تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,392,462 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,937 |
برآورد ظرفیتهای درآمدی بالقوه و قانونی شهرداری تهران حاصل از مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد شهری | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 9، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 1-18 اصل مقاله (856.16 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ue.2024.133525.1210 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حجت ایزدخواستی* ؛ زریر نگین تاجی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استادیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شهرداریها متولی ارائۀ کالاها و خدمات در سطح شهرها هستند و نقشی ویژه در افزایش سطح رفاه شهروندان دارند. در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار مالیات بر ارزش افزوده شهرداریها، شناخت ظرفیت بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک درآمد پایدار شهری برای برنامهریزی و تصمیمگیری شهرداریها از اهمیتی ویژه برخوردار خواهد بود. برآورد ظرفیت بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران با استفاده از روش مکنزی (1991) و جدول داده - ستاندۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف و اصل مقصد انجام میشود. در این روش، برای محاسبۀ پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده، ارزش کالاهای مصرفی معاف از مالیات بر ارزش افزوده از پایۀ بالقوۀ مالیاتی کسر میشود و ارزش کالاها و خدمات واسطه-ای مشمول مالیات بهکارگرفتهشده در بخشهای معاف بر پایۀ بالقوۀ مالیاتی اضافه میشود. نتایج حاصلشده بیانگر این است که درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران در سالهای 1394 تا 1397 بهترتیب برابر 02/46، 10/54، 17/57 و 04/80 هزار میلیارد ریال محاسبه شده است. همچنین، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران در دورۀ مربوط بهترتیب برابر 31/20، 42/25، 25/24 و 58/38 هزار میلیارد ریال محاسبه شده است. شکاف بین درآمد بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران به خاطر معافیتهای اعمالشده در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سالهای تحت بررسی است. طبقه بندی JEL: D57, H29, R11, R15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
درآمدهای پایدار؛ جدول داده - ستانده؛ شهرداری تهران؛ مالیات بر ارزش افزوده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه در مبانی نظری اقتصاد بخش عمومی، دولتهای محلی از جمله شهرداریها متولی ارائۀ کالاها و خدمات در سطح شهرها هستند. در این راستا، یکی از مهمترین مباحث در توسعۀ پایدار شهری، بحث تأمین منابع مالی پایدار شهرداریها به منظور گسترش خدمات و بهبود کیفیت آنها است. مالیات بر ارزش افزوده، عوارض نوسازی شهری، عوارض سالیانۀ خودروهای سواری، عوارض بلیط مسافرت و باربری، عوارض اخذشده بر پروانۀ کسب و بیشه و حق صدور پروانه، عوارض معاینۀ فنی خودرو، بهای خدمات شهری و درآمد مؤسسههای انتفاعی مهمترین درآمدهای پایدار شهرداریها هستند. مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف زنجیرۀ واردات، تولید، توزیع و مصرف و بر اساس درصدی از ارزش کالاهای فروختهشده یا خدمات ارائهشده در هر مرحله اخذ میشود و در نهایت، به وسیلۀ مصرفکنندۀ نهایی پرداخت میشود (ضیائی بیگدلی و طهماسبی بلداجی، 1384، ص. 24). سابقۀ اجرای مالیات بر ارزش افزوده به جنگ جهانی اول برمیگردد که فون زیمنس[i] به منظور تأمین هزینههای دولت آلمان آن را مطرح کرد. تا کنون، بیش از 165 کشور در جهان، مالیات بر ارزش افزوده (یا مالیات بر کالاها و خدمات) را اجرا کردهاند. لایحۀ مالیات بر ارزش افزوده در ایران برای اولین بار در دیماه 1366 مطرح شد؛ اما قانون مالیات بر ارزش افزوده در 53 ماده و 47 تبصره در تاریخ 17/2/1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب و در مهرماه 1387 اجرای آزمایشی آن به مدت 5 سال به دولت ابلاغ شده است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال اول اجرای آزمایشی در ایران 3 درصد تعیین شد. بر اساس تبصرۀ 2 مادۀ 117 قانون برنامۀ پنجم توسعۀ ایران، نرخ مالیات بر ارزش افزوده سالانه یک درصد افزایش یافت و در پایان برنامۀ پنجم توسعه در سال 1393 به 8 درصد رسید. بر مبنای بند «ب» تبصرۀ 6 قانون بودجۀ سالیانه، در سالهای 1394 و 1395 نیز مدت اجرای لایحۀ مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد و نرخ آن به 9 درصد رسید. نرخ 9 درصد در سالهای 1396 تا 1398 نیز تمدید شده است. در لایحۀ دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر شده است پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از 9 درصد، نرخ عمومی باقیمانده به نسبت مساوی به عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداریها و دهیاریها توزیع شود. سهم درآمد مالیات بر ارزش افزوده در درآمدهای ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای مستمر) شهرداری تهران از 4/21 درصد در سال 1390 به 98/60 درصد در سال 1399 افزایش یافته است. همچنین، سهم درآمد مالیات بر ارزش افزودۀ در مجموع درآمد و منابع شهرداری تهران از 35/11 درصد در سال 1390 به 33/19 درصد در سال 1399 افزایش یافته است. بنابراین، در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداریها، شناخت دقیق و کامل از ظرفیت بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک درآمد پایدار شهری برای برنامهریزی و تصمیمگیری شهرداریها از اهمیتی ویژه برخوردار خواهد بود. بدیهی است، به منظور این شناخت لازم است ابتدا طبقهبندی و کدگذاری فعالیتهای اقتصادی با استفاده از نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی[ii] انجام شود. در مرحلۀ بعد، با محاسبۀ ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی شهر تهران با استفاده از روش مکنزی[iii] و جدول داده - ستاندۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف و اصل مقصد، ظرفیت بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده در شهر تهران برآورد میشود. در این روش، برای محاسبۀ پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده، ارزش کالاهای مصرفی معاف از مالیات بر ارزش افزوده از پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده کسر میشود و ارزش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات استفادهشده در بخشهای معاف بر پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده اضافه میشود. هدف این پژوهش محاسبۀ ظرفیت بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران با استفاده از روش مکنزی (1991) و جدول داده - ستاندۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف و اصل مقصد است. در این راستا، پرسش اول پژوهش این است که ظرفیت بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف و اصل مقصد در سالهای 1394 تا 1397 به چه میزان است؟ پرسش دوم این است که میزان درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران در سالهای 1394 تا 1397 به چه میزان است؟ در ادامه، در بخش دوم، ادبیات نظری و پیشینۀ پژوهش بیان میشوند. در بخش سوم، الگوی پژوهش بیان میشود. در بخش چهارم، درآمد بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران برآورد میشود. در نهایت، نتیجهگیری و پیشنهادهای سیاستی بیان میشوند.
ادبیات نظری پژوهش بر اساس مبانی نظری محاسبۀ پایۀ مالیات بر ارزش افزوده به سه شیوۀ[iv] تولیدی، درآمدی و مصرفی انجام میشود (ضیائی بیگدلی و طهماسبی بلداجی، 1384، ص. 29): - در محاسبۀ پایۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش تولیدی، ارزش کالاهای مصرفی و سرمایهای تولیدشده در اقتصاد در نظر گرفته میشود. در این روش، به کالاهای سرمایهای اعتبار مالیاتی تعلق نمیگیرد؛ بنابراین، در اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر اساس روش تولید، انگیزۀ سرمایهگذاری کاهش مییابد و در عمل کمتر به کار گرفته میشود. - در محاسبۀ پایۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش درآمدی، ارزش استهلاک کالاها در نظر گرفته نمیشود و مخارج سرمایهگذاری خالص مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشوند. - در محاسبۀ پایۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش مصرفی، ارزش کالاها و خدمات مصرفی در نظر گرفته میشود؛ ولی ارزش مخارج سرمایهگذاری و ارزش استهلاک کالاها محاسبه نمیشوند. بر این اساس، وضع مالیات بر ارزش افزوده بر پایۀ مخارج مصرفی کمتر در تصمیمهای سرمایهگذاری عاملان اقتصادی اختلال ایجاد میکند و در عمل بیشتر مورد توجه قرار گرفته شده است. در برآورد پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش تولیدی، تمام کالاهای مصرفی و سرمایهای مشمول مالیات هستند و پایۀ مالیات بر ارزش افزوده برابر است با:
که در آن، GDP ارزش تولید ناخالص داخلی، C ارزش مخارج مصرفی، I ارزش مخارج سرمایهگذاری، G ارزش مخارج دولت، X ارزش صادرات وM ارزش واردات کالاها و خدمات در زمان است. در ایران، مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اصل هدف (اصابت به مصرف داخلی) بنا شده است. مالیات بر ارزش افزوده در نرخهای استاندارد (عمومی)، نرخهای کمتر از استاندارد، نرخهای بیشتر از استاندارد و نرخ صفر اعمال میشود. در بیشتر کشورهاییی که مالیات بر ارزش افزوده را اجرایی کردهاند، عمدۀ کالاها و خدمات با نرخ استاندارد مشمول مالیات میشوند. وضع مالیات بر ارزش افزوده با نرخ کمتر از نرخ عمومی یا استاندارد در موقعیتهای حمایتی انجام میشود و به کالاهای مصرفی ضروری مربوط است که عمدتاً به وسیلۀ اقشار کمدرآمد مصرف میشوند. وضع مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بیشتر از نرخ استاندارد نیز بر کالاهای مصرفی لوکس اعمال میشود که عمدتاً توسط اقشار پردرآمد مصرف میشوند. با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزودهۀ مصوب سال 1387، دو درصد نرخ تجمیع عوارض که به حساب شهرداریها و یک درصد که به حساب سازمان امور مالیاتی واریز میشد، حذف شدهاند و 5/1 درصد از نرخ مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداریها و 5/1 درصد دیگر به حساب خزانۀ دولت واریز شدهاند. بر مبنای تبصرۀ 2 مادۀ 117 قانون برنامۀ پنجم توسعۀ ایران، نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده از سال اول برنامۀ 1390، در هر سال یک درصد افزایش پیدا کرده است و در پایان برنامۀ پنجم توسعه در سال 1394 به 8 درصد رسیده است. در سالهای 1395 و 1396 نیز بر مبنای بند «ب» تبصرۀ 6 قانون بودجۀ سالانه، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تمدید شده است و نرخ آن به 9 درصد افزایش یافته است. در لایحۀ اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، مقرر شده است پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از 9 درصد، نرخ عمومی باقیمانده به نسبت مساوی چهار درصد، به عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداریها و دهیاریها توزیع شود.
پیشینۀ پژوهش آگویره و شوم[v] (1998) در پژوهشی پایۀ مالیات بر ارزش افزوده را در بخشهای صنعتی مکزیک محاسبه کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1880 برابر 54 درصد و در سال 1983 برابر 51 درصد بوده است. جنکینز و کئو[vi] (2000) در پژوهشی پایۀ مالیات بر ارزش افزوده را با استفاده از ارزش فروش نهایی محصولات در نپال محاسبه کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که پایۀ مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشده کمتر از 20 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. مین[vii] (2007) در پژوهشی با استفاده از جدول داده - ستاندۀ سال 2002 میزان درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده را در رومانی در سال 2004 برآورده کرده است. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که تمکین مالیاتی (نسبت درآمد بالفعل مالیاتی به درآمد بالقوه) در این کشور 4/55 درصد بوده است. نویسدلاک و پالاکوویکو[viii] (2012) در مقالهای درآمد ازدسترفتۀ مالیات بر ارزش افزوده در جمهورى اسلواکى را با استفاده از دو روش جدول داده - ستانده در دورۀ 2000-2007 و با استفاده از روش تولید ناخالص ملى در دورۀ 2000-2010 برآورد کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که برآوردهاى شکاف مالیاتى روش اول و دوم یکسان نبودهاند؛ ولى هر دو روش روندی یکسان را در رشد شکاف مالیات بر ارزش افزوده نشان دادهاند. همچنین، شکاف مالیات بر ارزش افزوده در طول زمان افزایش یافته و بیشترین شکاف مربوط به دورهاى است که در آن، نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است. کانیکالپ[ix] و همکاران (2016) در پژوهشی شکاف مالیاتی را بر اساس روش بالا به پایین و دادههاى حسابهاى ملى در ترکیه برآورد کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که شکاف سیاستى از شکاف تمکین بیشتر بوده است. به عبارت دیگر، درآمدی که دولت به خاطر اعمال بابت معافیتهای مالیاتی و نرخهاى تخفیفی از دست داده است، بیشتر از درآمدی بوده است که دولت بابت بخش غیررسمى اقتصاد و فرار مالیاتى از دست داده است. اودا[x] (2017) در مقالهای درآمد بالقوه و کارایی وصول مالیات بر ارزش افزوده را در کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و ژاپن در دورۀ 2014-2000 برآورد کرده است. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که کارایی وصول مالیات بر ارزش افزوده با شکاف تولید همبستگی دارد. پروین و پیرو (1374) در پژوهشی پایۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش تولیدی را طی برنامۀ اول توسعه در ایران برآورد کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که معافیتهای مالیاتی باعث شدهاند تا به طور متوسط 5/57 درصد از تولید ناخالص داخلی در برنامۀ اول توسعه پایۀ مالیاتی را تشکیل دهد. پیرو و صمدپور (1385) با استفاده از جدول داده - ستانده پایۀ مالیاتی به روش تولید را در طول برنامۀ دوم توسعه برآورد کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که پایۀ مالیاتی به طور متوسط حدود 54 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. خالقی رخنه و همکاران (1391) در پژوهشی پایۀ مالیات بر ارزش افزوده را با استفاده از جدول داده - ستاندۀ سال 1386 در ایران برآورد کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که پایۀ مالیات بر ارزش افزوده 44 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است. آخوندی و همکاران (1390) در مقالهای ظرفیت درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری اصفهان را بررسی کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که ظرفیت درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال 1394 با متوسط رشد سالانۀ 35 درصد افزایش خواهد یافت و با کاهش جالب توجه نرخ عوارض مازاد تراکم و حتی حذف تدریجی آن از درآمد شهرداریها و افزایش سهم درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم درآمدهای پایدار شهرداریها افزایش خواهد یافت. اکبری و یارمحمدیان (1391) در پژوهشی میزان پایداری درآمد شهرداری اصفهان را در صورت تقسط عوارض ساختمانی با استفاده از الگوی GARCH در دورۀ 1374-1388 بررسی کردهاند. نتایج آن بیانگر این است که تقسط عوارض ساختمانی باعث پایداری کل درآمدهای شهرداری اصفهان شده است. اکبری و مؤذن جمشیدی (1392) در مقالهای نقش مالیات بر ارزش افزوده به عنوان منبع درآمدی پایدار در مدیریت شهری در شهر اصفهان را به روش توصیفی و اسنادی بررسی کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که مالیات بر ارزش افزوده در دورۀ اجرا بخشی جالب توجه از درآمدهای پایدار شهرداریها را تشکیل داده است. ایزدخواستی و عربمازار (1396) در مقالهای عملکرد، کارایی وصول و چالشهای اجرایی مالیات بر ارزش افزوده در ایران را تحلیل کردهاند. نتایج حاصل از آن بیانگر این است که پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از روش مکنزی (1991) و جدول داده - ستاندۀ سال 1390، برابر 404 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین، نتایج بیانگر این است که نرخ استاندارد، معافیتها، آستانۀ مالیاتی، شیوۀ اجرا و قوانین مالیاتی بر عملکرد و کارایی وصول مالیات بر ارزش افزوده اثرگذار بودهاند. در نهایت، کارایی وصول مالیات بر ارزش افزوده به روش مصرف، با لحاظ کردن معافیتها و تعدیلات لازم در قانون مالیات بر ارزش افزوده 55 درصد محاسبه شده است. سبحانیان و مهاجرى (1396) در مقالهای با استفاده ازجدول داده - ستاندۀ محصول در محصول و حسابهاى ملى ایران در سالهاى 1388تا 1395شکاف سیاستى و شکاف تمکین مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کردهاند. بر اساس نتایج حاصلشده در دورۀ زمانی اجراى آزمایشى مالیات بر ارزش افزوده، حدود 260 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتى از دست رفته است. سهم دولت از درآمد مالیاتى ازدسترفته حدود 157 هزار میلیارد تومان و سهم شهرداریها و دهیاریها حدود 103 هزار میلیارد تومان بوده است. بورد و نکوآمال کرمانى (1396) در مطالعهاى با عنوان «تعیین شکاف درآمدى مالیات بر ارزش افزوده در ایران طى سالهاى 1394-1388)، به منظور محاسبۀ پایۀ درآمدى مالیات بر ارزش افزوده از مجموع ارزش افزودۀ بخشهاى اقتصادى کشور استفاده کردهاند. براى این هدف، ارزش افزودۀ هر یک از بخشهاى معاف و واردات آنها از پایۀ تولید ناخالص داخلى کسر شده است. همچنین، ارزش افزودۀ مربوط به کالاهاى ویژۀ مشخصشده در قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز از پایۀ مالیاتى خارج شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، طى سالهاى تحت بررسی به طور متوسط 34 درصد کل تولید ناخالص داخلى ایران به عنوان پایۀ بالقوۀ مشمول مالیات بر ارزش افزودۀ ایران محاسبه شده است. با مقایسۀ نتایج حاصل از درآمد مالیاتى بالقوه و درآمدهاى وصولى سازمان امور مالیاتى کشور، میزان شکاف درآمدى مالیات بر ارزش افزوده به طور متوسط 4/31 درصد محاسبه شده است. میرجلیلی و همکاران (1398) در مقالهای شکاف سیاستی و تمکین مالیات بر ارزش افزوده در استانهای ایران را برآورد کردهاند. روش استفادهشده روش بالا به پایین است که از مسیر تولید ارزش افزودۀ هر بخش در هر منطقه را شناسایی میکند و همچنین، از جدولهای داده - ستاندۀ منطقهاى استفاده شده است. نتایج حاکى از آن است که شکاف سیاستى در استانهاى 31 گانۀ کشور به طور متوسط 2/35 درصد و شکاف تمکین 7/33 درصد است. این نتایج فقط از حیث درآمد ازدسترفتۀ مالیات بر ارزش افزوده حائز اهمیت نیست، بلکه از حیث اختلالى که در فرآیند تولید ایجاد میکند و فاصلهاى که از توصیۀ سیاستى دایموند و میرلس[xi] (1971) ایجاد شده است نیز در خور توجه است. توصیۀ سیاستى مقالۀ حاضر بازنگرى سیاستى در قانون مالیات بر ارزش افزوده و فراخوانهاى آن و همچنین، تمرکز امکانات اجرایى نظام مالیاتى در استانهایى است که بیشترین شکاف تمکین را دارند.
حقایق آشکارشده بر اساس آمار درآمدها و هزینههای شهرداری تهران، بودجۀ نقدی شهرداری تهران در سال 1398 برابر 5/15 هزار میلیارد تومان بوده است. 5/7 هزار میلیارد تومان از این بودجه از محل عوارضهای ساخت و ساز ساختمانی تأمین شده است. همچنین، از مجموع بودجۀ پیشبینیشدۀ شهرداری تهران در سال 1399، ۱۵ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان معادل ۸۰ درصد سهم بودجۀ نقد و ۳ هزار و ۷۸۶ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد سهم منابع غیرنقد در نظر گرفته شده است. منابع درآمدی حاصل از انواع عوارض ساختمانی به عنوان بخشی از درآمد ناپایدار در بودجۀ سال 1399 با ۶/10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، معادل ۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در جدول (1)، درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری تهران و سهمآنها در دورۀ 1393-1399 گزارش شده است. سهم درآمدهای ناپایدار شهرداری تهران در دورل 1393-1399 به طور میانگین 76 درصد بوده است. در جدول (2)، درآمد مالیات بر ارزش افزودۀ وصولی شهرداری تهران به عنوان بخشی از درآمدهای ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای پایدار) در دورۀ 1390-1399 گزارش شده است. جدول 1- درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری تهران (میلیارد ریال)
منبع: دادههای گزارششدۀ ادارۀ کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران جدول 2- درآمد مالیات بر ارزش افزودۀ وصولی شهرداری تهران به قیمت جاری (میلیارد ریال)
منبع: دادههای گزارششدۀ ادارۀ کل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران
روش پژوهش در این پژوهش، پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده بر اساس روش مکنزی (1991) و جدول داده - ستانده محاسبه میشود. در این روش، برای محاسبۀ پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده، ارزش کالاهای مصرفی معاف از مالیات بر ارزش افزوده از پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده کسر میشود و ارزش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات استفادهشده در بخشهای معاف بر پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده اضافه میشود. با توجه به اینکه در مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی، سرمایهگذاری مشمول نرخ صفر است، از پایۀ بالقوۀ مالیاتی کسر میشود. همچنین، ارزش صادرات کالاها و خدمات در خارج از کشور و ارزش واردات کالاها و خدمات در داخل کشور مصرف میشود؛ بنابراین، ارزش صادرات کالاها و خدمات از پایۀ مالیاتی کسر و ارزش واردات کالاها و خدمات به پایۀ مالیاتی افزوده میشود. بر این اساس، پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی مبتنی بر اصل هدف برابر است با:
در محاسبۀ پایۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش تولیدی و مصرفی، تعدیلاتی بر اساس نوع معافیت برخی از مشاغل و کالاها و خدمات (معافیت یا نرخ صفر) و آستانۀ مالیاتی انجام میشوند. در روش تولیدی، پس از تعدیل بر اساس معافیتهای مالیاتی خواهیم داشت: که در آن، ارزش افزودۀ تولیدات داخلی معاف از مالیات، مخارج سرمایهگذاری معاف از مالیات، میزان واردات معاف از مالیات و مجموع ارزش فروش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات است که در بخشهای معاف از مالیات استفاده شده است. ارزش فروش کالاها و خدمات واسطهای نیز بر اساس رابطۀ (4) محاسبه میشود: که در آن، ارزش تولید ناخالص کالای jام و مقادیری از کالای iام است که به عنوان کالای واسطه در تولید یک واحد کالای jام بهکار گرفته میشود و n تعداد کالاهای تولیدشده در اقتصاد است؛ بنابراین، خواهیم داشت: که در آن، A ماتریس ضرایب داده - ستاندۀ لئونتیف[xii] است. میتوان ارزش تولید کالای واسطهای را به بخشهای مشمول مالیات و معاف از مالیات تقسیم کرد: که در آن، اندیس اول بخشهای مشمول مالیات و اندیس دوم بخشهای معاف از مالیات را نشان میدهد و ماتریس با ابعاد زیربرداری از است که خود شامل کالای مشمول مالیات است. ماتریس با ابعاد زیربرداری از است که خود شامل کالای معاف است. ماتریس ضرایب داده - ستانده را نیز میتوان بر اساس کالاهای مشمول و معاف از مالیات به صورت زیر تعریف کرد (Mackenzie, 1991, p. 5): که در آن، یک ماتریس با ابعاد ، نشاندهندۀ مقداری از کالای مشمول مالیات بر ارزش افزوده است که به عنوان عامل تولیدی در تولید یک واحد از کالای مشمول مالیات بر ارزش افزوده استفاده میشود. یک ماتریس با ابعاد ، نشاندهندۀ مقداری از کالای مشمول مالیات بر ارزش افزوده است که به عنوان عامل تولیدی در تولید یک واحد از کالای معاف از مالیات استفاده میشود. یک ماتریس با ابعاد ، نشاندهندۀ مقداری از کالای معاف از مالیات است که به عنوان عامل تولیدی در تولید یک واحد از کالای مشمول مالیات استفاده میشود. یک ماتریس با ابعاد ، نشاندهندۀ مقداری از کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده است که به عنوان عامل تولیدی در تولید یک واحد از کالای معاف از مالیات استفاده میشود؛ بنابراین: ارزش فروش کالاهای واسطهای مشمول مالیات به بخشهای معاف از مالیات به صورت رابطۀ زیر حاصل میشود: در برآورد پایۀ بالقوۀ مالیات بر خردهفروشی، بر کالاها و خدماتی که مستقیماً توسط مصرفکنندگان نهایی خریداری میشوند، مالیات وضع میشود. این مالیاتها معادل مالیات بر ارزش افزوده هستند؛ زیرا قیمت نهایی هر کالا مجموع ارزشهای افزودهای است که در طول زنجیرۀ تولید و توزیع، برای تولید آن کالا لازم هستند؛ بنابراین، اندازهگیری ارزش کالاها و خدمات خریداریشده توسط مصرفکنندگان، به طور خودکار اصل هدف در مالیات بر ارزش افزوده را برآورده میکند. البته، تعدیلاتی نیز برای کالاها و خدمات معاف و مشمول نرخ صفر باید انجام شوند. در این روش، با توجه به اینکه برآورد پایۀ مالیات بر ارزش افزوده بر اساس جدول داده - ستاده انجام میشود و جدول داده - ستانده ماهیتاً ایستا است؛ امکان تحلیل واکنشهای رفتاری نسبت به تغییرات سیاستی وجود ندارد. در برآورد پایۀ بالقوۀ مالیاتی، اگر ابتدا معافیت مالیاتی وجود نداشته باشد، پایۀ مالیاتی به صورت رابطۀ (10) حاصل میشود (ایزدخواستی وعربمازار، 1396، ص. 61): به طورکلی، ماتریس مصرف نهایی (مصرف خصوصی و هزینههای دولت) شامل ماتریس مبادلات تعدادی زیاد از کالاها با طبقات نهایی است. مصرف شخصی به اشخاص و نهادهایی اشاره دارد که کالاها و خدمات را برای مصرف شخصی استفاده میکنند. هزینههای دولت نیز شامل هزینههای جاری و عمرانی هستند که در تمام سطوح دولتی محقق میشوند. بر این اساس، مجموع مصرف شخصی و هزینههای دولت، تمام هزینههای ناخالص روی کالاهای مختلف و نهادههای اولیۀ موجود در هر طبقه را نشان میدهد که باید تعدیلاتی بر روی هر عامل انجام شوند تا پایۀ مالیات بر ارزش افزوده حاصل شود؛ بنابراین، ارزش کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی و مشمول نرخ صفر از پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده کسر میشوند. پس از کسر ارزش کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و اضافه شدن ارزش فروش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات بر ازش افزودۀ استفادهشده در بخشهای معاف، پایۀ مالیات بر ارزش افزوده برابر است با: که در آن، ارزش کالاها و خدمات نهایی مصرفی معاف از مالیات است. ارزش فروش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده است که در بخشهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده استفاده شده است. برآورد درآمدی بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران به منظور برآورد درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران لازم است تا پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شود. بر این اساس، از دادههای جدول داده - ستاندۀ شهرستان تهران در سال 1393 استفاده میشود که به وسیلۀ بانویی و همکاران (1397) محاسبه شده است. بر اساس سهم ارزش افزودۀ بخشهای مختلف به تفکیک زیربخشها بر اساس نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی صنعت (ISIC)[xiii]، در ارزش افزودۀ شهرستان تهران در سال 1393 و با بهکارگیری دادههای ارزش افزودۀ فعالیتهای مختلف اقتصادی به تفکیک زیربخشها در استان تهران که توسط بانک مرکزی در هر سال گزارش میشود، ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی و زیربخشهای آن در شهرستان تهران در دورۀ 1394-1397 محاسبه و در جدول (3) گزارش شده است[xiv]. سهم ارزش افزودۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران به تفکیک زیربخشها بر اساس نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی (ISIC)، در سال 1394 برابر 11/71 درصد، در سال 1395 برابر 14/71 درصد، در سال 1396 برابر 02/71 درصد و در سال 1397 برابر 12/69 درصد بوده است. جدول 3- محاسبۀ ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی شهرستان تهران به قیمت جاری بر اساس نظام طبقهبندی (ISIC) (میلیون ریال)
منبع: یافتههای پژوهش
در مرحلۀ دوم، پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران به روش مصرف بر اساس اصل هدف (اصابت مالیات بر کالاهای مصرفشده در داخل) بدون در نظر گرفتن هر گونه معافیت به تفکیک فعالیتهای مختلف اقتصادی بر اساس نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی (ISIC) در دورۀ زمانی 1394 تا 1397 محاسبه و در جدول (4) گزارش شده است. در این مرحله، برای محاسبۀ پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران، ارزش کالاها و خدمات معاف از مالیات به تفکیک فعالیتهای مختلف در شهرستان تهران نیز محاسبه و از پایۀ مالیات بر ارزش افزوده کسر میشود. همچنین، میزان مالیاتبندی مضاعف نیز محاسبه و بر پایۀ مالیات بر ارزش افزوده اضافه میشود. جدول 4- محاسبۀ پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده به قیمت جاری به تفکیک فعالیتهای شهرستان تهران بر اساس نظام طبقهبندی (ISIC) (میلیون ریال)
منبع: یافتههای پژوهش
پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده بر اساس مصرف محاسبهشدۀ شهرستان تهران در سال 1394 برابر 1,533,883 میلیارد ریال، در سال 1395 برابر 1,803,269 میلیارد ریال، در سال 1396 برابر 1,905,834 میلیارد ریال و در سال 1397 برابر 2,668,834 میلیارد ریال بوده است. سهم پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران بر اساس مصرف محاسبهشده به ارزش افزودۀ شهرستان تهران در دورۀ 1394-1397 بهترتیب برابر 74 درصد، 75 درصد، 67 درصد و 72 درصد بوده است. سهم پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده شهرستان تهران بر اساس مصرف محاسبهشده به ارزش افزودۀ استان تهران نیز در دورۀ 1394-1397 بهترتیب برابر 52 درصد، 53 درصد، 7/47 درصد و 6/49 درصد بوده است. در لایحۀ مالیات بر ارزش افزوده، برخی از کالاها و خدمات که در داخل تولید یا از طریق واردات تأمین میشوند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدهاند[xv]. کاهش برخی از مشکلات تکنیکی و همچنین، در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی - اجتماعی از عواملی بودهاند که سیاستگذار را ترغیب کردهاند تا این معافیتها اعمال شوند. زمانی که این کالاها و خدمات از مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند، مالیات بر فروش آنها اعمال نمیشود؛ اما برخلاف کالاها و خدماتی که مشمول نرخگذاری صفر میشوند، فروشندۀ کالاهای معاف اجازه ندارد تا مالیاتی که بر نهادههای استفادهشده در تولید آن کالاها و خدمات پرداخت کرده است را دریافت کند. همچنین، پایۀ مالیاتی به خاطر اثر مالیاتبندی مضاعف تعمیم مییابد و دولت میتواند مالیاتی بیشتر را (نسبت به عدم وجود معافیت) جمعآوری میکند؛ بنابراین، وجود معافیتها از یک طرف باعث محدود شدن پایۀ مالیاتی میشود؛ اما از طرف دیگر، به خاطر مالیاتبندی مضاعف باعث افزایش پایۀ مالیاتی میشود[xvi]. در مواد 12 و 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده، کالاها و خدمات معاف یا مشمول مالیات با نرخ صفر در ایران مشخص شدهاند. در جدول (5)، کالاها و خدمات مشمول معافیتهای مالیاتی و مشمول نرخ صفر در ایران گزارش شدهاند: جدول 5- کالاها و خدمات مشمول معافیتهای مالیاتی و مشمول نرخ صفر در ایران
منبع: یافتههای پژوهش بر اساس قانون مصوب مالیات بر ارزش افزوده
بر اساس نسبتهای معافیتهای مالیاتی و مالیاتبندی مضاعف در جدول داده - ستاندۀ شهرستان تهران در سال 1393 که توسط بانویی و همکاران در سال 1397 محاسبه شده است، میزان معافیتهای مالیاتی و مالیاتبندی مضاعف در دورۀ 1394 تا 1397 محاسبه شده است. در این بخش، کل معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده به تفکیک فعالیتهای مختلف در شهرستان تهران در دورۀ 1394 تا 1397 محاسبه و در جدول (6) گزارش شده است. میزان معافیتهای محاسبۀ قانون مالیات بر ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی شهرستان تهران در سال 1394 برابر 1,082,977 میلیارد ریال، در سال 1395 برابر 1,218,003 میلیارد ریال، در سال 1396 برابر 1,403,108 میلیارد ریال و در سال 1397 برابر 1,780,127 میلیارد ریال بوده است. نسبت معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشده به ارزش افزودۀ شهرستان تهران در سال 1394 برابر 51/52 درصد، در سال 1395 برابر 42/50 درصد، در سال 1396 برابر 48/49 درصد و در سال 1397 برابر 94/47 درصد بوده است. در این مرحله، لازم است تا مالیاتبندی مضاعف ناشی از اعمال معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده در پایۀ مالیات بر ارزش افزوده در دورۀ 1394-1397 محاسبه شود. برای این منظور، لازم است تا هزینۀ کالاها و خدمات مشمول مالیات که در تولید کالاها و خدمات معاف از مالیات به کار گرفته میشوند، محاسبه شود و به پایۀ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود. مالیاتبندی مضاعف فعالیتهای اقتصادی محاسبهشدۀ شهرستان تهران در دورۀ 1394-1397 در جدول (7) گزارش شده است. نسبت مالیاتبندی مضاعف فعالیتهای اقتصادی در کل ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 11 درصد بوده است. پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده از کسر کردن معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اضافه کردن مالیاتبندی مضاعف به پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افروده (مصرف کل) حاصل میشود. پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده برآوردشده به تفکیک فعالیتهای اقتصادی شهرستان تهران بر اساس نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی (ISIC) در دورۀ زمانی 1394-1397 در جدول (8) گزارش شده است. جدول 6- محاسبۀ معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده به قیمت جاری به تفکیک فعالیتهای شهرستان تهران بر اساس نظام طبقهبندی (ISIC) (میلیون ریال)
منبع: یافتههای پژوهش جدول 7- برآورد مالیاتبندی مضاعف معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده به قیمت جاری به تفکیک فعالیتهای شهرستان تهران بر اساس نظام طبقهبندی (ISIC) (میلیون ریال)
منبع: یافتههای پژوهش
جدول 8- برآورد پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده به قیمت جاری به تفکیک فعالیتهای شهرستان تهران بر اساس نظام طبقهبندی (ISIC) (میلیون ریال)
منبع: محاسبات پژوهش بر اساس دادههای مرکز آمار و جدول داده - ستاندۀ شهرستان تهران
پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران در سال 1394 برابر 676,944 میلیارد ریال، در سال 1395 برابر 847,382 میلیارد ریال، در سال 1396 برابر 808,313 میلیارد ریال و در سال 1397 برابر 1,286,199 میلیارد ریال برآورد شده است. نسبت پایۀ قانونی محاسبهشده به مصرف کل شهرستان تهران در سال 1394 برابر 13/44 درصد، در سال 1395 برابر 47 درصد، در سال 1396 برابر 41/42 درصد و در سال 1397 برابر 21/48 بوده است. درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده از حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در پایۀ بالقوه مالیات بر ارزش افزوده در هر سال محاسبه میشود. همچنین، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزوده از حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده در هر سال محاسبه میشود. پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف، در سال 1394 برابر 1,533,883 میلیارد ریال است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1394 برابر 9 درصد بوده است که 6 درصد آن مربوط به دولت و 3 درصد آن مربوط به شهرداریها بوده است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1394، درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 138,049 میلیارد ریال برآورد شده است که 46,016 میلیارد ریال آن سهم شهرداری تهران و 92,033 میلیارد ریال آن سهم دولت بوده است. پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف، در سال 1395 برابر 1,803,269 میلیارد ریال است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1395 برابر 9 درصد بوده است که 6 درصد آن مربوط به دولت و 3 درصد آن مربوط به شهرداریها بوده است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1395، درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 162,294 میلیارد ریال برآورد شده است که 54,098 میلیارد ریال آن سهم شهرداری تهران و 108,196 میلیارد ریال آن سهم دولت بوده است. پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف، در سال 1396 برابر 1,905,834 میلیارد ریال است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1396 برابر 9 درصد بوده است که 6 درصد آن مربوط به دولت و 3 درصد آن مربوط به شهرداریها بوده است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1396، درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 171,525 میلیارد ریال برآورد شده است که 57,175 میلیارد ریال آن سهم شهرداری تهران و 114,350 میلیارد ریال آن سهم دولت بوده است. پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران بر پایۀ مصرف، در سال 1397 برابر 2,668,834 میلیارد ریال است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1397 برابر 9 درصد بوده است که 6 درصد آن مربوط به دولت و 3 درصد آن مربوط به شهرداریها بوده است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1397، درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 240,130 میلیارد ریال برآورد شده است که 80,043 میلیارد ریال آن سهم شهرداری تهران و 160,087 میلیارد ریال آن سهم دولت بوده است. درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده به قیمت جاری بر اساس سهم دولت و شهرداری تهران در دورۀ 1394-1397 در جدول (9) گزارش شده است: جدول 9- برآورد درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده به قیمت جاری بر اساس سهم دولت و شهرداری تهران در دورۀ زمانی 1394-1397 (میلیارد ریال)
منبع: یافتههای پژوهش
پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده از کسر معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اضافه کردن مالیاتبندی مضاعف به مصرف کل حاصل میشود. با لحاظ کردن معافیتهای مشخصشده در قانون مالیات بر ارزش افزوده، پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان تهران در سال 1394 برابر 676,944 میلیارد ریال برآورد شده است که 13/44 درصد پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1394، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 60,924 میلیارد ریال برآورد شده است. با اعمال نرخ 6 درصد مربوط به دولت و 3 درصد مربوط به شهرداری تهران در سال 1394، درآمد قانونی شهرداری تهران برابر 20,308 میلیارد ریال برآورد شده است و درآمد قانونی دولت برابر 40,616 میلیارد ریال برآورد شده است. پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان تهران در سال 1395 برابر 847,382 میلیارد ریال برآورد شده است که 47 درصد پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1395، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 76,264 میلیارد ریال برآورد شده است. با اعمال نرخ 6 درصد مربوط به دولت و 3 درصد مربوط به شهرداری تهران در سال 1395، درآمد قانونی شهرداری تهران برابر 25,421 میلیارد ریال و درآمد قانونی دولت برابر 50,842 میلیارد ریال برآورد شده است. پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان تهران در سال 1396 برابر 808,313 میلیارد ریال برآورد شده است که 41/42 درصد پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1396، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 72,748 میلیارد ریال برآورد شده است. با اعمال نرخ 6 درصد مربوط به دولت و 3 درصد مربوط به شهرداری تهران در سال 1396، درآمد قانونی شهرداری تهران برابر 24,249 میلیارد ریال و درآمد قانونی دولت برابر 48,498 میلیارد ریال برآورد شده است. پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران در سال 1397 برابر 1,286,199 میلیارد ریال برآورد شده است که 21/48 درصد پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران است. با اعمال نرخ 9 درصد در سال 1397، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران برابر 115,757 میلیارد ریال برآورد شده است. با اعمال نرخ 6 درصد مربوط به دولت و 3 درصد مربوط به شهرداری تهران در سال 1397، درآمد قانونی شهرداری تهران برابر 38,585 میلیارد ریال و درآمد قانونی دولت برابر 77,171 میلیارد ریال برآورد شده است. بنابراین، شکاف بین درآمد بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران به خاطر معافیتهای اعمالشده در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سالهای تحت بررسی بوده است. در ادامه، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ دولت و شهرداری تهران در دورۀ 1394-1397 محاسبه و در جدول (10) گزارش شده است: جدول 10- برآورد درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ دولت و شهرداری تهران به قیمت جاری در دورۀ زمانی 1394-1397 (میلیارد ریال)
منبع: یافتههای پژوهش
نتیجهگیری و پیشنهادهای سیاستی در نظام مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف که بر اساس اصل هدف بنا شده باشد، مالیات بر ارزش افزوده بر کالاها و خدماتی اعمال میشود که در داخل مصرف میشوند؛ در نتیجه، واردات کالاها و خدمات نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود. در این راستا، ابتدا پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش مصرف بر اساس اصل هدف بدون در نظر گرفتن هر گونه معافیت به تفکیک فعالیتهای مختلف برآورد شده است. سپس، پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده با کسر کردن معافیتها و اضافه کردن مالیاتبندی مضاعف به مصرف کل برآورد شده است. در ادامه، درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران از محل فعالیتهای اقتصادی از حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده در هر سال محاسبه شده است. همچنین، درآمد قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران از محل فعالیتهای اقتصادی از حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در پایۀ قانونی مالیات بر ارزش افزوده در هر سال برآورد شده است. استخراج فعالیتهای اقتصادی شهر تهران بر اساس نظام طبقهبندی بینالمللی (ISIC) انجام شده است. سپس، درآمدهای بالقوه و قانونی ناشی از اعمال نظام مالیات بر ارزش افزوده بر پایۀ مصرف نهایی و اصل هدف به تفکیک سهم شهرداری تهران و دولت محاسبه شدهاند. در این پژوهش، ابتدا پایۀ بالقوۀ مالیات بر ارزش افزوده به روش مصرف و بر اساس اصل هدف بدون در نظر گرفتن هر گونه معافیت به عنوان پایۀ بالقوۀ مالیاتی به تفکیک فعالیتهای مختلف برآورد شده است. سپس، کل ارزش کالاها و خدمات معاف یا مشمول نرخ صفر که توسط بخش خصوصی و دولت خریداری شدهاند از پایۀ بالقوه کسر شده است. به علاوه، فروش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات استفادهشده در بخشهای معاف نیز بر پایۀ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است. با توجه به اینکه در ایران اطلاعات منطقهای تا سطح استان در دسترس است، با استفاده از دادههای جدول داده - ستاندۀ محاسبهشدۀ شهرستان تهران در سال 1393 توسط بانویی و همکاران (1397)، ارزش افزودۀ فعالیتهای مختلف اقتصادی و ارزش مخارج مصرفی خانوار و هزینههای دولت به تفکیک زیربخش ها بر اساس نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی (ISIC) محاسبه شده است. سپس، نسبت ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی بر اساس بخشهای مختلف بر اساس نظام طبقهبندی استاندارد بینالمللی، در شهرستان تهران در کل ارزش افزودۀ استان تهران محاسبه شده است و با بهکارگیری این نسبتها و با استفاده از دادههای ارزش افزودۀ فعالیتهای مختلف اقتصادی به تفکیک زیربخشها در استان تهران که توسط مرکز آمار در هر سال گزارش میشود، ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی و زیربخشهای آن در شهرستان تهران در دورۀ 1394-1397 محاسبه شده است. در نهایت، پایۀ بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزوده و درآمد مالیات بر ارزش افزودۀ بالقوه و قانونی محاسبه شدهاند. نتایج حاصل از محاسبات انجامشده بیانگر این است که درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران از 139,049 میلیارد ریال در سال 1394 به 240,131 میلیارد ریال در سال 1397 افزایش یافته است. درآمد بالقوۀ مالیات بر ارزش افزودۀ سهم شهرداری تهران از 46,016 میلیارد ریال به 80,043 میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین، درآمد قانونی محاسبهشدۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرستان تهران از 60,924 میلیارد ریال در سال 1394 به 115,757 میلیارد ریال در سال 1397 افزایش یافته است. درآمد قانونی محاسبهشدۀ مالیات بر ارزش افزودۀ سهم شهرداری تهران از 20,308 میلیارد ریال به 38,585 میلیارد ریال افزایش یافته است. شکاف بین درآمد بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران در نتیجۀ معافیتهایی است که بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده اعمال میشوند و در ادبیات مربوط به آن شکاف سیاستی گفته میشود. شکاف سیاستی از طریق بازنگری معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده کاهش خواهد یافت. شکاف بین درآمد قانونی و درآمد محققشدۀ مالیات بر ارزش افزودۀ شهرداری تهران مربوط به تقلب مالیاتی و فرار مالیاتی است و در ادبیات مربوط به آن شکاف تمکین گفته میشود. در راستای کاهش شکاف تمکین مالیاتی (کاهش فرار و تقلب مالیاتی)، کشورهای مختلف در جهان ابزارهای جدید دیجیتالی از جمله صندوقهای فروش برخط[xviii] را به کار گرفتهاند[xix]؛ بنابراین، به منظور کاهش هزینههای اداری، کاهش فرار مالیاتی و کاهش شکاف مالیاتی، به طور روزافزون دسترسی به جریانهای دادهها به ویژه دسترسی برخط از طریق اجرای صندوقهای فروش برخط ضروری است. یکی از مهمترین جریانهای داده از نظر تمکین مالیاتی اطلاعات مربوط به درآمدهای خردهفروشی است.
مشارکت نویسندگان سهم نویسندۀ اول 70 درصد و سهم نویسندۀ دوم 30 درصد است.
سپاسگزاری مقالۀ حاضر مستخرج از طرح پژوهشی با عنوان برآورد ظرفیتهای درآمدی بالقوه و بالفعل شهرداری تهران حاصل از مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده و محاسبۀ ارزش افزودۀ فعالیتهای اقتصادی شهر تهران با شمارۀ قرارداد 151102/137 است که با حمایت مالی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران انجام شده است. در اینجا، لازم است تا از حمایتهای مالی انجامشده قدردانی شود.
تعارض منافع نویسندگان مقاله اعلام میکنند در این مقاله تعارض منافع وجود ندارد.
[i] Von Siemens [ii] International Standard Classification [iii] Mackenzie [iv] نظام مالیات بر ارزش افزوده را بر مبنای دو اصل مبدأ و مقصد میتوان اجرا کرد. در اصل مبدأ، مالیات بر ارزش افزوده بر ارزش تمام محصولات مشمول مالیات که در داخل تولید میشوند، اعمال میشود. در اصل مقصد، مالیات بر ارزش افزوده بر ارزش تمام محصولاتی که در داخل مصرف میشوند، اعمال میشود. [v] Aguirre & Shome [vi] Jenkins & Kou [vii] Minh [viii] Novysedlak & Palkovicova [ix] Canıkalp [x] Ueda [xi] Diamond & Mirrlees [xii] Leontief [xiii] International Standard Industrial Classification [xiv] البته این فرض در نظر گرفته شده است که نسبتهای بهکارگرفتهشده در برآورد پایۀ بالقوه و قانونی مالیات بر ارزش افزوده در دورۀ 1394 تا 1397 ثابت هستند که البته این موضوع نقطه ضعف روش جدول داده - ستانده نیز تلقی میشود. نقطه ضعف دیگر این روش ایستا بودن آن است که بر اساس آن، نمیتوان تغییرات در تقاضاهای افراد در طول زمان در نتیجۀ پدیدههای اقتصادی از جمله تورم یا پدیدههایی دیگر از جمله کرونا را در نظر گرفت. [xv] بندهای 1 تا 14 مادۀ 12 لایحۀ مالیات بر ارزش افزوده [xvi] زیرا مجموع ارزش فروش کالاها و خدمات واسطهای مشمول مالیات که در بخشهای معاف از مالیات استفاده شده است، بر پایۀ مالیاتی اضافه میشود. [xvii] به موجب بند 11 مادۀ 9 قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید، به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25/9/1388 مجلس شورای اسلامی، خدمات معاملات و تسویۀ اوراق بهادار و کالا در بورسها و بازارهای خارج از بورس نیز مشمول معافیتهای مالیاتی شده و از تاریخ 15/11/1388 لازمالاجرا است. [xviii] Real-time [xix] بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، آرژانتین از سال 1990، بلژیک و مجارستان از سال 2014، استرالیا و جمهوری چک از سال 2016 و ایتالیا و روسیه از سال 2017، صندوقهای فروش دیجیتالی برخط را در راستای کاهش شکاف مالیات بر ارزش افزوده به کار گرفتهاند.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آخوندی، نادر، شهیدی، آمنه، و کاجی اصفهانی، وجیهه (1390). عبور از مسکن شروع اقتصاد شهری. اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران. https://civilica.com/doc/141011 ایزدخواستی، حجت، و عربمازار، عباس (1396). تحلیل عملکرد، کارایی وصول و چالشهای اجرایی مالیات بر ارزش افزوده در ایران. پژوهشنامۀ مالیات، 36 (مسلسل 84)، 80-43http://taxjournal.ir/article-1-1322-fa.html . اکبری، نعمتاله، و مؤذن جمشیدی، هما (1392). مالیات بر ارزش افزودۀ منبع درآمدی پایدار برای مدیریت شهرها (مطالعۀ موردی اصفهان). پنجمین کنفرانس برنامهریزی و مدیریت شهری، مشهد. https://doi.org/10.18775/ijied.1849-7551-7020.2015.23.2002 اکبری، نعمتاله، و یارمحمدیان، ناصر (1391). محاسبۀ میزان پایداری درآمد شهرداری در صورت تقسیط عوارض ساختمانی (مطالعۀ موردی شهرداری اصفهان). فصلنامۀ اقتصاد و مدیریت شهری، 1، 15 -103. https://civilica.com/doc/443589 بانویی، علی اصغر ، مهاجری، پریسا، عبالمحمدی، زهرا، شرکت، افسانه، جهانفر، نیلوفر، توسلی، سلاله، مستعلی پارسا، مریم، اقتصادی زیبا و حیدری، بطول (1397). محاسبۀ جدول داده - ستاندۀ چندمنطقهای و کاربردهای آن: مطالعۀ موردی استانهای تهران، البرز و سایر استانهای کشور. طرح پژوهشی، کارفرما: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران. بورد، اردشیر، و نکوآمال کرمانی، مرجان (1396). تعیین شکاف درآمدی مالیات بر ارزش افزوده در ایران در طی سالهای 1388 تا 1394. پژوهشنامۀ مالیات، 35 (مسلسل 83)، 58-37 http://taxjournal.ir/article-1-721-fa.html . پروین، سهیلا، و پیرو، علی اصغر (1374). برآورد پایۀ مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از جدول داده – ستانده (1372-1368). مجلۀ برنامه و بودجه، 51، 3-34. http://jpbud.ir/article-1-269-fa.html پیرو، علی اصغر و صمدپور، نرگس (1385). برآورد پایه مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده (مورد ایران 78-1374)، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 69، 52 -41. https://sanad.iau.ir/Journal/jmfr/Article/786469 خالقیرخنه، زهرا، زاهد مهر، امین، و عموری، مهدی (1391). تبیین روش و برآورد پایۀ مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از جدول داده – ستانده. پژوهشنامۀ مالیات، 15 (مسلسل63)، 71-51http://taxjournal.ir/article-1-49-fa.html . دادههای گزارششدۀ ادارۀ کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران، معاونت اقتصاد شهری شهرداری تهران. سبحانیان، سید محمدهادی، مهاجری، پریسا (1396). برآورد شکاف سیاستی و شکاف تمکین در نظام مالیات بر ارزش افزودۀ ایران و ضرورت استخراج چارچوب منطقی برای اعطای معافیتها. پژوهشنامۀ مالیات، 36 (مسلسل 84)، 176-149. http://taxjournal.ir/article-1-1326-fa.html ضیائی بیگدلی، محمدتقی، و طهماسبی بلداجی، فرهاد (1384). مالیات بر ارزش افزودۀ مالیاتی مدرن (چاپ دوم). انتشارات پژوهشکدۀ امور اقتصادی. - میرجلیلی، فاطمه، نصیری اقدم، علی، مهاجری، پریسا، و محمدی، تیمور (1398). برآورد شکاف سیاستی و تمکین مالیات بر ارزش افزوده در استانهای کشور. پژوهشنامۀ مالیات، 41 (مسلسل 89)، 150-133 http://taxjournal.ir/article-1-1645-fa.html . Aguirre, C. A., & Shome., P. (1988). The Mexican Value Added Tax (VAT): Methodology For Calculating The Base. National Tax Journal, 41(4), 543-554. https://doi.org/10.1086/NTJ41788758. Canikalp, E., Unlukaplan, I., & Çelik, M. (2016). Estimating Value Added Tax Gap in Turkey. International Journal of Innovation and Economic Development, 2 (3), 18-25. DOI:10.18775/ijied.1849-7551-7020.2015.23.2002 Diamond, P. A., & Mirrlees, J. A. (1971). Optimal Taxation and Public Production I: Production Efficiency. The Amerivan Economic Review, 61(1), 8-27. https://www.jstor.org/stable/1910538 Jenkins, G., & Kou, C.T. (2000). A VAT Revenue Simulation Model for Tax Reform in Developing Countries. World Developmen, 28 (4): 763-774. https://doi.org/10.1016/S0305-750X(99)00144-8. Mackenzie, G. A. (1991). Estimating the Base of the Value- Added Tax (VAT) in Developing Countries: The Problem of Exemptions. International Monetary Fund, Working Paper, 91(21). Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=884645. Minh, L. T. (2007). Estimating the VAT Base: Method and Application. Tax Analysis, 46(2), 203-210. https://www.researchgate.net/profile/Tuan-Le-46/publication Novysedlak, V., & Palkovicova, J. (2012). The Estimate of the Value Added Tax Revenue Loss, Economic Analysis (25). Institute for Financial Policy, The Ministry of Finance of the Slovak Republic. Ueda, J. (2017). The Evolution of Potential VAT Revenues and C-Efficiency in Advanced Economies. International Monetary Fund, Woking Paper, 158. https://www.imf.org/en/Publications | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |