تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,391,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,776 |
تأثیر انتقال نزدیک و دور برنامه رایانهیار آموزش و بهسازی حافظه کاری بر توانمندی حافظه کاری و عملکرد ریاضی کودکان ایرانی در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/cbs.2025.143184.1951 | ||
نویسندگان | ||
کامیار عظیمی1؛ منیجه شهنی ییلاق* 2؛ علیرضا حاجی یخچالی3؛ مانلی شهنی کرمزاده4 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
4پزشک عمومی، مطب خصوصی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
توانمندی حافظه کاری یک نقص شناختی حوزه-عام مهم است که میتواند قابلیت بهخاطر سپردن و استفاده از مفاهیم و رویههای ریاضی کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی را مختل کند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر برنامه رایانهیار آموزش و بهسازی حافظه کاری بر توانمندی حافظه کاری و عملکرد ریاضی کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی میدانی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. شرکتکنندگان 30 کودک پایه اول از 12 دبستان در شهرستان کوهدشت بودند که با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) اختصاص داده شدند. کودکان فرم کوتاه غربالگری حس عدد، آزمون دانش عددی، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، سیاهه علائم مرضی کودک، شاخص حافظه کاری مقیاس هوش وکسلر کودکان، ویرایش پنجم و آزمون مجموعههای عددی را تکمیل کردند. برنامه رایانهیار آموزش و بهسازی حافظه کاری، 3 روز در هفته و به مدت 5 هفته اجرا شد. بر اساس نمرههای پسآزمون، کودکانی که در برنامه رایانهیار آموزش و بهسازی حافظه کاری شرکت کردند، در مقایسه با گروه گواه، هم در توانمندی حافظه کاری (39/0= d) و هم در عملکرد ریاضی (60/0=d ) بهبود معنیداری نشان دادند. این پیشرفتها در طول دوره پیگیری (شش هفته بعد) حفظ شد. شواهد تجربی این مطالعه نشان میدهد که آموزش حافظه کاری میتواند توانمندی حافظه کاری را در کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی بهبود بخشد (انتقال نزدیک) و به بهینهسازی پتانسیل عملکرد ریاضی این کودکان کمک کند (انتقال دور). | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه رایانهیار آموزش و بهسازی حافظه کاری؛ توانمندی حافظه کاری؛ عملکرد ریاضی؛ کودکان در معرض خطر مشکلات یادگیری؛ دبستان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |