![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه اصفهان](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,389,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,230 |
اثربخشی آموزش نیکزیستی روان شناختی بر اساس مدل پرما به دختران 14 تا 16 ساله با علائم اضطراب | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2025.139715.2476 | ||
نویسندگان | ||
زهرا دانشیان1؛ شهریار شهیدی* 2؛ سعید قنبری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نیکزیستی ترکیبی از احساس خوب و عملکرد مؤثر است که در معنای گستردهتر آن یعنی بالندگی، از پیگیری موفقیتآمیز پنج مولفه-ی پرما شامل احساسات مثبت، مجذوبیت و اشتغال، روابط، معنا و دستاورد، بهدست میآید. با توجه به اینکه اضطراب و استرس از جمله مشکلات هیجانی در نوجوانی هستند که میتواند باعث کاهش نیکزیستی روانی و رضایت از زندگی شود، هدف از انجام این پژوهش آموزش مدل پرما به دختران 14 تا 16 ساله با علائم اضطراب بود. بدینمنظور، نمونه گیری غیر تصادفی از نوع در دسترس و هدفمند از دانشآموزان دختر پایه نهم ودهم (دورۀ اول و دوم متوسطه) شهر تهران انجام گرفت. پژوهش از نوع شبهآزمایشی یک گروهی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و آزمون پیگیری بود. پرسشنامهی خودسنجی آخنباخ جهت تعیین نمونهها با علائم اضطرابی و پرسشنامهی پرما در ابتدا و انتهای دوره آموزشی و پیگیری پس از گذشت سه ماه اجرا شد. دورهی آموزشی در 6 جلسه-ی هفتگی یک و نیم ساعته برگزار شد. یافتهها نشان داد، نمرهی کل پرما و مولفههای هیجان مثبت، مجذوبیت، روابط مثبت و معنا پس از دوره آموزشی افزایش معنادار و نمرهی علائم اضطراب، کاهش معنادار داشت( 05/0 > p). در پیگیری سه ماهه نیز تغییرات در هیجان مثبت و روابط مثبت ماندگار و مولفه مجذوبیت افزایش معنادار یافت. با وجود بهبود در مولفه دستاورد، تغییرات به سطح معناداری نرسید. براساس این یافتهها می توان نتیجهگرفت، آموزش مدل پرما باعث افزایش بالندگی و کاهش علائم اضطراب در نوجوانان دختر 14 تا 16 ساله میشود و این تغییرات در طول زمان ماندگار است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیک زیستی؛ پرما؛ اضطراب؛ نوجوان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |