تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,657 |
تعداد مقالات | 13,549 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,076,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,238,972 |
بررسی اشکال وایزمن بر احکام تحلیلی بر پایهی مبانی فلسفه و منطق اسلامی | ||
متافیزیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/mph.2024.138764.1500 | ||
نویسندگان | ||
زهرا لطفی1؛ مهدی اسدی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2استادیار فلسفهی اسلامی و حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فردریش وایزمن تعریف احکام تحلیلی را – که بسیار شبیه حمل ذاتی بر ذات است – تناقضآمیز میداند. اساس سخن وی بر نفی ترکیب اتحادی میان موضوع و محمول و اعتباریبودن و معدومبودن کل مبتنی است. بحث محوری نوشتار حاضر عمدتاً تمرکز بر مسئلهی حمل است؛ چراکه نقد وایزمن بر مبنای اشکال عدمحمل اجزاء بر کل و نیز منحصر دانستن وجود کل در کل اعتباری شکل گرفته است. در بررسی تطبیقی این اشکال با آراء فلاسفه و منطقدانان مسلمان نشان میدهیم چنین اشکالی از دیرباز در آثار آنها، بهویژه ابنسینا، مطرح بوده و پاسخ درخوری نیز به آن دادهاند. جدای از راهحل حمل اشتقاقی که از سخنان اندکی از فیلسوفان مشاء برمیآید، آنها بهدلیل تفکیک کل حقیقی و اعتباری بر این باورند که هنگام ترکیب اجزاء، شیء دیگری هم پدید میآید بهگونهای که در برخی موارد حمل امکانپذیر است و در برخی موارد امکانناپذیر. اشکال وایزمن تنها مربوط به مورد دوم است. همچنین، مباحث حمل نزد اندیشمندان مسلمان به بحث از ترکیب اتحادی و انضمامی گره خورده است. با بررسی ریشههای تاریخی این بحث نشان خواهیم داد که محتوای سخنان ابنسینا همان بحث ترکیب انضمامی و اتحادی است که با اعتبار بشرطلا و لابشرط بیان میشود. با اعتبار نخست اشکال وایزمن وارد است ولی با اعتبار دوم نه. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیلی؛ ترکیبی؛ ذاتی؛ وایزمن؛ حمل؛ کل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |