
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,561,065 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,309,991 |
تأثیر بازیوارسازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان چهارم ابتدایی در درس ریاضی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2025.141795.2042 | ||
نویسندگان | ||
اعظم اسفیجانی* ؛ فاطمه سادات طباطبایی | ||
اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
بازیوارسازی با توجه به ماهیت خود که همان استفاده از عناصر بازی در موقعیتهایی است که ماهیت بازی ندارند، در آموزش نیز مورد استقبال واقع شده است. مطالعهی حاضر، با هدف بررسی تأثیر بازیوارسازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایهی چهارم ابتدایی شهر اصفهان در درس ریاضی انجام گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و روش آن، شبهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل است. جامعهی مورد مطالعه، کلیهی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی ناحیه6 آموزش و پرورش شهر اصفهان (3868) بودند. روش نمونهگیری نیز از نوع تصادفی خوشهای چند مرحلهای بود که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، آزمون محققساختهی سنجش عملکرد تحصیلی درس ریاضی پایهی چهارم ابتدایی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که تفاوت بین میانگینهای تعدیلشدهی نمرات عملکرد تحصیلی در مرحلهی پسآزمون (بعد از کنترل نمرات پیشآزمون) در دو گروه آزمایش و کنترل، معنیدار است. بنابراین نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که بازیوارسازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان چهارم ابتدایی موثر بوده است. از اینرو، پیشنهاد میشود معلمان بازیوارسازی را به عنوان یکی از راهبردهای موثر در آموزش ریاضیات، در این پایه بهکار بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیوارسازی؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشآموزان؛ چهارم ابتدایی؛ درس ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |