تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,637 |
تعداد مقالات | 13,313 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,870,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,944,696 |
رابطه ساختاری سبکهای دلبستگی ناایمن با آسیب به خود: نقش میانجی تابآوری و ذهنی سازی | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1402، صفحه 41-56 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/cbs.2024.140193.1867 | ||
نویسندگان | ||
میلاد بزی1؛ مسعود صادقی* 2؛ عاطفه محمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
بنابر یافتههای پژوهشی آسیب به خود در نوجوانی، بیش از هر برههی تحولی دیگری اتفاق میافتد. این اختلال در کنار تحت تأثیر قرار دادن کارکردهای اجتماعی و تحصیلی، میتواند خطرات جانی را در پی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساختاری سبکهای دلبستگی ناایمن با آسیب به خود، با میانجیگری تابآوری و ذهنیسازی انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان متوسطهی اول و دوم ناحیهی یک آموزش و پرورش زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دانش آموزان این کلاسها 305 دانش آموزی که پس از تکمیل پرسشنامهی آسیب به خود (سانسون، 1998) نمرهی پنج یا بالاتر گرفتند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس دلبستگی بزرگسالان(کولینز و رید، 1990)، پرسشنامهتابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و پرسشنامه ذهنیسازی (دیمیتروویچ، 2017) استفاده شد. دادهها با معادلات ساختاری وبا نرم افزارهای AMOS23 و SPSS23 تحلیل شدند. ارزیابی مدل نشان از برازش قابل قبول آن با دادههای به دست آمده داشت. سبکهای دلبستگی ناایمن با میانجیگری تابآوری و ذهنیسازی اثرمعناداری بر آسیب به خود در نوجوانان داشتند(P<0/05). همچنین تابآوری و ذهنیسازی بر آسیب به خود تأثیر مستقیم داشتند(P<0/05 ). نتایج پژوهش حاکی از آن است که سبکهای دلبستگی ناایمن به واسطهی تابآوری و ذهنیسازی پیشبین قوی برای آسیب به خود در نوجوانی باشد.با توجه به ارتباط معنادار متغیرهای پژوهش با این اختلال، پیشنهاد میگردد با برگزاری کارگاههای آموزشی برای والدین، از انتقال بین نسلی سبک دلبستگی ناایمن و به تبع آن از آسیب به خود جلوگیری کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب به خود؛ تاب آوری؛ ذهنی سازی؛ سبک های ناایمن دلبستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |