
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,710 |
تعداد مقالات | 14,017 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,925,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,572,086 |
رقابت در بازار محصول، قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه پژوهش های حسابداری مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 60، شهریور 1403، صفحه 25-52 اصل مقاله (1.67 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/far.2024.141043.2042 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شکراله خواجوی* 1؛ ثریا ویسی حصار2؛ علی اصغر دهقانی سعدی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد حسابداری، دانشکدۀ تجارت و بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناسی ارشد حسابداری، مؤسسۀ آموزش عالی کار، قزوین، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرایط بازار محصول یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر توازن منافع و هزینههای قدرت مدیرعامل است. از یک سو، به عنوان یک مکانیسم خارجی راهبری شرکتی، میتواند احتمال اینکه مدیر از قدرت خود در راستای رفتارهای فرصتطلبانه استفاده کند و بر خوانایی گزارشهای مالی اثر گذارد را کاهش دهد. از سوی دیگر، افزایش هزینۀ افشای اطلاعات در شرایط رقابتی بازار، حفظ موقعیت رقابتی و منافع شخصی ممکن است انگیزههایی را برای مدیران قدرتمند ایجاد کند تا گزارشهای مالی را پیچیدهتر و با قابلیت خوانایی کمتری افشا کنند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی است. فرضیههای پژوهش برای 105 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1395 تا 1401 آزمون شدند. نتایج نشان میدهد بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، رقابت در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر تعدیلکنندۀ کاهشی دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قدرت مدیرعامل؛ خوانایی گزارشهای مالی؛ رقابت در بازار محصول | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خوانایی گزارشهای سالانه ابزاری مهم و ضروری برای ارتباط بین شرکتها و ذینفعان مختلف از جمله سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و تحلیلگران مالی است. پژوهشهای اخیر نشان دادهاند خوانایی گزارشهای مالی متأثر از قدرت مدیران است (Sun et al., 2022). از دیدگاه نظری، پیشبینی تأثیر منفی یا مثبت مدیران عامل قدرتمند بر پیامدهای شرکت، مطابق شواهد تجربی متفاوت، نسبتاً دشوار است (Larcker & Tayan, 2012). در حالی که از دیدگاه مطالعات اقتصادی، مدیران عامل قدرتمند معمولاً با نتایج نامطلوب و مغایر مانند عملکرد ضعیف شرکت (برای مثال، Bebchuk et al., 2011؛ نیکبخت و همکاران، 1400)، رتبههای پایینتر اوراق قرضۀ بلندمدت (برای مثال، Liu & Jiraporn, 2010)، افزایش تقلب (برای مثال، Khanna et al., 2015) و مشکلات نمایندگی (برای مثال، Dunn, 2004) مرتبط هستند، مطالعات سازمانی به تأثیر مثبت قدرت مدیرعامل بر عملکرد شرکت (برای مثال، Breit et al., 2019؛ فروغی و رحیمی، 1400)، فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی (Li et al., 2018) و توسعۀ شبکههای اجتماعی قوی و متمرکز برای دسترسی بهتر به اطلاعات مهم (Klein et al., 2004) اشاره دارند. از آنجا که هیچ پیشبینی روشنی در رابطه با تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشهای مالی وجود ندارد، از یک سو فرض میشود افزایش قدرت مدیرعامل توانایی و سطح اختیارات او را برای پیگیری منافع شخصی افزایش میدهد و مدیران از این قدرت برای مبهم کردن گزارشهای مالی استفاده میکنند تا خوانایی گزارشهای مالی را کاهش دهند که در راستای پژوهشهای اقتصادی است. از سوی دیگر، مخالفان این دیدگاه بیان میکنند هرچه قدرت مدیرعامل بیشتر باشد، نظارت بر فرآیند شرکت و گزارشگری مالی بیشتر میشود. عواملی از جمله پایبندی به قوانین و مقررات، انگیزۀ حفظ شهرت و اعتبار و تواناییهای مدیریتی بهتر باعث میشوند مدیران قدرتمند از راهبردهایی بهتر برای عملیات شرکت در راستای افزایش شفافیت و تأمین منافع همۀ گروههای ذینفع استفاده کنند؛ بنابراین، مدیران عامل قدرتمند گزارشهای مالی خواناتری را افشا میکنند که در راستای پژوهشهای سازمانی است. علاوه بر این، تعامل بین قدرت مدیران عامل و خوانایی گزارشهای مالی به رقابت در بازار محصول نیز بستگی دارد. یافتههای تجربی اخیر نشان میدهد شرایط بازار محصول عاملی مهم است که توازن منافع و هزینههای قدرت مدیرعامل را تحت تأثیر قرار میدهد. از یک سو، برخی از پژوهشگران معتقد هستند تمایل شرکتها برای افشای داوطلبانۀ اطلاعات با افزایش رقابت در بازار محصول کاهش مییابد (برای مثال، Shi et al., 2018؛ Lin & Wei, 2014؛ Datta et al., 2013). دلایلی متعدد برای این موضوع مطرح شدهاند که مهمترین آنها عبارتند از: هزینههای مرتبط با جمعآوری، پردازش و افشای اطلاعات، وجود منافع مرتبط با عدم افشا و وجود پدیدۀ اثرات خارجی (صمدی لرگانی، 1389). شرایط رقابتی بازار و حضور رقبا در محیط کسبوکار هزینۀ افشای اطلاعات را برای برخی از شرکتها افزایش میدهد؛ از این رو، این شرکتها اطلاعات خصوصی را برای رقبای خود افشا نمیکنند و سطح افشای کمتری دارند (Verrecchia & Weber, 2006). در این راستا، هوبرگ و فیلیپس (Hoberg & Phillips, 2016) نشان دادند شرکتهای فعال در صنایع رقابتی اطلاعات را افشا نمیکنند؛ زیرا رقبا ممکن است به شکل فرصتطلبانه از آن اطلاعات استفاده کنند و به موقعیت رقابتی آنها آسیب برسانند. به طور خلاصه، سطح بالای رقابت ممکن است انگیزههایی را برای یک شرکت یا مدیر آن ایجاد کند تا سطح ابهام محیط اطلاعاتی خود را افزایش دهد. یکی از راههای مدیران برای مبهم کردن اطلاعات این است که گزارشهای مالی را به صورت پیچیدهتر و با قابلیت خوانایی کمتری ارائه دهند و درک آنها را دشوارتر کنند (Li, F. 2010; 2008). با توجه به مباحث بالا، انتظار میرود با افزایش رقابت در بازار محصول، مدیران از قدرت خود در راستای کاهش خوانایی گزارشهای مالی استفاده کنند (Rahman et al., 2024). در دیدگاه مقابل، پژوهشگران معتقد هستند رقابتپذیری بیشتر بازار انگیزهای برای مدیران قدرتمند ایجاد میکند تا از قدرت خود در راستای افزایش ارزش شرکت استفاده کنند. رقابت در بازار به عنوان یک طرح انضباطی عمل میکند و مدیران را وا میدارد تا به منظور باقی ماندن در جایگاه خود با کفایت و کارآمد باشند (Schmidt, 1997؛ Stigler, 1958؛ Alchian, 1950؛ طالبنیا و همکاران، 1399). در همین زمینه، کیوز (1980) بیان میکند رقابت، مدیران را به سمت ارتباط بیشتر با سهامداران و افزایش کارایی سوق میدهد (Caves, 1980؛ اکبری و همکاران، 1398). در نتیجه، مدیران در شرکتهای رقابتی به کارایی در تخصیص منابع، ارائۀ افشای داوطلبانۀ بیشتر و بهبود محیط گزارشگری مالی دست مییابند. با توجه به استدلالهای بالا، وجود رقابت در بازار سبب افزایش شفافیت بهواسطۀ افزایش خوانایی گزارشهای مالی (کاظمی علوم و همکاران، 1401) و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میشود؛ بنابراین، رقابت در بازار محصول به عنوان یک مکانیسم خارجی راهبری شرکتی، میتواند احتمال اینکه مدیریت از قدرت خود در راستای رفتارهای فرصتطلبانه استفاده کند و بر خوانایی گزارشهای مالی اثر گذارد را کاهش دهد. با توجه به مباحث بالا، انتظار میرود قدرت مدیران اهمیتی بهسزا در خوانایی گزارشهای مالی داشته باشد. همچنین، تأثیر قدرت مدیران بر خوانایی گزارشهای مالی تا حدی زیاد به درجۀ رقابت بازار شرکتها بستگی دارد که ممکن است در شرکتهای مختلف ابعادی متفاوت داشته باشد؛ با وجود این، این موضوع در پژوهشهای داخلی بررسی نشده است. همانطور که پیشتر بیان شد، ممکن است مدیران به گونهای فرصتطلبانه برای گمراه کردن سرمایهگذاران و مخفی کردن عملکرد ضعیف خود با انگیزههای راهبردی، افشاهای کیفی گزارشهای مالی را مدیریت کنند؛ بنابراین، آگاهسازی ذینفعان مختلف به ویژه سرمایهگذاران در رابطه با اهداف راهبردی پشت پردۀ مدیران در استفاده از خوانایی ضعیف گزارشهای مالی امری الزامی به نظر میرسد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطۀ بین قدرت مدیران و خوانایی گزارشهای مالی شرکتها انجام شده است. گفتنی است، مدیران عامل قدرت را از منابعی متفاوت (ساختاری، مالکیت، تخصص، اعتبار) کسب میکنند؛ بنابراین، مدیرعاملی که در یک بُعد قدرتمند طبقهبندی شده است ممکن است لزوماً در دیگر ابعاد قدرتمند نباشد. در بیشتر مطالعات، پژوهشگران یا از یک متغیر واحد برای اندازهگیری سطوح قدرت تصمیمگیری مدیرعامل استفاده کردهاند یا به طور ساده، بر مبنای این فرضیه که همۀ معیارهای قدرت تصمیمگیری به طور مساوی به شاخص قدرت مدیرعامل کمک میکنند، یک رتبهبندی از متغیرهای قدرت مدیرعامل ایجاد کردهاند. در مقایسه با روشهای اندازهگیری سنتی قدرت مدیرعامل، در این پژوهش از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شده است. از آنجا که در این روش سهم هر متغیر در اندازهگیری قدرت مدیرعامل نشان داده میشود، معیاری دقیقتر و نزدیکتر برای محاسبۀ قدرت مدیرعامل است. همچنین، پژوهشهای داخلی از بین معیارهای رقابت بیشتر به شاخص هرفیندال هیرشمن اکتفا میکنند؛ در حالی که در این پژوهش از شاخص لرنر بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش حاضر ضمن پر کردن شکاف موجود در ادبیات پژوهش کشور، ابزاری مناسب را در اختیار تصمیمگیرندگان بازار سرمایه قرار خواهد داد. در ادامه، ابتدا ادبیات و پیشینۀ پژوهش بیان شدهاند، سپس فرضیهها، روش پژوهش و متغیرهای استفادهشده توضیح داده شدهاند و در نهایت، نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش، نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه شدهاند.
مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش خوانایی گزارشهای مالی خوانایی مشخصۀ اصلی اطلاعات متنی است که به طور فراگیر در زمینههای مختلف مشاهده شده است (Luo et al., 2018). با این حال، تعریفی دقیق و جامع از خوانایی وجود ندارد (نیکبخت و همکاران، 1402). برای مثال، در زمینههای ارتباطات، روانشناسی و آموزش، خوانایی به عنوان سهولت درک یک پیام قابل نسبت به سبک نوشتن تعریف میشود (Du Toit, 2017؛ Barnett & Leoffler, 1979). برخی از نویسندگان از سبک نگارش، انسجام و سازماندهی گزارشها برای شناسایی خوانایی استفاده میکنند (Klare, 1963). عدهای به مخاطبان هدف گزارشها برای تصمیمگیری دربارۀ سبک نگارش و واژگان اشاره میکنند. برخی دیگر باور دارند خوانایی مستلزم ترکیبی از عناصر مختلف از سبکهای نوشتاری گرفته تا واژگان و نویسندگان است (DuBay, 2007). به اعتقاد دیویسون و کانتور (Davison & Kantor, 1982)، «دانش پیشزمینۀ فرضشده در خواننده» مهمتر از «تلاش برای متناسب کردن متن با سطحی از خوانایی تعریفشده به وسیلۀ یک فرمول» است. لوقران و مکدونالد (Loughran & McDonald, 2014) خوانایی را به عنوان توانایی سرمایهگذاران و تحلیلگران فردی برای درک اطلاعات مربوط به ارزشگذاری از یک افشای مالی تعریف میکنند. از نظر گزارشگری مالی، خوانایی بیانگر کلمات، جملات و قالببندی یک نوشتار است که بر توانایی ذینفعان یک شرکت در استفاده از آن برای تصمیمگیری آگاهانه اقتصادی تأثیر میگذارد (Securities and Exchange Commission, 1998؛ نیکبخت و همکاران، 1402). بنابراین، خوانایی گزارشگری مالی «شفافیت متن و موفقیت در فهمپذیر بودن اطلاعات مالی» تعریف شده است که به درک اعداد و ارقام مندرج در صورتهای مالی کمک میکند و از اهمیتی بهسزا برخوردار است (رضائی پیتهنوئی و صفری گرایلی، 1397).
قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی مدیران عامل نفوذی زیاد بر شرکتها اعمال میکنند؛ زیرا هم دارای اختیارات قانونی صریح در شرکت و هم دارای نفوذ نرم برای جهت دادن به رفتار شرکت هستند. نظریههای اقتصادی قدرت مدیرعامل را به عنوان یک مشکل نمایندگی در نظر میگیرند و بیان میکنند افزایش قدرت مدیرعامل مشکلات نمایندگی را با افزایش موضعگیریهای مدیریتی تشدید میکند و باعث ایجاد عدم توازن و تغییر منافع مدیران و سهامدارن میشود. این دیدگاه معتقد است قدرت مدیرعامل باعث افزایش توانایی مدیریت برای دستیابی به منافع شخصی به قیمت نادیده گرفتن حقوق سهامداران میشود و با خوانایی گزارشهای مالی شرکت ارتباط منفی دارد که ناشی از پیامدهای منفی مدیران عامل قدرتمند از جمله سطحی بالاتر از رفتار فرصتطلبانه و عملکرد ضعیف شرکت است (Landier et al., 2013؛ Bebchuk et al., 2011؛ نیکبخت و همکاران، 1400). در این راستا، پژوهشها نشان دادهاند خواندن گزارشهای سالانۀ شرکتهای با عملکرد ضعیف دشوارتر است (Li, 2008). بر اساس نظریۀ نمایندگی، مدیران عامل قدرتمند افرادی منفعتطلب و ریسکگریز هستند (Dikolli et al., 2018). مدیران عامل معمولاً قدرتی جالب توجه بر منابع شرکت دارند و از این رو، ممکن است در اقدامات خودخواهانه، به ویژه زمانی که سهامداران به طور گسترده پراکنده هستند، شرکت کنند (Jensen & Meckling, 1976). پژوهشهای قبلی نشان میدهند مدیران عامل قدرتمند سلب مالکیت مدیریت و در نتیجه، مشکلات نمایندگی را افزایش میدهند و به مکانیسمهای حاکمیت شرکتی مؤثر آسیب میرسانند (برای مثال، Bebchuk et al., 2011؛ Dunn, 2004). یافتههای ظاهری عبدهوند و همکاران (1400)، کو و کیم (Koo & Kim, 2019)، بیکر و همکاران (Baker et al., 2019)، سان و لو (Sun & Lu, 2017)، تینگ (Ting, 2013) و لیو و جیراپورن (Liu & Jiraporn, 2010) نیز حاکی از آن است که مدیران عامل قدرتمند برای پنهان کردن عملکرد ضعیف خود، کیفیت و شفافیت گزارشگری مالی را کاهش میدهند. در زمینۀ خوانایی، مطالعاتی از جمله لی (Li, 2008) و حسن (Hasan, 2020) نشان میدهند مدیران فرصتطلب گزارشهای سالانۀ شرکت خود را به منظور پنهان کردن عملکرد ضعیف یا اخبار بد تحریف میکنند. لو و همکاران (Lo et al., 2017)، جبارزاده کنگرلویی و همکاران (1398)، احمدی و قائمی (1397) و صفری گرایلی و همکاران (1396) نیز سطحی بالاتر از رفتار فرصتطلبانۀ مدیران را به سطحی پایینتر از خوانایی ارتباط میدهند. رویهمرفته، مباحث بالا نشان میدهد خوانایی گزارشهای سالانه با قدرتمند شدن مدیران عامل کاهش مییابد. نتایج مطالعات سان و همکاران (Sun et al., 2022) و فتاحی نافچی و همکاران (1402) نیز نشان میدهد قدرت مدیرعامل تأثیری مثبت و معنادار بر دشواری خوانایی گزارشهای مالی دارد. در مقابل، نظریۀ سازمانی مدعی است قدرت مدیرعامل همیشه مضر نیست و میتواند در شرایطی معین، مفید باشد؛ بنابراین، پیشبینی رابطۀ مثبت بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی دور از انتظار نیست که این امر ناشی از پیامدهای مثبت مدیران عامل قدرتمند از جمله بهبود عملکرد شرکت (برای مثال، Breit et al., 2019؛ Sheikh, 2018؛ Li et al., 2019؛ Han et al., 2016؛ Keltner et al., 2003؛ Daily & Johnson, 1997؛ فروغی و رحیمی، 1400؛ نیکبخت و همکاران، 1399)، انگیزۀ حفظ شهرت و اعتبار (نیکبخت و همکاران، 1400)، ایجاد یک شبکۀ شخصی و حرفهای قوی برای دسترسی بهتر به اطلاعات مهم (حتی اطلاعات خصوصی) و اقداماتی ارزشمند مانند شیوههای مدیریت برتر (Klein et al., 2004) و فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی (Li et al., 2018) است. پژوهشها نشان دادهاند زمانی که شرکتها عملکردی بهتر دارند، خواندن گزارشهای سالانۀ آنها آسانتر است (Li, 2008). در همین راستا، حسن (Hasan, 2020) و صفری گرایلی و رضائی پیته نوئی (1397) دریافتند مدیران توانمندتر گزارشهای سالانۀ خواناتری را افشا میکنند. نتایج مطالعات رسولی و همکاران (1402) حاکی از آن است که قدرت مدیرعامل تأثیری منفی و معنادار بر معیارهای کیفیت گزارشگری متقلبانه دارد. معتمدی و همکاران (1401) نیز نشان دادند با افزایش قدرت مدیرعامل، مدیریت سود تعهدی و مدیریت سود واقعی کاهش مییابد؛ بنابراین، هرچه قدرت مدیرعامل بیشتر باشد، نظارت بر فرآیند شرکت و گزارشگری مالی بیشتر میشود و عملکرد شرکت نیز بهبود مییابد؛ زیرا آنها انتظار دارند اعتبار و شهرتشان حفظ شود (نیکبخت و همکاران، 1400). اومر و همکاران (Omer et al., 2020) دریافتند مدیران دارای ارتباط خوب، از جمله مدیران عامل، میتوانند کیفیت گزارشگری مالی شرکت خود را بهبود بخشند. در نهایت، لی و همکاران (Li et al., 2018) نشان دادند مدیران عامل قدرتمند در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت بیشتر مشارکت دارند. شرکتهای دارای مسئولیت اجتماعی نیز با احتمالی کمتر به اقدامات فرصتطلبانه مانند مدیریت سود دست میزنند (Kim et al., 2012). همچنین، خواندن گزارشهای سالانۀ شرکتهایی که سطحی بالا از رفتار فرصتطلبانه (برای مثال، مدیریت سود) دارند، به دلیل انگیزههای مدیران برای دستکاری خوانایی گزارشهای شرکت، دشوارتر است (Lo et al., 2017)؛ بنابراین، انتظار میرود خواندن و درک گزارشهای سالانۀ شرکتهای دارای مدیران عامل قدرتمند از طریق کانال مسئولیت اجتماعی شرکت آسانتر باشد. در مجموع، استدلالهای بالا نشان میدهد خواندن و درک گزارشهای سالانۀ شرکتهای دارای مدیران عامل قدرتمند آسانتر است. نتایج مطالعات خواجوی و همکاران (1403) نیز نشان میدهد با افزایش قدرت مدیرعامل سطح خوانایی گزارشگری مالی افزایش مییابد؛ با این حال، مدیران عامل قدرتمند، زمانی که شرکتهایشان عملکردی ضعیف دارند، گزارشهای مالی با خوانایی کمتری را منتشر میکنند تا به این ترتیب، با پنهان کردن رفتارهای فرصتطلبانۀ خود، احتمال شناسایی آنها توسط سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، تحلیلگران و دیگر نهادهای نظارتی را کاهش دهند که مطابق فرضیۀ مدیریت مبهم است.
رقابت در بازار محصول، قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی پژوهشها نشان میدهند تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشهای مالی به شدت رقابت بازار بستگی دارد. در این راستا، دو دیدگاه متفاوت وجود دارند. دیدگاه اول حاکی از آن است که رقابت بیشتر به عدم شفافیت بیشتر منجر میشود (Wang & Winton, 2021؛ Guo et al., 2019؛ Shi et al., 2018؛ Markarian & Santalo, 2014؛ Datta et al., 2013؛ مسرور و میرزاپورباباجان، 1397؛ قائمی و صابر، 1395؛ برزگر و همکاران، 1393). نتایج مطالعات داتا و همکاران (Datta et al., 2013) نشان میدهد با افزایش رقابت در بازار محصول، مدیریت سود افزایش مییابد. شرکتهای با قدرت بازار محصول بیشتر (یعنی رقابت کم) میتوانند شوکهای هزینه را به مشتریان منتقل کنند؛ بنابراین، قدرت بازار این شرکتها را قادر میسازد تا نوسانهای جریان نقدی خود را بدون نیاز به مدیریت سود در سطحی پایین نگه دارند. برعکس، شرکتهایی که قدرت بازار ضعیفتری دارند، زمانی که نتوانند انتظارات سود (درآمدی) خود را برآورده کنند، به طور بالقوه با مجازاتهای بازار سرمایه مواجه میشوند؛ بنابراین، رقابت بیشتر احتمالاً این شرکتها را به مدیریت سود ترغیب میکند. علاوه بر این، داتا و همکاران (Datta et al., 2013) معتقد هستند شرکتهای فعال در یک صنعت رقابتیتر ممکن است ترجیح دهند از نظر راهبردی دسترسی به اطلاعات را برای رقبا محدود کنند؛ دیدگاهی که با استدلال هزینۀ اختصاصی سازگار است (Clinch & Verrecchia, 1997؛ Gertner et al., 1988؛ Verrecchia, 1983). مطالعات تجربی متعددی از این استدلال پشتیبانی میکنند. برای مثال، نتایج مطالعات مارکاریان و سانتالو (Markarian & Santalo, 2014) حاکی از رابطۀ مثبت بین رقابت و مدیریت سود تعهدی و مدیریت سود واقعی است. به همین ترتیب، شی و همکاران (Shi et al., 2018) رابطهای مثبت بین رقابت و مدیریت سود یافتند؛ با این استدلال که نگرانیهای شغلی مدیریتی به عنوان انگیزهای برای این رابطۀ مثبت عمل میکنند. مسرور و میرزاپورباباجان (1397) و برزگر و همکاران (1393) نیز نشان دادند بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. یافتههای گو و همکاران (Guo et al., 2019) و قائمی و صابر (1395) نیز نشاندهندۀ وجود رابطۀ U شکل معکوس بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود است. علاوه بر این، نتایج وانگ و وینتون (Wang & Winton, 2021) بیانگر آن است که با افزایش رقابت، احتمال تقلب بیشتر میشود. در مجموع، این مطالعات نشان میدهند سطح بالای رقابت ممکن است انگیزههایی را برای یک شرکت یا مدیر آن ایجاد کند تا سطح ابهام محیط اطلاعاتی خود را افزایش دهد. یکی از راههای مدیران برای مبهم کردن اطلاعات این است که گزارشهای مالی را به صورت پیچیدهتر و با قابلیت خوانایی کمتری ارائه دهند و درک آنها را دشوارتر کنند (Li, F. 2010, 2008). رحمان و همکاران (Rahman et al., 2024) نشان دادند با افزایش رقابت در یک صنعت، خوانایی گزارشهای سالانۀ شرکتها کاهش مییابد. با توجه به مباحث بالا، انتظار میرود با افزایش رقابت در بازار محصول، مدیران از قدرت خود در راستای کاهش خوانایی گزارشهای مالی استفاده کنند. بر اساس دیدگاه دوم، رقابت در بازار محصول نقشی مهم در شکلگیری محیط اطلاعاتی شرکت ایفا و به مدیران برای کاهش مشکلات نمایندگی و افزایش کارایی اقتصادی و اطلاعاتی کمک میکند (Dhaliwal et al., 2014؛ Giroud & Mueller, 2010؛ Shleifer & Vishny, 1997). رقابت به عنوان یک اهرم انضباطی بر رفتار مدیران عمل میکند و آنان را مجبور میکند تا به منظور باقی ماندن در جایگاه خود باکفایت و کارآمد باشند (Schmidt, 1997؛ Stigler, 1958؛ Alchian, 1950؛ طالبنیا و همکاران، 1399). بنابراین، رقابت میتواند به بهبود کیفیت افشای گزارشهای شرکتها منجر شود. این موضوع، علاوه بر اینکه شرکتها را به مزیت رقابتی برونسازمانی وابسته میکند، مالکان را نیز به تقویت سازوکارهای حاکمیت شرکتی درونسازمانی ترغیب میکند و رفتارهای فرصتطلبانه مدیران را کاهش میدهد (Li, X. 2010؛ احمدپور و فرمانبردار، 1394). در این راستا، پژوهشها نشان میدهند با افزایش میزان رقابت در بازار محصولات شرکتها، میزان مدیریت سود آنها کاهش (خواجوی و همکاران، 1392) و کیفیت سود (غیوری مقدم و همکاران، 1393) و کیفیت اطلاعات مالی (نمازی و همکاران، 1393) افزایش پیدا میکنند؛ بنابراین، رقابت در بازار محصول مدیران قدرتمند را مجبور میکند تا قدرت خود را در راستای منافع سهامداران به کار گیرند؛ از این رو، انتظار میرود با افزایش رقابت در بازار محصول به عنوان یکی از سازوکارهای نظمدهندۀ فرآیند گزارشگری مالی (Balakrishnan & Cohen, 2011؛ نمازی و همکاران، 1393)، مدیران از قدرت خود در راستای افزایش خوانایی گزارشهای مالی استفاده کنند. کاظمی علوم و همکاران (1401) نشان دادند رقابت در بازار محصول تأثیری مثبت و معنادار بر خوانایی گزارشهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار داشته است. نتایج مطالعات رحیمی و فروغی (1398) و شیخ (Sheikh, 2018) بیانگر آن است که رقابت در بازار محصول و حاکمیت شرکتی رابطۀ بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت را تقویت میکنند. لی و همکاران (Li et al., 2019) نیز دریافتند سرمایهگذاران واکنشی مطلوب نسبت به اعلانهای اعطای قدرت بیشتر به مدیران عامل در بازارهای تولید با تقاضای زیاد دارند. یافتههای پژوهش موینو و نونز - نیکل (Muiño & Núñez‐Nickel, 2016) نشان میدهد شرکتها در سطحی بالا از رقابت، به منظور جلوگیری از رقبای جدید، اطلاعاتی بیشتر را افشا میکنند. علی و همکاران (Ali et al., 2014) نیز در پژوهش خود نشان میدهند مدیران در صنایع متمرکزتر، محیطهای اطلاعاتی غیرشفافتری دارند و به دلیل هزینههای اختصاصی اطلاعات، سطح افشای کمتری دارند. با افزایش رقابت، این شرکتها شروع به افزایش افشای داوطلبانۀ اطلاعات خود میکنند. فرضیههای پژوهش فرضیۀ اول: بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی رابطهای معنادار وجود دارد. فرضیۀ دوم: رقابت در بازار محصول بر رابطۀ بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی اثر تعدیلکننده دارد.
روش پژوهش پژوهش حاضر از لحاظ نتایج از نوع کاربردی، از لحاظ روش پژوهش شبهتجربی از نوع پسرویدادی، از لحاظ روش استدلال از نوع استقرایی، از لحاظ نظریه از نوع پژوهشهای اثباتی و بر اساس آماری از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1395 الی 1401 هستند که مجموعۀ شرایط ارائهشده در نگارۀ (1) را داشته باشند. با توجه به محدودیتهای بیانشده، 105 شرکت برای آزمون فرضیههای پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز برای اندازهگیری متغیرها و آزمون فرضیههای پژوهش به طور کلی از بانک اطلاعاتی رهاورد نوین، صورتهای مالی حسابرسیشده و سایر گزارشهای منتشرشده در تارنمای شرکتها، کدال و سازمان بورس اوراق بهادار استخراج شده است. در نهایت، برای محاسبات دادهها از نرمافزار اکسل و برای تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیهها از الگوهای رگرسیونی چندگانه با در نظر گرفتن اثرات ثابت سال و صنعت و نرمافزار ایویوز استفاده شده است.
نگارۀ 1. مراحل انتخاب شرکتهای تحت بررسی Table 1. Procedures for selecting companies under review
برای آزمون فرضیۀ اول پژوهش از مدل (1) به شرح زیر استفاده شده است. مدل (1)
برای آزمون فرضیۀ دوم پژوهش از مدل (2) به شرح زیر استفاده شده است. مدل (2)
در الگوهای بالا؛ متغیر وابسته خوانایی گزارشگری مالی (READ): متغیر وابستۀ پژوهش است که برای محاسبۀ آن از معیار فوگ (FOG) استفاده شده است. گفتنی است، از این معیار در پژوهشهای رمضان احمدی و همکاران (1401) و داداشی و نوروزی (1399) نیز بهره گرفته شده است. شاخص فوگ با استفاده از رابطۀ (1) به شرح زیر به دست آمده است. رابطۀ (1) (میانگین تعداد کلمات در هر جمله + درصد کلمات پیچیده) 4/0 = شاخص فوگ در رابطۀ بالا، میانگین تعداد کلمات در هر جمله از نسبت تعداد کل کلمات تقسیم بر تعداد جملات حاصل میشود. کلمات پیچیده نیز آن دسته از کلماتی هستند که سههجایی یا بیشتر باشند. جملات طولانیتر و نسبت بیشتر کلمات پیچیده باعث افزایش شاخص فوگ میشوند. میانگین رابطۀ (1) برای سه نمونۀ یکصدکلمهای از ابتدا، وسط و اواخر یادداشتهای همراه گزارشهای مالی محاسبه و به عنوان شاخص فوگ در نظر گرفته شده است (فضلالهی و ملکی توانا، 1389). ارتباط بین شاخص فوگ و سطح خوانایی گزارشهای مالی معکوس است. هرچه شاخص فوگ بیشتر باشد، نمایانگر خوانایی کمتر گزارشهای مالی است و برعکس. در صورتی که شاخص فوگ مساوی یا بزرگتر از 18 باشد، خوانایی گزارشهای مالی بسیار دشوار و پیچیده میشود؛ بین 14 تا 18 به عنوان خوانایی دشوار، بین 12 تا 14 به عنوان خوانایی مناسب و ایدهآل، بین 10 تا 12 به عنوان خوانایی قابل قبول و بین 8 تا 10 بهعنوان خوانایی آسان طبقهبندی شدهاند. برای اینکه معیاری مستقیم از شاخص خوانایی گزارشهای مالی حاصل شود، عدد محاسبهشده برای شاخص فوگ در عدد 1- ضرب شده است.
متغیر مستقل قدرت مدیرعامل (CEOPOWER): با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی و با استفاده از معیارهای دوگانگی وظیفۀ مدیرعامل (در صورتی که مدیرعامل و رئیس یا نایب رئیس هیئتمدیرۀ شرکت یک شخص باشند)، درصد مالکیت مدیرعامل (در صورتیکه مدیرعامل مالک یا نمایندۀ بیش از ده درصد سهام شرکت باشد)، مدت تصدی مدیرعامل (در صورتی که مدت تصدی مدیرعامل شرکت بیشتر از میانۀ مدت تصدی او در شرکتهای نمونه باشد) و درصد مدیران مستقل عضو هیئتمدیره (در صورتی که نسبت تعداد اعضای غیرموظف هیئتمدیره به کل تعداد اعضای هیئتمدیره کمتر از میانۀ نسبت یادشده در شرکتهای نمونه باشد) اندازهگیری شده است (Kaiser, 1960؛ Li et al., 2017؛ خواجوی و همکاران، 1400؛ نیکبخت و همکاران، 1400). تحلیل مؤلفههای اصلی یکی از انواع روشهای تحلیل دادههای چندمتغیره است که هدف اصلی آن تقلیل بُعد مسألۀ تحت مطالعه است. با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی، میتوان تعدادی زیاد متغیر توضیحی (متغیر مستقل) همبسته را با تعدادی محدود متغیر توضیحی جدید که مؤلفههای اصلی نامیده میشوند و ناهمبسته هستند، جایگزین کرد؛ به این ترتیب، نه فقط بُعد مسأله تقلیل مییابد، بلکه مسأله چند همخطی پیش نمیآید. وزن معیارها در این شاخص قدرت مدیرعامل مبتنی بر فرایند آماری، بهجای استفاده از وزنهای انتخابی مساوی یا دلخواه است (خواجوی و همکاران، 1400). نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی در نگارۀ (2) ارائه شده است.
نگارۀ 2. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی Table 2. The results of principal components analysis
منبع: یافتههای پژوهش
نگارۀ (2) وزنهای معیارهای قدرت مدیرعامل را نشان میدهد. همانطور که مشاهده میشود، مؤلفۀ اصلی اول و دوم دارای مقادیر ویژۀ بیشتری هستند و در مجموع، حدود 59 درصد از کل واریانس استانداردشده را تبیین میکنند. با توجه به پیشنهاد کایزر و لی و همکاران، اولین مؤلفۀ اصلی که دارای مقدار ویژۀ بیش از یک است و بیشترین قدرت توضیحدهندگی را دارد، به عنوان معیار قدرت مدیرعامل تعریف شده است (Kaiser, 1960؛ Li et al., 2017).
متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول (Competition): برای اندازهگیری رقابت در بازار محصول از شاخص لرنر (رابطۀ 2) استفاده شده است. رقابت در بازار محصول با استفاده از شاخص لرنر برابر است با قیمت محصول شرکت منهای هزینۀ نهایی تولید. این شاخص به طور مستقیم ویژگی قدرت بازار است. از آنجا که هزینۀ نهایی در پژوهشهای تجربی قابل مشاهده نیست، پژوهشگرانی مانند بوث و ژو این شاخص را از طریق حاشیۀ قیمت - هزینه تقریب میزنند (Booth & Zhou, 2008). شرکتهایی که در صنایع رقابتیتر هستند، حاشیۀ سود کمتری دارند. گفتنی است از این شاخص در پژوهشهای سهمانی اصل و همکاران (1400)، نمازی و ابراهیمی (1391) و خواجوی و ابراهیمی (1391) نیز استفاده شده است. رابطۀ (2)
Sales: فروش خالص؛ COGS: بهای تمامشدۀ کالای فروشرفته؛ SG&A: هزینههای اداری، عمومی و فروش. High Competition: متغیر مجازی که اگر شاخص لرنر شرکت کوچکتر از میانۀ شاخص لرنر شرکتهای نمونه باشد، ارزش یک و در غیر این صورت ارزش صفر گرفته است. گفتنی است، این متغیر در سطح 14 صنعت محاسبه شده است.
متغیرهای کنترلی اندازۀ شرکت (SIZE): لگاریتم طبیعی کل داراییها. یافتههای پژوهش حبیب و حسن و لیم و همکاران نشان میدهد گزارشهای مالی شرکتهای بزرگتر قابلیت خوانایی کمتری نسبت به دیگر شرکتها دارد (Habib & Hasan, 2020؛ Lim et al., 2018). اهرم (LEV): کل بدهیها تقسیم بر کل داراییها. پژوهشها نشان دادهاند شرکتهایی که اهرم مالی بالاتری دارند، خوانایی گزارشهای مالی آنها کمتر است (Hasan, 2020). سودآوری (ROA): سود خالص تقسیم بر کل داراییها. پژوهشهای پیشین استدلال میکنند زمانی که شرکتها عملکرد قوی (ضعیف) دارند، خواندن گزارشهای سالانۀ آنها آسان (دشوار) است (Li, 2008). فرصتهای رشد (MTB): نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام. رحمان و همکاران (Rahman et al., 2024) دریافتند شرکتهایی که فرصتهای رشد بیشتری دارند، معمولاً گزارشهای مالی خواناتری را ارائه میکنند. جریان وجه نقد عملیاتی (CFO): جریانهای نقدی حاصل از فعالیتهای عملیاتی تقسیم بر کل داراییها. لی (Li, 2008) دریافت شرکتهایی که عملکرد بهتری دارند، گزارشهای سالانۀ خواناتری را ارائه میکنند. مخارج سرمایهای (CAPINT): وجه نقد پرداختی بابت خرید داراییهای ثابت تقسیم بر کل داراییها. نتایج مطالعات حسن (Hasan, 2020) نشان داده است شرکتهایی که مخارج سرمایهای بیشتری دارند، خوانایی گزارشهای آنها کاهش یافته است. سن شرکت (FIRMAGE): لگاریتم طبیعی تعداد سالهای فعالیت شرکت در بورس اوراق بهادار. شواهد مطالعات لیم و همکاران و لو و همکاران نشان میدهد شرکتهای با قدمت بیشتر، گزارشهای مالی خواناتری را منتشر میکنند (Lim et al., 2018؛ Lo et al., 2017). توانایی مدیران (M_ABILITY): رتبۀ توانایی مدیران با استفاده از معیار دمرجیان و همکاران (Demerjian et al., 2012). حسن (Hasan, 2020) دریافت مدیران توانمندتر گزارشهای سالانۀ خواناتری را ارائه میکنند. در این مدل، با استفاده از اندازهگیری کارایی شرکت و سپس، وارد کردن آن در رگرسیون خطی چندمتغیره به عنوان متغیر وابسته و کنترل ویژگیهای ذاتی شرکت، توانایی مدیریت محاسبه شده است. دمرجیان و همکاران (Demerjian et al., 2012)، به منظور اندازهگیری کارایی شرکت، از مدل تحلیل پوششی دادهها استفاده کردهاند. مدل تحلیل پوششی دادهها نوعی مدل آماری است که برای اندازهگیری عملکرد سیستم با استفاده از دادههای ورودی و خروجی کاربرد دارد. برای محاسبۀ توانایی، در مرحلۀ اول، بر اساس بیشینه کردن خروجی (درآمد) و کمینه کردن ورودیها، از تعدادی منابع درآمدزا از جمله بهای تمامشدۀ کالای فروشرفته، هزینههای عمومی، اداری و فروش، خالص داراییهای ثابت و داراییهای نامشهود برای به دست آوردن امتیازهای کارایی شرکت استفاده شده است؛ بنابراین، رابطۀ (3) برای سنجش کارایی شرکت استفاده شده است. رابطۀ (3)
در این مدل؛ Sales درآمد حاصل از فروش برای شرکت i در سال t؛ COGS بهای تمامشدۀ کالای فروشرفته برای شرکت i در سال t؛ SG&A هزینههای عمومی، اداری و فروش برای شرکت i در سال t؛ PPE خالص داراییهای ثابت برای شرکت i در ابتدای سال t؛ Other Intan داراییهای نامشهود برای شرکت i در ابتدای سال t و θ maxv کارایی شرکت است. در مرحلۀ دوم، مدل رگرسیونی (3) اجرا شده است که در آن، متغیر وابسته امتیاز کارایی شرکت از مرحلۀ اول است. متغیرهای مستقل اندازۀ شرکت، سهم بازار، جریان نقدی آزاد، سن شرکت، یک شاخص ارز خارجی و سپس، استخراج عوامل مدیریتی از ویژگیهای شرکت هستند. باقیماندههای حاصل از برآورد مدل رگرسیون مرحلۀ دوم رتبۀ توانایی مدیریتی (M_ABILITY) است. مدل (3)
در این مدل؛ Firm Efficiency امتیاز کارایی شرکت از طریق روش تحلیل پوششی دادهها؛ ln(Total Assets) لگاریتم طبیعی جمع داراییها؛ Market Share سهم از بازار (مقدار فروش در پایان سال t تقسیم بر جمع فروش کل صنعت در پایان سال t) و Positive Free Cash Flow جریانهای نقدی آزاد مثبت (اگر شرکتی جریانهای نقدی مثبت داشته باشد برابر یک و در غیر این صورت صفر در نظر گرفته شده است) است. در این پژوهش، برای اندازهگیری جریانهای نقدی آزاد از شاخص لن و پولسن (Lehn & Poulsen, 1989) به شرح زیر استفاده شده است. جریانهای نقدی آزاد = سود عملیاتی + هزینۀ استهلاک – مالیات بر درآمد – هزینۀ بهره – سود سهام تقسیمی ln(Age) لگاریتم طبیعی تعداد سالهای فعالیت شرکت از سال تأسیس؛ Foreign Currency Indicator نماد ارز خارجی و متغیر مصنوعی است (در صورتی که شرکت صادرات داشته باشد ارزش یک و در غیر این صورت صفر در نظر گرفته شده است) و ε باقیماندۀ مدل است که بیانگر توانایی مدیریت است. نوسانپذیری فروش (SALE_VOL): نوسانپذیری فروش خالص به کل داراییها طی 3 سال گذشته. انتظار میرود شرکتهایی که نوسانات فروش بیشتری دارند، گزارشهای مالی با قابلیت خوانایی کمتری داشته باشند (Hasan, 2020). مدیریت سود (E_MGT): ارزش قدرمطلق اقلام تعهدی اختیاری با استفاده از مدل تعدیلشدۀ جونز (Jones, 1991). لو و همکاران (Lo et al., 2017) نشان دادهاند با افزایش مدیریت سود، پیچیدگی صورتهای مالی افزایش مییابند و خوانایی گزارشگری مالی کم میشود. شواهد مطالعات بزرگ اصل و غفارپور (1391) نشان داده است در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، برای شناسایی مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری، مدل تعدیلشدۀ جونز دقت و توانی بیشتر نسبت به سایر مدلهای استفادهشده برای برآورد اقلام تعهدی اختیاری دارد؛ از این رو، برای اندازهگیری اقلام تعهدی اختیاری (Disc ACC)، از مدل تعدیلشدۀ جونز (Jones, 1991) استفاده شده است. بر اساس این مدل، اقلام تعهدی اختیاری معادل تفاوت بین مجموع اقلام تعهدی و اقلام تعهدی غیراختیاری است؛ از این رو، به منظور محاسبۀ اقلام تعهدی غیراختیاری ابتدا مدل (4) برآورد شده است: مدل (4)
ACC کل اقلام تعهدی شرکت j در سال t است که معادل تفاوت بین سود خالص و جریانهای نقدی عملیاتی است؛ TA کل داراییهای شرکت j در ابتدای سال t است؛ ∆REV تغییرات فروش خالص شرکت j بین سال t و سال t-1 است؛ PPE ارزش دفتری داراییهای ثابت مشهود شرکت j در سال t است؛ 0α ، 1β و 2β ضرایب رگرسیون هستند و ε باقیماندههای رگرسیون. سپس، با استفاده از پارامترهای برگرفته از مدل (4)، اقلام تعهدی غیراختیاری با استفاده از رابطۀ (4) به دست آمدهاند: رابطۀ (4)
Non_Disc ACC اقلام تعهدی غیراختیاری شرکت j در سال t است؛ ∆REC تغییرات در حسابها و اسناد دریافتنی تجاری شرکت j بین سال t و سال t-1 است و ، و پارامترهای برگرفته از مدل (4) هستند. در نهایت، اقلام تعهدی اختیاری بر اساس رابطۀ (5) محاسبه شدهاند. رابطۀ (5)
Disc ACC اقلام تعهدی اختیاری شرکت j در سال t و Abs نماد قدرمطلق است. زیان خالص (LOSS): متغیر مجازی که اگر شرکت زیان گزارش کند ارزش یک و در غیر این صورت ارزش صفر گرفته است. شرکتهایی که عملکردی ضعیفتر دارند، خوانایی گزارشگری مالی کمتری دارند (Bloomfield, 2008). یافتههای پژوهش آمار توصیفی نتایج آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در نگارههای (3) و (4) آورده شده است.
نگارۀ 3. آمار توصیفی متغیرهای کمی پژوهش Table 3. Descriptive statistics of quantitative research variables
منبع: یافتههای پژوهش
نگارۀ 4. آمار توصیفی متغیرهای کیفی پژوهش Table 4. Descriptive statistics of qualitative research variables
منبع: یافتههای پژوهش همانطور که در نگارۀ (3) ملاحظه میشود، میانگین شاخص خوانایی فوگ برابر 096/22 است که در دستۀ پیچیده قرار دارد. میانگین قدرت در بازار محصول شرکتها (سود عملیاتی کسبشده از محل فروش خالص) حدود 22 درصد است. مقدار میانگین برای متغیر اندازۀ شرکت برابر 918/14 و میانگین نسبت کل بدهیها به کل داراییها نیز 522/0 است. همچنین، شرکتها به طور متوسط از محل داراییها 17 درصد سود خالص و 12 درصد جریانهای نقدی عملیاتی کسب کردهاند. مقدار کمینۀ دو متغیر یادشده نشان میدهد شرکتهایی با زیان مواجه بودهاند. میانگین فرصت رشد با مقدار 889/5 نشان میدهد به طور متوسط ارزش بازار حقوق صاحبان سهام شرکتهای تحت بررسی طی یک سال 89/5 برابر بیشتر از ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام آنها است. میانگین وجه نقد پرداختی بابت خرید داراییهای ثابت به کل داراییهای شرکتهای بررسیشده برابر 043/0 است. میانگین نوسانپذیری فروش خالص با مقدار 172/0 نشان میدهد شرکتهای بررسیشده ریسک نسبتاً کمی دارند. با توجه به نتایج نگارۀ (3)، متغیر فرصتهای رشد با انحراف معیار 031/7 دارای بیشترین پراکندگی از میانگین و متغیر مخارج سرمایهای با انحراف معیار 060/0 دارای کمترین پراکندگی از میانگین است. میانگین زیان خالص در نگارۀ (4) نیز بیانگر این است که به طور متوسط طی یک سال حدود 6 درصد از شرکتهای تحت بررسی، زیان خالص گزارش کردهاند. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش یکی از موضوعهای مهمی که در اقتصادسنجی مطرح میشود، موضوع عدم ناهمسانی واریانس است. همانطور که در نگارۀ (5) مشاهده میشود، برای بررسی فرض عدم ناهمسانی واریانس از آزمون بروشپاگان گادفری استفاده شده است. در این راستا، با توجه به سطح معناداری آزمون در هر دو فرضیۀ پژوهش، عدم ناهمسانی واریانس تأیید شده است. نگارۀ 5. نتایج آزمون ناهمسانی واریانس Table 5. The results of variance heterogeneity test
منبع: یافتههای پژوهش به منظور بررسی همخطی بین متغیرها از آزمون وی آی اف (VIF) بهره گرفته شده است. از آنجا که مقدار این آماره برای همۀ متغیرها کمتر از 10 است، مشکل همخطی بین متغیرها وجود ندارد. گفتنی است، نتایج آزمون همخطی در نگارههای (6) و (7) ارائه شده است. نتیجۀ حاصل از تخمین الگوی فرضیۀ اول پژوهش در نگارۀ (6) ارائه شده است. نگارۀ 6. نتایج آزمون فرضیۀ اول پژوهش Table 6. The results of the first research hypothesis test
منبع: یافتههای پژوهش
با توجه به نگارۀ (6)، مقدار آمارۀ F در سطح کلیۀ شرکتها برابر 522/2 و سطح معناداری آن برابر 000/0 است؛ از این رو، مدل در سطح اطمینان 99 درصد معنادار است. افزون بر این، با توجه به مقدار آمارۀ دوربین واتسون که برابر 94/1 است، وجود خودهمبستگی پیدرپی در اجزای اخلال رگرسیون رد میشود. مقدار ضریب تعیین تعدیلشده برابر 341/0 است؛ بنابراین، با توجه به این مقدار میتوان 34 درصد از تغییرات متغیر وابسته (خوانایی گزارشهای مالی) را به وسیلۀ متغیرهای مستقل (قدرت مدیرعامل) و کنترلی پیشبینی کرد. نتایج نگارۀ (6) نشان میدهد ضریب متغیر قدرت مدیرعامل (CEOPOWER) برابر 196/0 و سطح معناداری آن برابر 011/0 و کمتر از سطح خطای 05/0 است. در نتیجه، در سطح اطمینان 95 درصد، بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجۀ حاصل از تخمین الگوی فرضیۀ دوم پژوهش در نگارۀ (7) ارائه شده است.
نگارۀ 7. نتایج آزمون فرضیۀ دوم پژوهش Table 7. The results of the second research hypothesis test
منبع: یافتههای پژوهش
با توجه به نگارۀ (7)، مقدار آمارۀ F در سطح کلیۀ شرکتها برابر 405/2 و سطح معناداری آن برابر 000/0 است؛ از این رو، مدل در سطح اطمینان 99 درصد معنادار است. افزون بر این، با توجه به مقدار آمارۀ دوربین واتسون که برابر 94/1 است، وجود خودهمبستگی پیدرپی در اجزای اخلال رگرسیون رد میشود. مقدار ضریب تعیین تعدیلشده برابر 337/0 است؛ بنابراین، با توجه به این مقدار میتوان 34 درصد از تغییرات متغیر وابسته (خوانایی گزارشهای مالی) را به وسیلۀ متغیرهای مستقل (قدرت مدیرعامل)، تعدیلی (رقابت در بازار محصول) و کنترلی پیشبینی کرد. نتایج نگارۀ (7) نشان میدهد در سطح اطمینان 95 درصد، بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، ضریب متغیر تعاملی قدرت مدیرعامل × رقابت زیاد در بازار محصول (CEOPOWER×H_Competition) برابر 138/0- و سطح معناداری آن برابر 024/0 و کمتر از سطح خطای 05/0 است. همانطور که مشاهده میشود، با ورود متغیر تعدیلی رقابت در بازار محصول، ضریب رگرسیون رابطۀ بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی معکوس شده است و این موضوع بیانگر تأثیر قابل قبول متغیر راهبرد تمایز به عنوان متغیر تعدیلی نیز است؛ بنابراین، رقابت زیاد در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر تعدیلکنندۀ کاهشی دارد. همچنین، نتایج نگارۀ (8) نشان میدهد در سطح آزمون فرضیۀ دوم، نتیجۀ آزمون والد مربوط به ضرایب β1 و β3 معنادار است؛ به این معنا که متغیر رقابت در بازار محصول تأثیری قابل قبول را بر شیب و رابطۀ میان قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی داشته است.
Table 8. The results of the second research hypothesis Wald test
منبع: یافتههای پژوهش
بحث و نتیجهگیری گزارشهای سالانه یکی از منابع اصلی اطلاعات برای همۀ ذینفعان محسوب میشوند. پژوهشها نشان دادهاند گزارشهای با قابلیت خوانایی کمتر به کارایی سرمایهگذاری کمتر (Biddle et al., 2009)، واکنش کمتر سرمایهگذاران قویتر (You & Zhang, 2009)، پیگیری و تلاش بیشتر تحلیلگران (Lehavy et al., 2011)، نوسان بیشتر سودها و پراکندگی بیشتر پیشبینیهای تحلیلگران (Loughran & McDonald, 2011)، سرمایهگذاری کمتر سرمایهگذاران (Lawrence, 2013)، افزایش عدم اطمینان تحلیلگران (Bozanic & Thevenot, 2015)، شرایط سختتر قرارداد وام و افزایش ریسک سقوط قیمت سهام (Ertugrul et al., 2017)، کاهش رتبۀ اعتباری اوراق قرضه (Bonsall & Miller, 2017)، افزایش هزینۀ سرمایه (Rjiba et al., 2021) و مشکلات نمایندگی بیشتر (Luo et al., 2018) منجر میشوند؛ از این رو، پژوهشهای در حال توسعۀ اخیر به دنبال درک عواملی هستند که خوانایی گزارشهای سالانه را هدایت میکنند. در این مطالعه، تأثیر رقابت در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشهای مالی بررسی شد. نتایج آزمون فرضیۀ اول پژوهش نشان داد با افزایش قدرت مدیرعامل سطح خوانایی گزارشهای مالی افزایش مییابد. نتایج در راستای نظریۀ سازمانی نشان میدهد هرچه قدرت مدیرعامل بیشتر باشد، نظارت بر فرآیند شرکت و گزارشگری مالی بیشتر میشود. عواملی از جمله پایبندی به قوانین و مقررات، انگیزۀ حفظ شهرت و اعتبار و تواناییهای مدیریتی بهتر باعث میشوند مدیران قدرتمند از راهبردهایی بهتر برای عملیات شرکت در راستای افزایش شفافیت و تأمین منافع همۀ گروههای ذینفع استفاده کنند؛ بنابراین، مدیران عامل قدرتمند گزارشهای مالی خواناتری را افشا میکنند. این نتایج با پژوهش خواجوی و همکاران (1403) همراستا و با نتایج سان و همکاران (Sun et al., 2022) و فتاحی نافچی و همکاران (1402) در تناقض است. همچنین، یافتههای فرضیۀ دوم پژوهش نشان داد رقابت زیاد در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر تعدیلکنندۀ کاهشی دارد. به بیان دیگر، با افزایش رقابت در بازار محصول، مدیران از قدرت خود در راستای کاهش خوانایی گزارشهای مالی استفاده میکنند. بر مبنای نظریۀ مدیریت مبهم، انگیزۀ مدیران ممکن است به عدم شفافیت اطلاعات به واسطۀ مبهم و پنهان کردن عملکرد واقعی شرکت منجر شود. بر این اساس، مدیران اطلاعاتی که تمایلی به افشای آنها ندارند را پنهان میکنند و به این ترتیب، درک گزارشهای مالی را برای ذینفعان مختلف به ویژه سرمایهگذاران دشوار میکنند. یکی از راههای مدیران برای مبهم کردن اطلاعات این است که گزارشهای مالی را به صورت پیچیدهتر و با قابلیت خوانایی کمتری ارائه کنند. این نتایج با پژوهش رحمان و همکاران همراستا است (Rahman et al., 2024). این نویسندگان نشان دادند با افزایش رقابت در یک صنعت، خوانایی گزارشهای سالانۀ شرکتها کاهش مییابد. آنها بیان کردند در یک محیط بسیار رقابتی، مدیران به منظور عدم دسترسی رقبا به اطلاعات شرکت و حفظ مزیت رقابتی، لحن مبهم را در گزارشهای سالانۀ خود افزایش میدهند. با توجه به نتایج فرضیۀ اول، یعنی تأثیر مثبت قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی، به استفادهکنندگان صورتهای مالی از جمله سرمایهگذاران و اعتباردهندگان پیشنهاد میشود تا هنگام اتخاذ تصمیمهای سرمایهگذاری خود به قدرت مدیرعامل به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر خوانایی گزارشگری مالی شرکتها توجه کنند. در این راستا، به دلیل محدودیت در وجود بانکهای اطلاعاتی قابل اعتماد، به سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد میشود سازوکاری را اتخاذ کند که از طریق آن شرکتها را تشویق کند اطلاعاتی را در رابطه با مدیران خود ارائه دهند تا سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادهکنندگان را در گرفتن تصمیم یاری کند. با توجه به نتایج فرضیۀ دوم، از آنجا که مدیران عامل قدرتمند در محیطهای رقابتی انگیزههایی قویتر برای مبهم کردن گزارشهای سالانهشان دارند، چنین اقداماتی ممکن است به منافع سهامداران آسیب برسانند؛ بنابراین مالکان باید با ابزارهایی مؤثرتر، مانند دادن پاداش بیشتر به مدیران ارشد و قدرت هیئتمدیره بر مدیران نظارت داشته باشند. همچنین، باید قوانین و مقرراتی تدوین شود تا مدیران در راستای افزایش خوانایی گزارشگری مالی گام بردارند. پیرو پیشنهاد یادشده، به سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد میشود 1) سازوکاری را اتخاذ کند که شرکتها را تشویق کند تا گزارشهای سالانۀ خود را برای خواندن و درک استفادهکنندگان اطلاعات به ویژه در شرایط رقابتی آسانتر کنند؛ برای مثال، افشای روایتهای متنی با ساختار مشخص، کاهش حجم صفحات، استفادۀ کمتر از جملات و کلمات مبهم و پیچیده؛ زیرا سواد مالی، درک صورتهای مالی و توانایی تحلیل همۀ سرمایهگذاران در یک سطح نیست و سادهنویسی گزارشهای مالی میتواند به آنها در اتخاذ تصمیمهای درست سرمایهگذاری کمک کند. 2) به منظور مؤثر بودن اطلاعات بر تصمیمگیری سرمایهگذاران و اعتباردهندگان و کمک به آنها، شرکتها را موظف کند تا اطلاعاتی بیشتر دربارۀ وضعیت بازار محصولشان افشا کنند؛ برای مثال، الزام شرکتها به ارائۀ مستمر گزارش سودآوری شرکت از محل فروش خالص از طریق گزارش ماهانۀ فعالیت به هیئتمدیره. در نهایت، به پژوهشگران آتی پیشنهاد میشود تأثیر قدرت مدیران بر خوانایی گزارشگری مالی را در مراحل مختلف چرخۀ عمر شرکتها، در راهبردهای مختلف شرکتها، در سطح صنایع مختلف و نیز در شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ بررسی کنند.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رحیمی، علیرضا، و فروغی، عارف (1398). بررسی تأثیر مکانیسمهای کنترلی بر رابطۀ بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت. پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، 11(2)، 151-182. https://doi.org/10.22099/jaa.2019.32078.1810 غیوری مقدم، علی، حاجب، حمیدرضا، و پارسا، حجت (1393). بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش حسابداری، (15)، 19-33. https://doi.org/10.22051/ijar.2015.2008 نمازی، محمد، رضایی، غلامرضا، و ممتازیان، علیرضا (1393). رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری. پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، 6(2)، 131-166. https://doi.org/10.22099/jaa.2015.2858 References Booth, L., & Zhou, J. (2008). Market Power and Dividend Policy: A Risk Based Perspective. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1296940 DuBay, W. (2007). Unlocking Language. Charleston, South Carolina: BookSurge Publishing. Habib, A., & Hasan, M.M. (2020). Business strategies and annual report readability. Accounting and Finance, Forthcoming. Available at https://ssrn.com/abstract=3183253. Klare, G. R. (1963). The Measurement of Readability. Iowa State University Press, Ames, Iowa. Koo, K., & Kim, K. (2019). CEO power and firm opacity. Applied Economics Letters, 26(10), 791-794. https://doi.org/10.1080/13504851.2018.1497841. Rahman, D., Kabir, M., Ali, M. J., & Oliver, B. (2024). Does Product Market Competition Influence Annual Report Readability? Accounting and Business Research (Forthcoming), 54(3), 337-368. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4319701 Sheikh, S. (2018). CEO Power, Product Market Competition and Firm Value. Research in International Business and Finance. https://doi.org/10.1016/j.ribaf.2018.04.009. Stigler, G. (1958). The Economics of Scale. Journal of Law & Economics, 1, 54-71. Sun, L., Johnson, G., & Bradley, W. (2022). CEO power and annual report reading difficulty. Journal of Contemporary Accounting and Economics. https://doi.org/10.1016/j.jcae.2022.100315. Verrecchia, R.E. (1983). Discretionary disclosure. Journal of Accounting and Economics, 5, 179-194.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |