
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,831 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,711,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,926,509 |
هنجاریابی پرسشنامه اعتماد/بی اعتمادی/زودباوری معرفتی و بررسی اعتبار و پایایی این مقیاس در جمعیت نوجوانان | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/cbs.2024.140504.1887 | ||
نویسندگان | ||
راضیه هاشمی* 1؛ مهدی رضا سرافراز2؛ حبیب هادیان فرد3؛ محمدرضا تقوی3 | ||
1بخش روانشناسی بالین، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز | ||
2استادیار روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3بخش روانشناسی بالین، دانشکده لوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
اعتماد معرفتی به معنی معتبر و متناسب دانستن اطلاعاتی است که از سمت دیگران می آید و با عوامل آسیب شناسی و درمانی روابطی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی پایایی، ساختار عاملی پرسشنامه ی اعتماد/بی اعتمادی/اعتبار معرفتی و روایی همگرا و واگرای این مقیاس از طریق رابطه بین نمرات EMTCQ (به عنوان مثال، موضع معرفتی یک فرد) و دلبستگی، عملکرد انعکاسی، امنیت روانی و خودکارآمدی عمومی در دو مطالعه بود. در مطالعه اول تعداد 510 آزمودنی و در مطالعه دوم تعداد 310 آزمودنی شامل گروه سنی 14 تا 63 ساله به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. آزمودنی های مطالعه اول در پلتفرم آنلاین پرسآل به سوالات مقیاس EMCTQ و ویژگی های دموگرافیک و در مطالعه دوم به سوالات مقیاس EMCTQ و دلبستگی، عملکرد انعکاسی، امنیت روانی و خودکارآمدی عمومی پاسخ دادند. نتایج این مطالعه نشان دادکه مدل سه عاملی اعتماد/بی اعتمادی/اعتبار معرفتی در تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین تأییدی، از برازش مطلوب برخوردارند. ضریب آلفای کرونباخ، بالاتر از 70/0 و ضریب بازآزمایی این پرسشنامه پس از سه ماه فاصله ی زمانی بین 69/0 تا 80/0 بود. نمرات اعتماد/بی اعتمادی/اعتبار معرفتی با عملکرد انعکاسی و خودکارآمدی عمومی، رابطه ای مثبت و معنادار دارد که این رابطه بیانگر اعتبار همگرا مقیاس است. ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه ی اعتماد/بی اعتمادی/اعتبار معرفتی برای کاربردهای پژوهشی و تشخیصهای بالینی در حد قابل قبول است و می توان گفت پرسشنامه ی مزبور ابزاری مفید و معتبر جهت انجام پژوهشهای مرتبط با اعتماد معرفتی در حوزه های مختلف رابطه است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ اعتماد معرفتی"؛ ترومای کودکی"؛ عملکرد انعکاسی"؛ خودکارآمدی عمومی"؛ ، "؛ دلبستگی" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 |