
2استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به نقش کاهشی جزایر حرارتی شهری زیرساخت های سبز کلان شهر تبریز در افزایش بهره وری کارهای سبک و سنگین پرداخته شده است. در این تحقیق از داده های مرتبط با تصاویر ماهواره ای لندست (مربوط به سه دوره زمانی 1363، 1381 و 1401)، کاربری اراضی/ پوشش اراضی، داده های هواشناسی و جدول بیوفیزیکال استفاده شده است. همچنین در این پژوهش، داده ها با استفاده از GIS و مدل سرمایش شهری نرم افزار InVEST مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که کلان شهر تبریز در سال 1363 در کلاس های 0، 25، 50 و 75 درصد به ترتیب 15/14، 53/3، 25/58 و 06/24 درصد، در سال 1381 در کلاس های 0، 25 و 50 درصد به ترتیب 89/1، 61/66 و 49/31 درصد و در سال 1401 در کلاس های 25، 50 و 75 درصد به ترتیب 24/0، 29/51 و 46/48 درصد از بهره وری خود را در کارهای سنگین از دست داده است. همچنین کلان شهر تبریز در سال 1363 در بهره وری از دست رفته برای کارهای سبک در کلاس های 0 و 75 درصد به ترتیب 10/76 و 89/23 درصد، در سال 1381 همه مناطق تبریز تنها کلاس 0 درصد داشته، به عبارت دیگر هیچ بهره وری را در کارهای سبک از دست نداده اند و در سال 1401 نیز در کلاس های 0، 25، 50 و 75 درصد به ترتیب 54/51، 72/20، 68/22 و 05/5 درصد از بهره وری خود را در کارهای سبک از دست داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جزایر حرارتی شهری؛ زیرساخت های سبز؛ بهره وری کار سبک و سنگین؛ کلان شهر تبریز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |