تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,383 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,121,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,064,257 |
شناسایی الگوی مهارتهای مربیگری شغلی بر اشتغال حمایتشده در افراد با کمتوانی ذهنی: یک مطالعه کیفی با روش تحلیل مضمون | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/cbs.2024.141734.1905 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا شریفی جندانی1؛ قاسم نوروزی* 2؛ محمد عاشوری3 | ||
1دانشجوی دکتری- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص- دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
اشتغال حمایتشده یک رویکرد موفق در توانبخشی شغلی افراد با کمتوانی ذهنی است که موفقیتآمیز بودن آن وابستگی بسیار زیادی به مربیگری شغلی دارد؛ لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی مهارتهای مربیگری شغلی تأثیرگذار بر اشتغال حمایتشده در افراد با کمتوانی ذهنی انجام شد. در پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل کیفی و با روش تحلیل مضمون، کلیه مقالات و پایاننامههای معتبر منتشرشده از سال 2005 تا 2023 در پایگاههای اطلاعاتی و انتشارات معتبر از قبیل ساینسدایرکت، سیجپاپ، پایگاه اطلاعرسانی اریک، کتابخانه آنلاین ویلی، اسپرینگر، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (پاپمد)، مرکز اطلاعاتی پروکوست، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه مرکز اطلاعات علمی، مگایران و ایرانداک که به بررسی مربیگری شغلی و اشتغال حمایتشده در افراد با کمتوانی ذهنی پرداخته بودند، بررسی شدند. از اینرو، با توجه به ملاکهای ورود و خروج به پژوهش، 43 مطالعه واجد شرایط تشخیص داده شد و با روش تحلیل مضمون مبتنی بر مدل شبکهای آتراید-استرلینگ مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج، 85 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی و مدل پنجوجهی الگوی مربیگری شغلی تدوین شد؛ به عبارت دیگر، میتوان عوامل تأثیرگذار بر اشتغال حمایتشده را در مهارتهای هیجانی- عاطفی، مهارتهای عمومی، مهارتهای تخصصی، شناخت فرهنگ و جامعه و مهارتهای کسب درآمد، خلاصه کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از رویکرد اشتغال حمایتشده زمانی میتواند اثربخش باشد که ابعاد مربیگری شغلی آن در نظر گرفته شود تا بر اساس آن بتوان در جهت کاهش بیکاری افراد با کمتوانی ذهنی و کمک به اقتصاد این طیف از جامعه گام برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ مربیگری شغلی"؛ اشتغال حمایتشده"؛ ، "؛ کمتوانی ذهنی" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |