تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,675 |
تعداد مقالات | 13,676 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,691,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,520,825 |
رفتارهای خارج از قاعده دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش- مدل فراترکیب نظریه ساز | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jas.2024.141716.2518 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ فرزانه دیمه کار حقیقی2 | ||
1گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز/شیراز/ایران | ||
2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز/شیراز/ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر ارائه مدل رفتارهای خارج از قاعده دانش آموزان دوره متوسطه است. رویکرد این پژوهش سنتز پژوهی، از نوع فراترکیب نظریه ساز می باشد که با استفاده از روش شش مرحلهای فینگلد- کانت (2018) انجام شد. با توجه به این رویکرد در گام اول سوالات پژوهش برای استخراج مدل، تنظیم و معیارهای شمول و خروج مقالات مشخص شدند. در گام دوم، به جستجوی نظام مند منابع در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی با استفاده از واژه های کلیدی فارسی و لاتین پرداخته شد. در گام سوم ارزیابی کیفیت مقالات انجام و با توجه به معیار خروج 118 مقاله انتخاب شدند. در گام چهارم، ، با استفاده از تکنیک دسته بندی یافته ها و تکنیک کمّی فراچکیده نویسی، داده های به دست آمده در خصوص رفتارهای خارج از قاعده دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش استخراج، مجزاسازی، ویرایش، گروه-بندی و در نهایت خلاصهسازی شدند و در نهایت با تکنیک طبقهبندی یافته ها و با هدف احصای کدهای باز، محوری و گزینشی مربوط به پیشایندها، فرایندها و پیامدهای رفتارهای خارج از قاعده، این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در مرحلهی ترکیب یافتهها، 85 کد بازاستخراج شدند و براساس مقولهبندی 7 کد محوری (شامل عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی – سیاسی، عوامل مبتنی بر فناوری، خصایص دانش آموزان خارج از قاعده و پیامدهای مدرسه محور) مشخص گردید و نهایتا مدل پیشایندها، فرایندها و پیامدهای رفتارهای خارج از قاعده دانش آموزان ترسیم شد و در گام ششم یافته های مدل اعتباریابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای خارج از قاعده؛ پیشایندها؛ فرآیند؛ پیامدها؛ نظام آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |