
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,831 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,712,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,926,683 |
بررسی نظری آموزش ریاضی ایران | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2025.141819.1670 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا رکنی لموکی* 1؛ مریم حق بین نظرپاک2 | ||
1دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشکدگان علوم، دانشگاه تهران | ||
2تهران، آموزش و پرورش شهر تهران | ||
چکیده | ||
اقبال عمومی دانش آموزان ایران به ریاضی، چه از نظر مسیر تخصصی شغلی و چه از نظر مهارت عمومی، همواره مشمول فراز و نشیب بوده است. این پدیده تنها به سلیقه شخصی مرتبط نمی باشد و ریشه های ژرفی در اجزای آموزش ریاضی کشور دارد و آن چه که کرده ایم بازتابی در آیینه آنچه که بدست آورده ایم دارد. دگرگونی در شیوه آموزش ریاضی ایران امری جاری و مستمر بوده است و همچنان نیز ادامه دارد. این تغییرات گاهی برای تطبیق با پدیده های بیرونی و حرکت های جهانی و گاهی برای فایق آمدن بر چالشهای درونی و رخدادهای پیش رو بوده است. هم اکنون نیز جامعه ما مشمول دگرگونی در آموزش ریاضی است و یافتن جهت مناسب این دگرگونی ها نیازمند شناخت است. طرح مسیر آینده قابل کاهش به تحلیل شیوه های تکنیکی آموزش ریاضی نیست، بلکه وابستگی زیادی به اندیشه ایرانی و نگاهش به ریاضی و به جهان دارد. این مقاله به شناخت دشواری های آموزش ریاضی در ایران و برخی ریشه های آن می پردازد. برای این منظور نظریه های پایه آموزش و نیز آموزش ریاضی مورد بحث قرار می گیرند. سپس با کمک آنها به ساختار آموزش ریاضی ایران می نگریم. این مقاله می تواند به همه کسانی که می خواهند درکی دانش-محور از آموزش ریاضی و دشواری ّهای آن در ایران پیدا کنند کمک کند. به علاوه کسانی که که می توانند شیوه های برون رفت را بیازمایند، نمای مفیدی پیشنهاد می کند تا نشانه هایی از نتیجه اقدامات احتمالی را در آن بیابند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ رشد هوشی؛ رشد شناختی؛ جدایش؛ آموزش فراگیر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 |