
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,713 |
تعداد مقالات | 14,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,958,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,597,133 |
پیشبینی بهزیستی ذهنی بر اساس ترس از ارزیابی منفی با میانجیگری خوداطمینانبخشی و خودانتقادی در دانشجویان | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2025.143417.2586 | ||
نویسندگان | ||
ریحانه رضاپور فریدیان1؛ شهریار شهیدی* 2؛ فرشته موتابی3؛ محسن دهقانی4؛ مهرنوش اثباتی5 | ||
1کاندید دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استاد روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3گروه مطالعات بنیادین، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
4گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
5دکتری گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، پیشبینی بهزیستی ذهنی بر اساس ترس از ارزیابی منفی با میانجیگری خوداطمینانبخشی و خودانتقادی در دانشجویان بود. این مطالعه از نظر روش پیمایشی مقطعی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 02-1401 میشد که از بین آنها، 291 نفر (178 زن و 113 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاسهای اشکال خودانتقادگری و خوداطمینانبخشی، بهزیستی ذهنی وارویک ادینبورگ و ترس از ارزیابی منفی-گویه مستقیم را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش پس از اصلاح، از برازش قوی برخوردار است و بهزیستی ذهنی بر اساس ترس از ارزیابی منفی به طور غیرمستقیم با میانجیگری خوداطمینانبخشی و خودانتقادی در دانشجویان پیش بینی می شود. اگرچه بین ترس از ارزیابی منفی و بهزیستی روانی همبستگی منفی معناداری یافت شد، اما ترس از ارزیابی منفی نتوانست به طور مستقیم بهزیستی ذهنی را پیش بینی کند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ارتقا خوداطمینانبخشی و کاهش خودانتقادی میتواند اثرات منفی ترس از ارزیابی منفی را کاهش داده و بهزیستی ذهنی در دانشجویان را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترس از ارزیابی منفی؛ بهزیستی ذهنی؛ خوداطمینانبخشی؛ خودانتقادی و دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |