تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,384 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,122,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,064,399 |
مطالعه هستیشناسیِ اثر موسیقایی در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی نزد بروس الیس بنسن | ||
متافیزیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/mph.2024.138156.1490 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا عزیزی1؛ پویا سرایی* 2؛ حمیده جعفری3؛ حمیدرضا شعیری4؛ پرستو محبی5 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. | ||
2دکترای پژوهش هنر/موسیقی، استادیار گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دکترای فلسفۀ هنر، استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
4دکترای نشانهمعناشناسی، استادتمام گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
5دکترای پژوهش هنر/ادبیات نمایشی، استادیار گروه هنر، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
هستیشناسی اثر موسیقایی همواره مورد سوال بسیاری از متفکرین قرار گرفتهاست. بروس الیس بنسن در نظریۀ خود با عنوان «بداهۀ گفت و شنود موسیقایی» به این مهم اشاره میکند که در خلق و اجرای اثر موسیقی، همواره بستری برای بداههپردازی وجود دارد که آهنگساز، اجراگر و شنونده را وارد نوعی گفت و شنود میکند که برهرگونه تبدیلوتعدیلِ بعدی گشوده است. او به روش پدیدارشناسیِ هرمنوتیکی، نظریه خود را در بستر موسیقی کلاسیک با تکیه بر سنّتها و کاربستهای موسیقایی طرح مینماید. هدف از انجام این پژوهش، تبیین مفاهیم هستیشناختیِ پیشنهاد شده از سوی بنسن در نظریه بداهۀ گفت و شنود موسیقایی است. نظریهای پساساختارگرا که اساسِ موسیقی را «بداهه» دانسته و خود نیز همواره سرشتی تفسیری دارد. سنّت و کاربست موسیقایی به مثابه یک جهان برای یک گفت و شنود در موسیقی دارای اهمیت است. بنسن بهجای مفهوم «اثر» و «نقش آهنگساز» بهعنوان تنها آفرینندۀ آن، «قطعۀ موسیقی» را معرفی میکند که دارای هویتی سیُال بوده و همواره با اجراها و تفسیرهای اجراگرِ کارآزموده و آشنا به سنّت و کاربست آن موسیقی به حیات خود ادامه میدهد. در این پژوهش که در ردۀ پژوهشهای کیفی قرار میگیرد، روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوۀ انجام، توصیفی-تحلیلی است و کلیۀ مطالب به روش کتابخانهای بهدست آمدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
هستیشناسی؛ اثر موسیقایی؛ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی؛ پدیدارشناسی؛ بروس الیس بنسن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |