
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,568,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,310,239 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تجربهزیسته تفکر انتقادی دانشجویان: موردمطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jas.2025.143488.2582 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل کاشف1؛ مقصود فراستخواه* 2؛ وحید قاسمی3؛ مژگان محمدی نایینی1 | ||
1گروه فلسفه تعلیم تربیت ،دانشگاه آزاد اسلامی ،اراک،ایران | ||
2گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.تهران ، ایران | ||
3گروه علوم اجتماعی ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله بخش کمّی از نتایج یک پژوهش ترکیبی است که به روش اکتشافی متوالی (کیفی – کمّی) انجام شده است. هدف از تحقیق بررسی تجربه زیسته دانشجویان در تفکر انتقادی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1402-1403 بود. در مرحله کمّی، روش پژوهش از نوع توصیفی و غیرآزمایشی با استفاده از تحلیل همبستگی و تحلیل عاملی بود. حجم نمونه برای سطح آلفای 05/0، توان آزمون 80/0 و اندازه اثر قابلتشخیص در جامعه آماری بر مبنای نمونه آماری 15/0 برابر با 435 نفر بهدست آمد که برمبنای چهار متغیر دانشگاه، دانشکده، مقطع تحصیلی و جنسیت به تناسب توزیع شد. ابزار اولیه شامل 50 آیتم و پنج عامل اصلی شامل زیست شرافتمندانه و مسئولانه، مواجهه چندگانه، اندیشیدن به فراسو، دوگانه هزینه-پاداش و نابودگری سازمانی بود که براساس تحلیل کیفی طراحی و در مرحله کمّی ارزیابی و تحلیل شدند. درمرحله کمّی، از ساختار عاملی نهایی هفت عامل استخراج گردید. دوعامل جدید شامل سازمان محافظهکار و مرجعیت غیرانتقادی بهترتیب از نابودگری سازمانی و مواجهه چندگانه نشأت گرفت. بارهای عاملی بهدست آمده برای شش عامل بارگذاریشده بر روی تجربهزیسته دانشجویان در تفکر انتقادی (همه عوامل بهجز سازمان محافظه کار) بالاتر از مقدار 60/0 بهدست آمده است که حاکی از اهمیت بالای هریک از این ابعاد در برآورد نمره نهایی هر یک از افراد موردمطالعه است. ساختار سلسله مراتبی مقیاس تجرببه زیست دانشجویان در تفکر انتقادی نیز تحلیل و مورد تأیید قرار گرفت. تایج پژوهش حاضر تلاشی برای توسعه ابزارهای جدید برای ارزیابی تفکر انتقادی در محیطهای آموزشی بهشمار میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ اعتباریابی؛ تجربه زیسته؛ دانشجویان؛ پرسشنامه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |