تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,390,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,392 |
پیاده سازی آموزش علم داده در مدرسه : فرصت ها و چالش ها | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2025.143079.1704 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل رفیع پور* 1؛ رضا معطی1؛ محمدرضا فدایی2 | ||
1بخش آموزش ریاضی - دانشکده ریاضی و کامپیوتر- دانشگاه شهید باهنر کرمان پژوهشکده ریاضی ماهانی- پژوهشگاه افضلی پور - دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2بخش آموزش ریاضی - دانشکده ریاضی و کامپیوتر- دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
حجم بسیار بالا و دخیره داده ها در دنیای امروز، دسترسی مردم به داده ها را افزایش داده است. با این روند مشکلاتی از جمله تفسیر اشتباه داده ها، تصمیم گیری در تمام عرصه های تاثیرگذارِ کار با داده را با چالش مواجه می کند. از طرفی نیاز به نیروی کار در این زمینه بسیار پر تقاضا است. دانشمند داده و تجزیه و تحلیل داده ها یکی از شغل های پر درآمد در جهان است. علاوه بر این دانش آموزان نیز جزیی از این جامعه هستند و نیاز به تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان شهروند و نیروی کار آینده یک بحث جدی است. این نیاز برای آموزش علم داده در مدرسه مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی چالش های اساسی آموزش علم داده برای مدرسه که شامل برنامه درسی، داده ها و فناوری می باشد. تعریف علم داده در بررسی این چالش ها موثراست. مهترین موضوعی که در تعریف علم داده دیده می شود، کشف الگوها و ساختن دانش با استفاده از داده ها با توجه به توانایی مهارت در رشته های موضوعی از جمله ریاضی، آمار، و علوم کامپیوتر است. با توجه به تعریف علم داده تغییر در برنامه درسی می تواند در سه درس ریاضیات، آمار و علوم کامپیوتر مورد توجه قرار گیرد. بیشترین تغییرات در زمینه برنامه درسی، می تواند در ریاضیات مدرسه ای انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
علم داده؛ برنامه درسی؛ فرصت ها؛ چالش ها؛ آموزش ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |