تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,291,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,769,630 |
ریاضیات، دستاوردی بیبدیل و بدون تاریخ انقضا | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 49-69 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2024.140207.1635 | ||
نویسندگان | ||
مریم علی پور1؛ امید ضابطی* 2 | ||
1گروه ریاضیات و کاربردها-دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2گروه ریاضیات و کاربردها- دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
بدون شک، آنچه ریاضیات را بهعنوان ملکه علوم بشری معرفی مینماید و از تمامی علوم متمایز میکند، وجود جوهر آزادی در معنا و مفهوم آن است. به بیان دیگر، نقش ریاضیات در جهان هستی، اکتشاف ابزارها و ویژگیهایی از رموز جهان طبیعت است که از دو جهت حائز اهمیت است: 1. تمام نظریههای علمی را تأیید و تفسیر مینماید. 2. دیدگاهی ژرف، عمیق و پایهای به تمامی مسائل دارد. در این مقاله سعی مینماییم از زاویهای دیگر به کاربردهای بیبدیل ریاضیات بپردازیم. اینکه چگونه ریاضیات در لحظهبهلحظه زندگی ما تأثیری شگرف دارد و ما را به سمت و سوی معنای واقعی زندگی سوق میدهد. در واقع، سعی میکنیم کاربردهایی از نقش بیبدیل ریاضیات را در تواناییهای فکری، تحلیلی و مهارتی با تکیه بر مطالب ریاضی عمومی یک، که در بیشتر رشتههای علمی، یک درس پایهای محسوب میگردد، بیان و تفسیر نماییم. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربرد ریاضی؛ عمومیسازی ریاضی؛ ریاضی عمومی یک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] ا. ضابطی و م. علیپور، ریاضی عمومی یک با نگرش خودآگاهی، انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان، (1401). [2] م. علیپور و ا. ضابطی، تحلیل ریاضی مهارتهای نرم: پایه اشتغالپذیری، انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان، (1402). [3] م. علیپور،ضرورت مهارتهای نرم برای اشتغالپذیری، فصلنامه آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان، (1400) 31--36. [4] H. Freudenthal, Why to teach mathematics so as to be useful, Educational Studies in Mathematics, 1 (1968) 3–8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |