تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,658 |
تعداد مقالات | 13,563 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,160,400 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,273,638 |
شناسایی مولفه های برنامه آموزش ذهن شفقتگرای نوجوان ایرانی | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2024.141875.2542 | ||
نویسندگان | ||
سمیه محبی1؛ ایرج شاکرینیا2؛ مهناز خسروجاوید* 2؛ عباس ابوالقاسمی2؛ عباسعلی حسین خانزاده3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2گروه روان شناسی دانشگاه گیلان | ||
3دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، | ||
چکیده | ||
به منظور ارائه مداخلههای مبتنی بر فرهنگ، شناسایی عوامل زیربنایی در آنها ضرورت دارد. هدف پژوهش شناسایی مؤلفههای زیربنایی نیاز به شفقتورزی در نوجوانان ایرانی بود. پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل مضمون در مصاحبه-ها و متون با روش استرلینگ انجام شد. در بخش بررسی متون نمونه شامل حدوداً ۱۵۰ مقاله و ۲۵ پایان نامه داخلی و خارجی و ۵ کتاب مرتبط با حوزه شفقتورزی و روانشناسی مثبت از بین تمامی منابع مرتبط و سایتهای معتبر بود. در بخش مصاحبه با سوال عوامل اثرگذار بر شفقتورزی در نوجوانان ایرانی چیست؟، نمونه از بین متخصصان روانشناسی مثبت با حداقل ۵-۱۰ سال سابقه فعالیت در سال ۱۴۰۲ با روش هدفمند انتخاب و پس از مصاحبه با ۱۳ نفر اشباع نظری حاصل شد. از بین۶۱ مضمون پایه، ۹ مضمون با تکرار بالا انتخاب شدند. همه مؤلفهها در فرایند اعتبارسنجی و محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوایی، تایید شدند . ۶ مورد از ۹ مضمون مؤلفههایی جدید برآمده از جامعه ایرانی بودند و دو مؤلفه که در برنامه های آموزشی قبلی نیز وجود داشت، در این پژوهش بیشتر مورد تاکید بیشتر قرار گرفتند. لذا مؤلفههای به دست آمده میتواند در تدوین مداخلهای آموزشی-روانی در بافت مدرسه و متناسب با نوجوان و فرهنگ ایرانی کمک کننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن شفقتگرا؛ تحلیل مضمون؛ نوجوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |