
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,560,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,309,984 |
شناسایی و اعتبارسنجی نشانگرهای مناسکگرایی در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعه آمیخته | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jas.2025.143185.2571 | ||
نویسندگان | ||
سید هدایت اله داورپناه* 1؛ رضا هویدا2؛ مصطفی باقریان فر3 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران. | ||
3استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی نشانگرهای مناسک گرایی در نظام آموزش عالی ایران انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که در آن از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی(کیفی-کمی) استفاده شد. در مرحله کیفی با روش نمونهگیری هدفمند (صاحبنظران کلیدی) و معیار اشباع نظری با 17 نفر عضو هیئتعلمی مصاحبه بدون ساختار انجام شد و به همراه 12 سخنرانی از صاحبنظران و دانشگاهیان ایرانی با رویکرد تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در مرحله کمی نیز 271 نفر عضو هیئتعلمی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمی با بهرهگیری از دو نرمافزار Smart-PLS و SPSS23 انجام گرفت. بحث و نتیجه گیری: در نهایت نتایج بخش کیفی نشان داد که نشانگرهای مناسک گرایی در آموزش عالی ایران عبارتاند از: کمیت گرایی، مدرکگرایی، مدگرایی علمی، نمادگرایی، قداست نظامهای رتبهبندی،ISIسالاری، تأکید روی جنبههای فرمال تدریس، فراورده محوری بهجای فرایندمحوری و سلطه آمار و غالب شدن روش بر هدف پژوهش. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد الگوی مستخرج از بخش کیفی از برازش مطلوب برخوردار است. علاوه براین، یافتههای کمی پژوهش نشان داد کلیه نشانگرهای مناسک گرایی در آموزش عالی در سطح بالا و نامطلوبی ارزیابی شدند. بدیهی است که یافتههای این پژوهش امکان درک بهتر موضوع و اتخاذ سیاستها و اقدامات مناسب جهت بهبود نظام آموزش عالی ایران را فراهم آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مناسک گرایی؛ آنومی؛ آموزش عالی ایران؛ مطالعه آمیخته؛ مدل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 |