تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,433,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,804,249 |
پیافکنی تاریخ در پرتو پاسداشت اثر هنری بزرگ از منظر هایدگر | ||
متافیزیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/mph.2024.140039.1528 | ||
نویسنده | ||
حامد طونی* | ||
دانش آموخته دکتری تخصصی، رشته فلسفه، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هایدگر بر این نظر است که با رخداد آثار هنری بزرگ، بنیاد تازهای در تاریخ گذاشته میشود. از منظر وی، آثار هنری بزرگ نسبتی تازه میان آدمی و وجود رقم میزنند. این نسبت تازه در ارتباط بنیادینی که وجود و زمان با یکدیگر دارند، تاریخی تازه پیش روی اجتماع تدارک میکند. هایدگر اما شرطی اساسی برای این پیافکنی تاریخی برمیشمرد. این شرط که مقاله پیش رو به بررسی آن میپردازد، «پاسداشت اثر هنری» است. بر پایه این شرط، رابطهای دوسویه میان اثر هنری و مخاطب به منزله پاسبان اثر هنری برقرار است. هم مخاطب در پرتو رخداد اثر هنری حفظ میشود و در وضعی اصیل قرار میگیرد و هم اثر هنری در پرتو نگاهداری و پاسبانی مخاطب امکان اثرگذاری حقیقی پیدا میکند. این شرط در پیوندی اساسی با تعریفی است که هایدگر از ذات آدمی به منزله «شبان وجود» ارائه میکند. از منظر هایدگر پاسداشت اثر هنری وقتی صورت میگیرد که به اثر هنری اجازه داده شود آنگونه که هست ظهور یابد و آنگونه که هست بقا پیدا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ زیباییشناسی؛ تاریخ؛ وجود؛ پاسداشت اثر هنری؛ هایدگر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |