تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,674 |
تعداد مقالات | 13,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,673,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,510,295 |
طراحی و ساخت کنترلکنندۀ بدون حسگر موقعیت موتور سنکرون مغناطیس دائم با آهنربای داخلی بر اساس حلقۀ قفل فاز بهبودیافته | |||||||||||||||||||||||||||||||||
هوش محاسباتی در مهندسی برق | |||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 3، مهر 1403، صفحه 79-98 اصل مقاله (1.96 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی فارسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/isee.2024.142056.1694 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||
سعید اباذری* 1؛ سجاد محمدی ناقچی2؛ غلامرضا عرب1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||
در سالهای گذشته، استفاده از موتورهای سنکرون مغناطیس دائم رواج یافته است. این موتورها ارزانتر، سبکتر و بادوامتر هستند؛ اما برای کنترل این موتورها، داشتن اطلاعات دقیق از موقعیت روتور ضروری است؛ به همین دلیل، روشهایی مختلف برای بهبود عملکرد تخمین موقعیت موتور استفاده شدهاند. یکی از این روشها تخمین با تزریق جریان هارمونیکی به سیم پیچ استاتور است. در این مقاله، با استفاده از جریانهای فرکانس بالای تزریقی به استاتور، موقعیت روتور در موتورهای IPMSM تخمین زده شده است؛ اما پاسخ بهدستآمده به دلیل دقیق نبودن سنسورهای اندازهگیری جریان دارای DC آفست است که باعث ایجاد خطا در تخمین موقعیت روتور میشود. برای حل این مشکل، از روش ePLL بهبودیافته استفاده شده است. این روش با حذف نویزهای مدار اندازهگیری جریان و اثر DC آفست، باعث همگرایی موقعیت تخمینزدهشدۀ روتور به موقعیت واقعی آن میشود. کارایی این روش ابتدا با شبیهسازی در نرمافزار متلب و سپس، در محیط Psim ثابت شده است. سپس، این روش بر روی درایو یک موتور مغناطیس دائم با استفاده از پردازندۀ TMS320F28034 اجرا شده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||
موقعیت روتور؛ تزریق سیگنال؛ فرکانس بالا؛ اشباع مغناطیسی؛ تخمینگر بدون سنسور؛ ePLL بهبودیافته | |||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1- مقدمه [1] موتورهای سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)[1] به دلیل کارایی زیاد و تراکم قدرتی عالی، در بسیاری از کاربردهای صنعتی نسبت به موتورهای القایی و سنکرون با سیمپیچ میدان برتری یافتهاند. جذابیت محرکهای الکتریکی با سرعت زیاد برای صنعت و اقتصاد، پژوهشهایی گسترده را در این زمینه به دنبال داشته است. از زمان ظهور محرکهای الکتریکی با سرعت متغیر، روشهای کنترلی متعددی برای مدیریت آنها توسعه یافتهاند. یکی از معایب این موتورها تشخیص موقعیت روتور است که روشهایی برای حل این مشکل مطرح شدهاند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارا است. استفاده از سنسور موقعیت در پروژههای صنعتی سبب محدودیتها و مشکلاتی میشود؛ بنابراین، برای حل این مشکل میتوان از روشهای بدون سنسور موقعیت استفاده و به کنترل موتورهای PMSM در پروژههای صنعتی اقدام کرد. روشهای تخمین سرعت و موقعیت بدون سنسور به دو دسته تقسیم میشوند: روشهایی که در آنها از مدل پایهای موتور (مدل موتور در فرکانس اصلی) برای طراحی تخمینگر استفاده میشود و روشهایی که در آنها از تزریق سیگنال اضافی برای تخمین سرعت استفاده میشود. روشهای مبتنی بر مدل موتور به دو دستۀ روشهای حلقه باز و روشهای حلقه بسته تقسیم میشوند. این روشها از مدل موتور در فرکانس پایه برای تخمین سرعت و موقعیت موتور استفاده میکنند.
الف) روش حلقه باز روشهای حلقه باز به چهار روش عمده انجام میشوند: روشهای مبتنی بر محاسبۀ مستقیم با استفاده از ولتاژها و جریانهای اندازهگیریشده از استاتور، روشهای مبتنی بر محاسبۀ اندوکتانس فاز، روشهای مبتنی بر شار پیوندی و روشهای مبتنی بر نیرومحرکۀ الکتریکی برگشتی. در حالت ماندگار، معادلههای ولتاژ در قاب مرجع گردان روتور معادلههایی غیرمتغیر با زمان و دارای اطلاعات سرعت هستند. با یک سری از جایگذاریهای ولتاژ و جریان از قابهای ساکن abc و αβ در این معادلهها، امکان استخراج موقعیت روتور فراهم میشود. در [1 و 2]، از این روش محاسبۀ مستقیم برای تخمین موقعیت روتور استفاده شده است. اینگونه از روشهای حلقه باز که مبتنی بر محاسبۀ مستقیم هستند، ساده و در عین حال، دارای دینامیکی سریع هستند. در دستۀ دیگر روشهای حلقه باز، تخمین سرعت روتور با استفاده از محاسبۀ اندوکتانس فاز استاتور انجام میشود. این روش فقط برای موتور سنکرون مغناطیس دائم داخلی که در آن، اندوکتانس تابعی از موقعیت روتور است، کاربرد دارد. در [3]، یک روش بر این اساس معرفی شده است. دستهای دیگر از روشهای حلقه باز مبتنی بر محاسبۀ شار پیوندی هستند. در این روش، شار پیوندی با استفاده از جریانها و ولتاژ های اندازهگیریشده تخمین زده شده است. سپس، بر اساس شار تخمینی، موقعیت زاویهای روتور محاسبه میشود (از طریق جدولهایی پیشبینی میشود که برای این منظور تعبیه میشوند) [4 و 5]. دستۀ دیگر روشهای مبتنی بر نیرومحرکۀ الکتریکی برگشتی هستند. در [6 و 7]، از این دسته از روشها برای تخمین سرعت استفاده شده است. علاوه بر این، روشهای حلقه باز به طور کلی به پارامترهای ماشین بسیار حساس هستند؛ به ویژه به مقاومت استاتور که با تغییر دما تغییر میکند. این حساسیت ممکن است در صورتی که پارامترها بهدرستی تنظیم نشوند یا تغییرات دمایی در نظر گرفته نشوند، به نتایج نادرست منجر شود؛ به همین دلیل، در دهۀ گذشته، به روشهای حلقه باز کمتر توجه شده و تمرکز بیشتر بر روشهای حلقه بسته قرار گرفته است. روشهای حلقه بسته معمولاً دارای سیستمهای کنترلی هستند که میتوانند نویز و تغییرات پارامترها را جبران کنند و در نتیجه، نتایجی دقیقتر و قابل اعتمادتر را ارائه دهند.
روشهای حلقه بسته خود به دو دستۀ روشهای مبتنی بر رویتگر حالت[2] و روشهای مبتنی بر سیستم تطبیقی مدل مرجع (MRAS)[3] تقسیم میشوند. روشهای مبتنی بر رویتگر مد لغزشی٣، فیلتر کالمن (فیلتر کالمن توسعهیافته)٤، رویتگر لئون برگر (رویتگر لئون برگر توسعهیافته)٥ و رویتگر کاهش مرتبه یافته در دستۀ روشهای مبتنی بر رویتگر حالت جای میگیرند. رویتگر مد لغزشی رویتگری ساده و مقاوم نسبت به تغییر پارامترهای ماشین است [8 و 9]. از مزیت تخمینگرهای مد لغزشی میتوان به عدم نیاز به تبدیلات قاب گردان روتور برای جریان اشاره کرد؛ به این ترتیب، خطای ایجادشده به واسطۀ استفاده از موقعیت زاویۀ تخمینی روتور مورد نیاز برای تبدیل مختصات در این روش وجود ندارد [10]. رویتگر فیلتر کالمن رویتگری کارآمد است. تأثیرپذیری این روش نسبت به نویز موجود در اندازهگیریهای جریانی انجامشده توسط حسگرهای جریانی کم است. در [11 و 12]، رویتگرهایی بر اساس فیلتر کالمن معرفی شدهاند. به واسطۀ پیچیدگی بیشتر معادلههای ولتاژی در موتور سنکرون مغناطیس دائم داخلی در مقایسه با موتور سنکرون مغناطیس دائم سطحی، طراحی فیلتر کالمن برای موتور سنکرون مغناطیس دائم داخلی به دلیل پیچیدگی محاسبات و نیازمند بودن به حافظۀ زیاد با مشکلاتی بزرگ روبهرو است. روشهای تخمینی لئون برگر دستهای دیگر از روشهای مبتنی بر رویتگر هستند. دادن پاسخ مناسب در سرعتهای کم و پیچیدگی و زمانبری کمتر نسبت به کالمن فیلتر از ویژگیهای این هستند [13]. مزیت رویتگرهای کاهش مرتبه یافته در پیچیدگی و زمانبری کمتر آنها نسبت به فیلتر کالمن و رویتگر لئون برگر است. در [14 و 15]، از رویتگر کاهش مرتبه یافته بهره گرفته شده است. در [16]، از فیلتر کالمن کاهش مرتبه یافته برای تخمین استفاده شده است که پیچیدگی کمتری نسبت به فیلتر کالمن مرتبۀ کامل دارد. مشکل نامعینی پارامترهای ماشین در روشهای مبتنی بر رویتگر حالت در مقایسه با روشهای حلقه باز با شدتی بسیار کمتر وجود دارد که این موضوع از مزایای روشهای حلقه بسته است. پیچیدگی محاسبات از معایب مشترک روشهای مبتنی بر فیلتر کالمن و رویتگر لئون برگر است و حساس بودن به پارامترها و نیازمند بودن به شرایط اولیه از دیگر معایبی است که جایگاه تخمینگر سرعت مبتنی بر فیلتر کالمن را تنزل دست نمیدهد و دلیل آن مناسب نبودن استفاده از یک پارامتر تخمینی در پروسۀ تخمین پارامتری دیگر است [17]. در بسیاری از مقالهها، از روش سیستم تطبیقی مدل مرجع برای تخمین سرعت و موقعیت روتور استفاده شده است. اساس این روش در استفاده از دو مدل متفاوت برای محاسبۀ یک تابع است. در یکی دیگر از مدلها، سرعت در محاسبات تابع مدل نقشی ندارد که این مدل به عنوان مدل مرجع شناخته میشود و مدل دیگر که به سرعت وابسته است به عنوان مدل قابل تنظیم (مدل تطبیقی) در نظر گرفته میشود. از خطای بین مقادیر تخمینزدهشده از دو مدل در مکانیسم تطبیق (که شامل کنترلکنندۀ PI است) برای استخراج سرعت استفاده میشود. در مقالۀ [18]، از مدل ولتاژ و مدل جریان برای محاسبۀ شار استاتور و از خطای بین نتایج حاصل از دو مدل برای تخمین سرعت روتور استفاده شده است. به منظور غلبه بر این مشکل، در [19] روش مرکب پیشنهاد شده است.
2- مدلسازی موتور و روشهای تعیین موقعیت بدون سنسور بر اساس تزریق هارمونیک روشهای مبتنی بر تزریق هارمونیک از ویژگی برجستگی مغناطیسی موجود در روتور برای استخراج اطلاعات مربوط به سرعت بهره میبرند. این روشها از تزریق سیگنال اضافی و استخراج اطلاعات نهفته در جریان اندازهگیریشده از موتور (به واسطۀ تأثیر سیگنال تزریقی) برای تخمین سرعت و موقعیت بهره میبرند. تزریق به سه روش انجام میشود: تزریق سیگنال فرکانس پایین (LFI)[4]، تزریق سیگنال فرکانس بالا (HFI)[5] و روش تعیین غیرمستقیم شار به وسیلۀ اندازهگیری آنلاین راکتانسی. روش تزریق فرکانس پایین برای موتورهای سنکرون مغناطیس دائم متقارن دارای نسبت برجستگی واحد (موتورهای سنکرون مغناطیس دائم سطحی) روشی مناسب است و برای استفاده از این روش در موتورهای سنکرون مغناطیس دائم دارای برجستگی مغناطیسی باید از جبرانسازهایی استفاده کرد تا خطا در حالت ماندگار صفر شود؛ اما تزریق فرکانس بالا در بیشتر موتورها قابل استفاده است.
شکل (1): تغییرات جریانهای محور ساکن در اثر تغییرات زاویۀ روتور
الف) تزریق سیگنال فرکانس پایین در روش تخمین بر اساس تزریق سیگنال فرکانس پایین، فرکانس سیگنال تزریقی در محدودهای نزدیک به فرکانس منبع تغذیۀ اصلی است. سیگنال تزریقشده در این روش به جریان محور d قاب مرجع تخمینزدهشده اضافه میشود. اگر موقعیت روتور بهدرستی تخمین زده نشود، قاب مرجع تخمینی با قاب مرجع واقعی متفاوت میشود و از این رو، مؤلفۀ q تولیدکنندۀ گشتاور در جریان تزریقی به وجود میآید که باعث ایجاد نوسان مکانیکی میشود. این نوسان را میتوان از روی نیرومحرکۀ الکتریکی برگشتی تخمینزدهشده تشخیص داد که این نوسان را تولید میکند. در روش تخمین فرکانس پایین، از مدل موتور در فرکانس پایه استفاده میشود.
ب) تزریق سیگنال فرکانس بالا در روش تزریق فرکانس بالا، تغییرات اندوکتانس ناشی از نابرابری Ld و Lq اساس کار است و با استفاده از روشهای تزریق فرکانس بالا در سیمپیچهای استاتور و بررسی تغییرات جریان استاتور، زاویۀ الکتریکی روتور تخمین زده میشود. جریانهای فرکانس بالا متناسب با تغییر زاویۀ روتور جریانها تغییراتی منظم دارند که میتوان از این تغییرات در تخمین زاویۀ روتور استفاده کرد. هرچه دامنۀ تغییرات جریان زیادتر باشد، نشاندهندۀ این مطلب است که موتور مدنظر برای استفادۀ این روش بدون سنسور مناسبتر است. روشهای بدون سنسور مبتنی بر تزریق فرکانس بالا به سه دستۀ اصلی زیر تقسیم میشوند: تزریق فرکانس بالای دوار سینوسی[6] تزریق فرکانس بالای ضربانی سینوسی[7] تزریق فرکانس بالای ضربانی موج مربعی[8]
شکل (2):تزریق فرکانس بالای دوار سینوسی در روش تزریق ولتاژ سینوسی دوار، ولتاژهای سینوسی HF را در قاب ثابت تزریق میکنند تا جریان HF را القاء کند که حاوی اطلاعات موقعیت روتور است. در اینجا، به طور مختصر این روش بررسی شده است. مدل IPMSM طبق روابط زیر نشان داده شده است. در این روابط، زاویۀ روتور در امتداد محور dq است.
که در آن Ld و Lq اندوکتانسهای استاتور و id، iq و ud، uq بهترتیب جریان و ولتاژ استاتور هستند، Rs مقاومت استاتور، ωe سرعت روتور الکتریکی وψf شار مغناطیسی است. اگر موتور با سرعت کم کار کند و فرکانس تزریق به اندازۀ کافی بالا باشد، افت ولتاژ در مقاومت استاتور و اصطلاحات مرتبط با ωe را میتوان نادیده گرفت. سپس، برای IPMSM، مدل HFدر منطقۀ کمسرعت را میتوان بهخوبی تقریب زد:
در اینجا، اندیس "h" مؤلفۀ HF را نشان میدهد. انتقال (2) به قاب مرجع ثابت با استفاده از زاویۀ روتور به رابطۀ زیر منجر میشود:
شکل (3): بلوک دیاگرام طرح کنترل بدون حسگر مبتنی بر تزریق فرکانس دوار
که در آن، L0 = 0.5 (Ld + Lq) اندوکتانس متوسط است، L1 = 0.5 (Ld - Lq) اندوکتانس تفاوت است و θe موقعیت چرخشی است. شکل (3) بلوک دیاگرام از طرح کنترل بدون سنسور مبتنی بر تزریق ولتاژ دوار HF را نشان میدهد. ولتاژ سینوسی دوار با فرکانس ωh تزریقشده در محور αβ عبارت است از: که در آن، Vh و ωh دامنه و فرکانس زاویهای ولتاژهای تزریقی هستند. از رابطۀ (3) داریم: با جایگزینی (4) در (5)، جریانهای پاسخ HF تحت تزریق ولتاژ HF چرخشی به دست میآیند: جریانهای القایی iα_h و iβ_h را میتوان از طریق عملیات انتگرال استخراج کرد؛ با این حال، باید توجه داشت اگرچه θe = ωet یک عبارت AC است، از آنجا که ωe بسیار کوچکتر از ωh است، میتوان آن را به عنوان یک ثابت در نظر گرفت و جریان القایی HF را به صورت بیان کرد:
همانطور که در شکل (3) نشان داده شده است، این مؤلفههای HF جریان با اعمال فیلترهای بالا گذر (HPF)[9] بر روی جریانها به دست میآیند. پس از آن، برای استخراج موقعیت روتور از جریانهای القایی HF در توالی منفی، یک روش رایج استفاده از فیلتر قاب سنکرون است، همانطور که در شکل (3) نشان داده شده و به شرح زیر توضیح داده شده است. شکل (4): بلوک دیاگرام فرایند دمودولاسیون هتروداینینگ مرسوم با تبدیل جریان القایی HF (7) از محور αβ به چارچوب مرجع چرخشی HF، با استفاده از زاویۀ ωht، اجزای جریان استاتور را میتوان به صورت رابطۀ (8) بیان کرد: که در آن، Is_p,n مؤلفههای مثبت و منفی جریان پاسخ HF هستند. حال با استفاده از دوفیلتر پایین گذر (LPF)[10]2میتوان موقعیت روتور را به صورت زیر به دست آورد: همانطور که در تجزیهوتحلیل بالا دیده شد، HPFs و LPFs برای استخراج سیگنالها با فرکانسهای مختلف مورد نیاز هستند و آنها سرعت و دقت تخمین موقعیت را به خطر میاندازند. در رویکردی دیگر که فرآیند دمودولاسیون هتروداینگ نامیده شده است، همانطور که در شکل (4) نشان داده شده است، برای تشکیل یک سیگنال خطا ε، جریانهای القایی HF در محور αβ با توابع سینوسی و کسینوسی و آرگومانهای مناسب ترکیبشده از موقعیت تخمینی روتور θe و سیگنال ωht ضرب میشوند. برای درک این روش، مشاهده شده است که سیگنال خطا ε یک جزء فرکانس پایین به شکل sin (2θe - ) و یک جزء دوبل فرکانس به شکل sin ( ) دارد. یک LPF، فیلتر باند استاپ (BSF)[11]، معمولاً برای کاهش مؤلفۀ دوبل فرکانس استفاده شده است؛ بنابراین، خطای فیلترشده ممکن است به صورت بیان شود: این رویکرد، از نظر مفهومی بسیار شبیه استفاده از حلقۀ فاز قفلشده (PLL)[12] است، زمانی که ناظر یک تابع PI است. همچنین، HPF و LPF باعث تاخیر زمانی میشوند و میتوانند عملکرد دینامیکی و کنترل سیستم را به خطر بیندازند. در راستای حل مشکل بالا، با استفاده از ساختار پیشنهادی حلقۀ قفل فاز تقویتشده (ePLL)[13] تخمین موقعیت روتور با دقت و دینامیکی سریعتر نسبت به روش PLL انجام شده است. در این بلوک، جریانهای اندازیگیریشده از موتور از یک فیلتر بالاگذر عبور میکنند و سپس، در یک تابع Sin و Cos ضرب میشوند و به بلوک مشاهدهگر ePLL داده میشوند و همانطور که میبینیم، فیلتر LPF دیگر در مدار وجود ندارد که باعث تأخیر زمانی شود. به علت شیف فازی که در بلوک HPF به وجود میآید، این بلوک باید علاوه بر اعمال بر روی جریانها، بر رویSin, Cos نیز اعمال شود تا اثر شیفت فاز را از بین ببرد. دیاگرام بلوک ePLL در شکل (6) نشان داده شده است.
شکل (5): بلوک دیاگرام تخمین موقعیت ePLL [20]
جریان القایی Iα_h و Iβ_h در رابطۀ (7) بهترتیب در توابع کسینوس و سینوس آرگومان زاویۀ سیگنال HF، یعنی ωht، ضرب می شوند. سپس، با جمع این دو معادله، u را میتوان به صورت زیر بیان کرد:
با جایگزینی (7) در (11)، سیگنال u را میتوان به صورت زیر بیان کرد: بنابراین، داریم: (t) θ موقعیت روتور است و دامنۀ سیگنال ورودی u به ePLL، φ زاویۀ فاز کل آن و θe(0) زاویۀ اولیۀ روتور است. شکل (7): بلوک دیاگرام سیستم کنترل کلی پیشنهادی با HF تزریق سیگنال چرخشی بلوک ePLL نشاندادهشده در شکل (7) دارای مشکلاتی است که در این مقاله برطرف شدهاند. یکی از اشکالات این است که جریانهای اندازهگیریشده توسط سنسورهای جریان دارای یک مقدار آفست DC هستند که باعث اختلال در تخمین موقعیت روتور میشود. در مقالۀ آقای نادریان [20] نیز مشکل اختلال تخمین موقعیت وجود داشته است که توسط ePLL بهبودیافته در این مقاله برطرف شده است. 3- روش ePLL بهبودیافته برای حذف اثر آفست DC اثر DC آفست بر روی موتورهای PMSM با اندازهگیری جریان در مسیر فعلی موتور مرتبط است. اجرای کنترل دقیق برای موتورهای PMSM به اطلاعات جریان نیاز دارد که بر اساس چارچوب مرجع همگام انجام میشود؛ با این حال، ماهیت غیرایدهآل فرایند اندازهگیری جریان باعث تولید خطاهای DC آفست و scaling در مسیر جریان میشود. به ویژه، خطای DC آفست باعث تولید نوسانات فرکانس بنیادی در جریانهای محور dq چارچوب مرجع همگام میشود. به عبارت دیگر، نوسان سرعت در موتورهای PMSM با نوسانات جریان محور dq همراستا است؛ بنابراین، خطای DC آفست با استفاده از کنترلکننده اندازهگیری و با استفاده از فیلتر پایینگذر برای به دست آوردن مؤلفۀ DC در خروجی انتگرال تخمینگر جریان مغناطیسی جبران میشود؛ اما این فیلتر پایینگذر بهشدت پهنای باند سیستم و پاسخ دینامیکی را کاهش میدهد. یکی از روشهای کنترل موتورهای PMSM حلقۀ فاز قفلشده با چارچوب مرجع همزمان سهفاز (SRF-PLL)[14] است که dqo-PLL نیز نامیده میشود و به طور گسترده برای برنامههای همگامسازی در سیستمهای قدرت استفاده میشود. معمولاً SRF-PLL نیز در ورودی از خطای فرکانس دوگانه رنج میبرد؛ بنابراین، سیگنالی نامتعادل در ورودی موجود است و به دلایل گفتهشده در پاراگراف قبلی، نمیتوان از فیلتر پایینگذر استفاده کرد. زمانی که سیگنال ورودی دارای برخی از مؤلفههای DC باشد، حلقه دارای یک خطا در فرکانس اساسی است. حذف کامل مؤلفۀ DC در حلقۀ فاز قفلشدۀ سیستمهای (PLL) تا کنون در ادبیات مورد توجه قرار نگرفته است. جزء DC ممکن است جزء ذاتی یک سیگنال باشد (برای مثال، ولتاژ DC-link در یکسوکنندۀ تکفاز که دارای یک هارمونیک DC و مرتبۀ دوم است) یا ممکن است توسط دستگاههای اندازهگیری (برای مثال، به دلیل پدیدۀ اشباع در یک ترانسفورماتور جریان) و همچنین، فرایندهای تبدیل (برای مثال، A/D تبدیل برای برنامههای DSP نقطه ثابت) یا در صورت بروز خطا رخ دهد؛ بنابراین، لازم است هر خطایی که وجود دارد حذف شود. یکی دیگر از روشهای کنترل موتور PMSM حلقۀ قفل فاز تقویتشده (ePLL) است که برای فیلتر کردن، تخمین فرکانس، تخمین هارمونیک و همگامسازی معرفی و به طور گسترده مطالعه شده است. این روش کنترلی همانند روش کنترل لغزشی کلاسیک نسبت به تغییر پارامترهای موتور مقاوم است و علاوه بر آن، سرعت پاسخ آن نیز سریعتر از روش کلاسیک است و در زمانی محدود خطای کنترل خروجی آن به صفر میرسد [22، 21]. ePLL مشکل نوسان دوبل فرکانس در PLLهای معمولی را حل میکند؛ با این حال، وجود یک جزء DC در سیگنال ورودی ePLL مانند کنترلکنندۀ PLL باعث ایجاد خطا در حلقه میشود. بنابراین، برای رفع خطای ناشی از مؤلفۀDC مدار، بلوکی طراحی شده است که سبب میشود به طور کامل خطای ناشی از این مؤلفه DC حذف شود که این بلوک گفتهشده نیز مانندLPF عمل نمیکند و فرکانسهای اساسی پایین را حذف نمیکند. بلوک گفته شده در شکل (8) آورده شده است. شکل (8): روش پیشنهادیePLL با حذف آفست شکل (8) روش پیشنهادی است که با استفاده از آن میتوان علاوه بر حذف DC آفست، نویز ورودی به مدار را کاهش داد و به طور کامل حذف کرد که در ادامه آورده شده است در این مقاله، از ePLL با قابلیت حذف آفست با استفاده از انتگرالگیر مرتبۀ ۲ و ۳ برای برطرف کردن این مشکل استفاده میشود، مانند شکل (8).
4- نتایج شبیه سازی در این قسمت از مقاله، نتایج شبیهسازیهایی در نرمافزارهای شبیهساز الکترونیک قدرت بررسی شده است. در شبیهسازیهای Psim، از یک موتور 20 قطب سهفاز استفاده شده است. در شبیه سازی نرمافزار متلب، فقط مدار کنترلی اجرا شده است. در شکل (9) مدار کنترلی بدون روش ePLL بهبودیافته آمده است. در ادامه، در هر دو نرمافزار، عملکرد تخمین موقعیت روتور در صورت وجود آفست بررسی شده است و با مقایسۀ روش پیشنهادی با روشهای قبلی میتوان کاربرد و اثربخشی آن را بر روی عملکرد موتور مشاهده کرد. همچنین، برای نویز نیز این شبیهسازیها انجام شدهاند و عملکرد مدار در صورت استفاده از کنترلر پیشنهادی با وجود نویز در ادامه آمده است. شکل (9): شبیهسازی تخمینگر موقعیت روتور بدون بهبود با وجود DC آفست
شکل (11): نتایج شبیهسازی تخمینگر موقعیت روتور بدون روش پیشنهادی با وجود DC آفست در این شبیهسازی، آفست ورودی به صورت شکل (10) است که در صورت اعمال به مدار کنترلی شبیهسازیشده نتایج شکل (11) حاصل میشود. از آنجا که در این مدار کنترلی (شکل 9) از روش ePLL بهبودیافته استفاده نشده است، همانطور که مشخص است، موتور نتوانسته است بدون اختلال به مرجع خود همگرا شود. با استفاده از روش پیشنهادی، بار دیگر شبیهسازی با کنترلر ePLL بهبودیافته انجام شده است که نتایج آن در شکل (12) آمده است. در شکل (12) مشاهده میشود اختلال موجود در مدار با تأخیر زمانی اندکی به طور کامل برطرف شده است و سیگنال موقعیت (سیگنال آبیرنگ) به طور کامل به سیگنال مرجع (سیگنال قرمزرنگ) همگرا میشود.
شکل (12): نتیجۀ شبیهسازی تخمینگر موقعیت روتور بهبودیافته با وجود DC آفست شکل (13): الف: مقایسۀ سیگنال DC آفست تخمینزدهشده با مقدار حقیقی، ب: مقدار واقعی DC، پ: مقدار تخمینزدهشده از دیگر قابلیتهای مدار پیشنهادی امکان تشخیص مقدار DC آفست ورودی است. در شکل (13) دو سیگنال مقایسه شدهاند. یکی دیگر از قابلیتهای مدار پیشنهادی حذف نویز است. در صورت اضافه کردن نویز در مدار میتوان آن را به صورت کامل حذف کرد. در شکل (14) مدار کنترلی با ورودی نویز تصادفی آمده است. با اعمال نویز شکل (15) به مدار شکل (14)، نتایج به صورت شکل (16) حاصل شده است. شکل (14): مدار کنترلی بهبودیافته با ورودی نویز تصادفی شکل (15): نویز با دامنۀ بالا (توان بالا) شکل (16): نتایج مدار بدون بهبود با ورودی نویز شکل (15) همانطور که در شکل (16) دیده میشود، این مدار کنترلی نتوانسته است نویز با دامنۀ بالا (شکل 15) را حذف کند و این امر سبب بروز خطا در عملکرد کنترلی موتور میشود. حال، با اضافه کردن این نویز توان بالا به مدار بهبودیافتۀ پیشنهادی و شبیهسازی مجدد در نرمافزار متلب، میتوان به نتایج شکل (17) دست یافت که در زیر آمده است. همانطور که در شکل (17) مشخص است، مدار بهبودیافته توانسته به طور کامل نویز را حذف کند. در صورتی که شبیهسازیهای قسمت قبل در نرمافزار PSIM اجرا شوند، موقعیت تخمینزدهشده و موقعیت واقعی موتور در صورت وجود بار بر روی شفت موتور مشابه شکل (18) هستند که بهخوبی نشان میدهد کنترلر پیشنهادی توانسته است موقعیت را بهدرستی تخمین بزند. شکل (17): نتایج مدار بهبودیافته با ورودی نویز شکل (15) شکل (18): مقایسۀ تخمین موقعیت روش پیشنهادی با موقعیت واقعی روتور در صورت وجود آفست DC و با وجود بار (Tload= 5) بر روی موتور در نرمافزار psim یکی دیگر از قابلیتهای مدار پیشنهادی که قبلاً نیز به آن اشاره شد، قابلیت حذف نویز است که علت آن وجود المان انتگرالگیر در مدار است. در نرمافزار PSIM، این شبیهسازی انجام شده است و نویز سینوسی با این نرمافزار بررسی شده است. در این شبیهسازی، نویز از یک منبع سینوسی با فرکانس 38/602 رادیان بر ثانیه و دامنۀ 1/0 استفاده شده است. با اعمال نویز سینوسی شکل (19) به مدار، در صورتی که از بلوک بهبوددهندۀ گفتهشده در مقاله استفاده نشود، در عملکرد مدار اختلال ایجاد میشود و مدار نمیتواند موقعیت روتور را بهدرستی تخمین بزند و همین امر باعث میشود موتور بهدرستی کار نکند. نتایج موقعیت روتور تخمینزدهشده از اعمال نویز شکل (19) در شکل (20) آمده است که در زیر نشان داده شده است. شکل (19): نویز سینوسی اعمالشده به مدار کنترلی شکل (20): مقایسۀ تخمین موقعیت روش پیشنهادی با موقعیت واقعی روتور در صورت وجود نویز سینوسی همانطور که مشخص است، با اعمال نویز به مدار نمیتوان انتظار داشت موقعیت تخمینی روتور به موقعیت واقعی روتور همگرا شود. در صورتی که از مدار پیشنهادی مقاله استفاده شود، مشاهده میشود کنترلر پیشنهادی توانسته است تخمین موقعیت روتور را بدون اختلال به دست آورد و موتور بدن اختلال به کار خود ادامه دهد. نتایج را در شکل (21) می توان مشاهده کرد. شکل (21): مقایسۀ تخمین موقعیت روش قدیمی با موقعیت واقعی روتور در صورت وجود نویز سینوسی بدون بلوک بهبوددهنده 5- نتایج عملی حال، اگر کنترلر پیشنهادی که شبیهسازیهایی بر روی آن در قسمتهای قبل انجام شدهاند، بر روی مدارهای کنترلر موتور به صورت عملی مطابق سیستم طراحیشده به همراه سیستم کنترلی درایو مطابق شکل (22) که مشخصات فنی آن در ضمبمۀ (الف) آمده است، اجرا شود، نتایج عملی به صورت زیر حاصل میشود. همچنین، روند نمای پیشنهادی در شکل (23) آمده است. شکل (22): مدل طراحیشده برای اعمال کنترلر پیشنهادی (a) IPMSM، موتور بار و انکدر، (b) سیستم درایو کنترل شکل (23): روند نمای قسمت عملی شکل (24): مقایسۀ عملی تخمین موقعیت روتور با مقدار واقعی موقعیت روتور در اسیلوسکوپ (بدون اعمال بلوک پیشنهادی) شکل (25): مقایسۀ عملی تخمین موقعیت روتور با مقدار اندازهگیریشدۀ انکودر در اسیلوسکوپ (بدون اعمال بلوک پیشنهادی) همان طور که در شکلهای (24) و (25) مشخص است، کنترلر نتوانسته است موقعیت روتور را تخمین بزند. حال، با انجام آزمایش مجدد با بلوک کنترلی پیشنهادی، نتایج به صورت شکل (26) حاصل شده است. همانطور که در شکل (26) مشاهده میشود، مدار پیشنهادی توانسته است سبب همگرایی و یکنواختی موقعیت روتور به مقدار واقعی شود. با توجه به ایتکه حسگرهای اندازهگیری ولتاژو جریان دارای آفست هستند (که ناشی از خطای بخش الکترونیک است)، این آفست به طور ذاتی وجود دارد. البته، برای تست کردن میتوان مقداری آفست هم به صورت فرضی به سیگنالهای اندازهگیریشده اضافه کرد (با کمک یک بلوک جمعکننده در کد برنامه) و مشاهده میشود که این مقدار افزودهشده توسط بلوک حذف آفست شناسایی و تخمین زده میشود. مقدار آفست ورودی به مدار توسط روش گفتهشده تخمین زده شده است و این آفست بر روی ورودی سیگنال کنترلی بهخوبی در شکلهای (27) و (28) مشخص شده است. شکل (26): مقایسۀ عملی تخمین موقعیت روتور با مقدار واقعی موقعیت روتور در اسیلوسکوپ (با اعمال بلوک پیشنهادی) شکل (27): میزان آفست ورودی به مدار کنترلی (موتور در حالت سکون) شکل (28): میزان آفست ورودی مدار کنترلی (موتور در سرعت 2/0 pu) در شکلهای (27a) و (28a) میزان آفست ورودی به مدار توسط مدار کنترلی پیشنهادی تخمین زده شده است و در شکلهای (27b) و (28b) سیگنال ورودی به مدار کنترلی در صورت ترکیب با آفست DC آمده است. 6- نتیجهگیری موتورهای سنکرون مغناطیس دائم به دلیل دارا بودن بازده و چگالی توان زیاد، عملکرد قابل اعتماد و ساختمان ساده، در صنعت بسیار کاربرد دارند؛ بنابراین، در این مقاله سعی شده است تا مشکلاتی که در صنعت باعث اختلال و ناپایداری در امر کنترل موتور میشوند را با استفاده از بهبود یکی از روشهای گفتهشده برای تخمین موقعیت برطرق کرد. روش ePLL بهبودیافتۀ گفتهشده روشی است که در این مطالعه برای حل این مشکل به کار برده شده است و از آن برای برطرف کردن مشکل ناپایداری موتور استفاده شده است که ناشی از آفست DC ورودی به مدار است. همانطور که مشاهده شد، این مدار ePLL بهبودیافته توانست مقدار آفست DC ورودی به مدار را که ناشی از سنسورهای اندازهگیری جریان است، تخمین بزند و به حذف آن اقدام کند و این امر سبب شد تا موقعیت روتور را بتوان بهدرستی تخمین زد و کنترلی کاملتر بر روی موتور اعمال کرد؛ در صورتی که در روشهای کنترلی قبلی هیچ کدام نتوانسته بودند آفست ورودی را تخمین بزنند و حذف کنند؛ بنابراین، این کنترلر بهخوبی توانسته است این معضل را حل کند. نتایج عملکرد کنترلر گفتهشده در قسمتهای قبل به طور کامل شبیهسازی و اثبات شد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این بلوک بهبودیافته در مدار کنترلی امکان حذف نویز موجود در مدار است که در قسمت شبیهسازی نویز لحاظ شده است و مشاهده میشود که کنترلر توانسته است نویز را حذف و موتور را بدون اختلال ناشی از نویز کنترل کند. نتایج کنترلر شبیهسازیشده به صورت عملی اجرا شد که نشان داد استفاده از بلوک پیشنهادی توانسته است موتور را با وجود آفست DC ورودی به صورت کامل کنترل کند و موقعیت روتور را بهدرستی تخمین بزند.
ضمیمۀ الف مشخصات موتور به کار رفته در شبیهسازی و مدار عملی
جدول الف-1. پارامترهای موتور IPMSM
[1] تاریخ ارسال مقاله: 16/04/1403 تاریخ پذیرش مقاله: 11/07/1403 نام نویسندۀ مسئول: سعید اباذری نشانی نویسندۀ مسئول: ایران، شهرکرد، دانشگاه شهرکرد، دانشکده فنی مهندسی
[1] Permanent magnet synchronous motor [2] State observer [3] Sliding mode observer [4] Low frequency injeciton [5] High frequency injection [6] rotating sine wave [7] pulsating sine wave [8] pulsating square wave [9] High pass filter [10] Low pass filter [11] Band stop filter [12] Phase logic lock [13] Enhanced phase logic lock [14] Syncron reference frame phase logic lock
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[1] M. Naidu, B. K. Bose, “Rotor Position Estimation Scheme of a Permanent Magnet Synchronous Machine for High Performance Variable Speed Drive”, IEEE IAS, Vol. 1, pp. 48-53,1992. https://doi.org/10.2174/2352096512666191021110613 [2] M. A. Hoque, M. A. Rahman, “Speed and Position Sensorless Permanent Magnet Synchronous Motor Drives”, Canadian Conference on Electrical and Computer Engineering, Vol. 2, pp. 689-692, 1994. https://doi.org/10.1109/CCECE.1994.405845 [3] A. B. Kulkarni, M. Ehsani, “A Novel Position Sensor Elimination Technique for the Interior Permanent Magnet Synchronous Motor Drive”, IEEE Transactions on Industry Applications, Vol. 28, pp. 144-150, 1992. https://doi.org/10.1109/28.120223 https://doi.org/10.3390/s23094276 [5] N. Bekiroglu, S. Ozcira, “Observerless Scheme for Sensorless Speed Control of PMSM Using Direct Torque Control Method with LP Filter", Advances in Electrical and Computer Engineering (AECE), Vol. 10, No. 3, pp. 78-83, August 2010. http://dx.doi.org/10.4316/AECE.2011.04004 [6] Z. Chen, M. Tomita, S. Doki, S. Okuma, “An Extended Electromotive Force Model for Sensorless Control of Interior Permanent-Magnet Synchronous Motors”, IEEE Transactions on Industrial Electronics, Vol. 50, No. 2, pp. 288-295, April 2003. https://doi.org/10.1109/TIE.2003.809391 [7] S. Morimoto, K. Kawamoto, M. Sanada, Y. Takeda, “Sensorless Control Strategy for Salient-Pole PMSM Based on Extended EMF in Rotating Reference Frame”, IEEE Transactions on Industry Applications, Vol. 38, No. 4 , pp. 1054-1061, July/Augyst 2002. https://doi.org/10.1109/TIA.2002.800777 [8] S. Chi, L. Xu, “Position Sensorless Control of PMSM Based on a Novel Sliding Mode Observer over Wide Speed Range”, Power Electronics and Motion Control Conference, IPEMC '06, Vol. 3, pp. 1-7 August 2006. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2016.10.180 [9] Y. S. Han, J. S. Choi, Y. S. Kim, “Sensorless PMSM Drive with a Sliding Mode Control Based Adaptive Speed and Stator Resistance Estimator”, IEEE Transactions on Magnetics, Vol. 36, No. 5, Part 1, pp. 3588-3591, September 2000. http://dx.doi.org/10.1109/ICIAS.2012.6306234 [10] Z. M. A. Peixo, F. M. Freitas Sa, P. F. Seixas, B. R. Menezes, P. C. Cortizo, W.S. Lacerda, “Application of Sliding Mode Observer for Induced E.M.F., Position and Speed Estimation of Permanent Magnet Motors”, Proc. of Power Electronics and Drive Systems, Vol. 2, pp.599-604, 1995. https://doi.org/10.1109/PEDS.1995.405001 [11] S. Bolognani, R. Oboe, M. Zigliotto, “Sensorless Full-Digital PMSM Drive with EKF Estimation of Speed and Rotor Position”, IEEE Transactions on Industrial Electronics, Vol. 46, pp. 184-191, 1999. https://doi.org/10.1109/41.744410 [12] A. Bado, S. Bolognani, M. Zigliotto, “Effective Estimation of Speed and Rotor Position of a PM Synchronous Motor Drive by a Kalman Filtering Technique”, PESC'92, Vol. 2, pp. 951–957, June/July 1992. https://doi.org/10.1016/j.matcom.2024.08.006 http://dx.doi.org/10.25046/aj020125 [14] M. C. Huang, A. J. Moses, F. Anayi, X. G. Yao, “Linear Kalman Filter (LKF) Sensorless Control for Permanent Magnet Synchronous Motor Based on Orthogonal Output Linear Model”, International Symposium on Power Electronics, Electrical Drives, Automation and Motion, pp. 1381-1386, May 2006. https://doi.org/10.1109/SPEEDAM.2006.1649983 [15] M. Comanescu, T. D. Batzel, "Reduced Order Observers for Rotor Position Estimation of Nonsalient PMSM", in Conf. Rec., IEEE-IEMDC '09, pp. 1346-1351, May 2009. https://doi.org/10.1109/IEMDC.2009.5075378 [16] Y. Shi, K. Sun, L. Huang, Y. Li, “ Online Identification of Permanent Magnet Flux Based on Extended Kalman Filter for IPMSM Drive with Position Sensorless Control”, IEEE Trans. Industrial Electronics, Vol. 59, No. 11, November 2012. https://doi.org/10.1109/TIE.2011.2168792 [17] G. D. Andreescu, “Position and Speed Sensorless Control of PMSM Drives Based on Adaptive Observer”, Proc.of EPE, 1999. https://doi.org/10.1002/9781118954454.ch3 [18] A. Piippo, J. Luomi, “Adaptive Observer Combined with HF Signal Injection for Sensorless Control of PMSM Drives”, IEEE International Conference on Electric Machines and Drives, pp. 674-681, May 2005. http://dx.doi.org/10.1109/TIA.2008.2002274 [19] Y. Liang, Y. Li, “Sensorless Control of PM Synchronous Motors Based on MRAS Method and Initial Position Estimation”, Sixth International Conference on Electrical Machines and Systems, Vol.1, pp. 96-999-11, November 2003. http://dx.doi.org/10.1109/VPPC.2008.4677421 [20] Zhou, X., X. Chen, C. Peng, Y. Zhou, “High performance nonsalient sensorless BLDC motor control strategy from standstill to high speed”, IEEE Transactions on Industrial Informatics, Vol. 14, No. 10, pp. 4365–4375, 2018. https://doi.org/10.1109/tii.2018.2794461 [21] H. Qi, L. Ling, C. Jichao, X. Wei, “Design and research of deep slot universal motor for electric power tools”, Journal of Power Electronics, Vol. 20, pp. 1604–1615, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/s43236-020-00131-6 [22] M. Karim, S. A. Khajehoddin, P. K. Jain, A. Bakhshai, M. Mojiri, “Addressing DC Component in PLL and Notch Filter Algorithms”, IEEE Transactions on Power Electronics, Vol. 27, pp.78-86, 2012. https://doi.org/10.1109/TPEL.2011.2158238
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |