
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,560,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,309,893 |
مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی بسته جامع آموزش شهروندی بر رفتارهای شهروندی رسانهای و دیجیتالی دانشجویان | ||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/srspi.2025.140593.1972 | ||
نویسندگان | ||
الهام ایران نژاد1؛ علی مهداد* 2؛ محسن گل پرور3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی بسته جامع آموزش شهروندی بر رفتارهای شهروندی مرتبط با رسانه و دیجیتال دانشجویان انجام شد. آزمایش دارای طرح چهار گروهی، شامل دو گروه آزمایش (حضوری و مجازی) و دو گروه گواه و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان دانشجویان در زمستان 1401 و بهار 1402 به روش انتخاب نمونه هدفمند، برای هر گروه 25 نفر که معیارهای ورود مورد نظر را دارا بودند، گزینش و به صورت تصادفی در 4 گروه جایگزین شد. آموزش شهروندی به کمک بسته محقق ساخته با اعتبار تخصصی 93/0، به صورت حضوری برای یک گروه و به صورت مجازی برای گروهی دیگر، در 5 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه ایراننژاد و همکاران (1402) به کار رفت. دادهها به کمک تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. آموزش حضوری و مجازی بر رفتارهای مرتبط با رسانه و دیجیتالی دانشجویان مؤثر بود و باعث افزایش این رفتارها شد. و تفاوت معناداری بین پیامدهای رفتارهای حاصل از دو شیوه آموزشی دیده نشد. به نظر میرسد می توان به صورت حضوری یا مجازی دانش مورد نیاز برای مشارکت شهروندان را در حدی افزایش داد که آگاهانه در مسائل و مشکلات جامعه خود را سهیم دانسته به فعالیت روی آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروندی؛ رسانه؛ دیجیتال؛ حضوری؛ مجازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |