تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,674 |
تعداد مقالات | 13,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,673,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,510,315 |
مقایسه دیدگاه تایلر و مارت در باب صورت آغازین دین | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2024.140818.1891 | ||
نویسندگان | ||
قربان علمی* 1؛ سیده سوزان انجم روز2 | ||
1دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله، به روش توصیفی و تحلیلی به بررسی مقایسه ای رویکرد دین شناختی تایلر و مارت، دو انسان شناس دین می پردازد. هرچند هر دو انسان را نقطه شروع و منشأ شکلگیری تجربه دینی معرفی می کنند، رویکرد تایلر در تعریف و تبیین دین عقلگرایانه و رویکرد مارت عاطفه گرایانه است. تایلر در تعریف دین بر باور تاکید کرده و نخستین صورت دینی انسان را آنیمیزم می داند، در صورتی که مارت بر مولفههای روانشناختی احساس تاکید نموده و با بیان اینکه فعالیتهای دینی و مناسک بر باورداشتها و عقاید مقدم بوده و در عواطف انسان ریشه دارد، نظریه ی جدیدی به نام «آنیماتیسم» یا تجربه مانا را در باره صورت نخستین دین ارائه می دهد. مارت، با رد تعریف تایلری موجود از دین، مبنی بر اعتقاد به موجودات روحانی، به تعریف حداقلی خود از دین پرداخت که شامل فرمول تابو-مانا است، که تابو، جنبه منفی و سلبی ماوراءالطبیعه و مانا، جنبه مثبت و ایجابی آن است. مارت از متعلق آگاهی دینی به مانا یا "امرقدسی تعبیر می کند. مانا، احساس حضور یک قدرت یا نیروی شگفتانگیز و رمزآمیز است که گوهر دین ابتدایی را تشکیل میدهد. مانا آمیزه ای از هراس، اعجاب و جاذبه که در انسان ایجاد هیبت می کند، که نشاندهنده یک انقیاد، تسلیم و سرسپردگی است که با حیرت، امیدواری و حتی عشق همراه است. در واقع، هیبت، در ارتباط انسان با ماوراءالطبیعه شکل میگیرد و ماوراءالطبیعه نیز چیزی جز مانا نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
تایلر؛ مارت؛ دین شناسی؛ آنیمیزم؛ آنیماتیزم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |