تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,637 |
تعداد مقالات | 13,314 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,870,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,944,909 |
مقایسه تطبیقی دیدگاه شهید مطهری و علامه عسگری در معناشناسی و مصداق یابی «شئون« | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2024.135176.1753 | ||
نویسنده | ||
معصومه اسماعیلی* | ||
گروه فلسفه و کلام و شیعه شناسی دانشکده هدی، دانشکده هدی (وابسته به جامعه الزهرا). قم. ایران | ||
چکیده | ||
شهید مطهری و علامه عسگری با تعریف شأن و تعیین مصادیق شئون به معناشناسی و مصداق یابی این اصطلاح پرداختهاند. شأن در لغت به معنای امر و حال و کارهای بزرگ است و در اصطلاح قرآن و روایات، به معنای امور بزرگی است که بر عهده امام بوده و سزاوار اوست. شهید مطهری از اصطلاح شئون در معانی نزدیکی چون امور، کارها و سزاواری استفاده کرده اما استفاده از این واژه در معنا «امور و کارها» در اولویت ایشان بوده است. علامه عسگری در معناشناسی شئون با شهید مطهری هم عقیده بوده و شأن را به معنای «کار» دانسته و وظیفه اصلی پیامبر به معنای تبلیغ دین را از شئون جدا می-کند. شهید مطهری در کتب مختلف خویش شئون پیامبر را شامل مرجعیت دینی، قضاوت و حکومت دانسته و در امتداد این بحث در امامت، در یک اثر به شأن قضاوت و در اثر دیگر خویش به شأن ولایت اشاره کردهاند و در مجموع حکومت، مرجعیت دینی، قضاوت و ولایت را شئون امام دانستهاند. اما علامه عسگری به مصادیقی چون تبلیغ قرآن، خلافت، اقامه جماعت، برپاداشتن احکام اسلامی و ایجاد جامعه اسلامی و حکومت عادله به عنوان شئون پرداختهاند. در مجموع میتوان گفت هر دو متکلم با اختلاف عبارات، در مصادیقی چون حکومت و مرجعیت دینی به عنوان شئون امام اتفاق نظر دارند | ||
کلیدواژهها | ||
شأن؛ امام؛ پیامبر؛ علامه عسگری؛ شهید مطهری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |