تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,334 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,923,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,971,145 |
گزارههای منطقگریز و حقیقت | ||
پژوهشهای ادب عرفانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpll.2024.141537.1839 | ||
نویسنده | ||
تقی پورنامداریان* | ||
استاد پژوهشکده زبان و ادبیاات فارسی.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.تهران.ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی مفهوم گزارههای منطقگریز و نقش آنها در زبان و تجربههای شهودی میپردازد. این گزارهها، که از قواعد منطقی پیروی نمیکنند، در حالتهایی خارج از آگاهی معمولی به کار میروند و معنایی متفاوت از معنای قراردادی کلمات دارند. بر این اساس، استدلال میشود که این گزارهها نه تنها برای متکلم بلکه برای مخاطب نیز اعتبار ندارند، زیرا در حالت آگاهی پدید نیامدهاند و بر معنی معینی دلالت نمیکنند که اهل زبان از آن برداشتی یکسان داشته باشند. در این پژوهش همچنین به تفاوتهای بین دیدگاههای پیشامدرن و پستمدرن اشاره میکنید، که در نگاه اول، معنی یگانهای برای متنهای مرکب از این گزارهها وجود دارد که تنها برای خواص دستیافتنی است، در حالی که پستمدرنها هیچ حقیقت یگانهای را قبول ندارند و معتقدند که هر فرد میتواند حقیقت خود را از متن استخراج کند. به لحاظ روششناختی، این پژوهش به نقشهای کاربردی زبان و تقسیمبندی آنها توسط هلیدی میپردازد، که شامل نقش اندیشگانی، بنیاشخصی، و متنی است. این نقشها کلمات را به عنوان نشانههایی سمبلیک معرفی میکنند که بر معنای قراردادی دلالت دارند و برای ساماندهی زندگی اجتماعی ضروری هستند. در نهایت، به تجربههای شهودیای پرداخته میشود که در آنها زبان برای بیان تجربههایی به کار میرود که نه به عالم عین مربوط است و نه در آگاهی و هشیاری صورت میگیرد. این تجربهها شامل شعر غنایی، رؤیاها، و تجربههای روحانی هستند که همگی در تعطیل عقل و حس تجربه میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربههای شهودی؛ گزارههای منطقگریز؛ نقش اندیشگانی؛ نقش بنیاشخصی؛ نقش متنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |