تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,637 |
تعداد مقالات | 13,304 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,858,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,940,412 |
استفاده از ChatGPT در آموزش مفهوم انتگرال: فرصت ها و چالش ها | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2024.140698.1646 | ||
نویسندگان | ||
نوروز هاشمی؛ حمید رضا کاشفی* | ||
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه تجزیه و تحلیلی از تواناییهای ریاضی ChatGPT در حل مسائل و پاسخ به سؤالات در فرآیند آموزش مفهوم انتگرال با سطوح تفکر متفاوت بر اساس طبقه بندی بلوم به روش تحلیل مضمون ارائه میدهد. مفهوم انتگرال در قالب 20 مسئله در شش سطح تفکر از منظر بلوم طراحی گردید. مسئلهها توسط گروههای 4 نفری از دانشجویان سال اول رشته ریاضی از ChatGPT تحت نظارت محقق به عنوان مدرس پرسیده شده است. نتایج نشان می دهد که عملکرد ChatGPT بسته به سطح دشواری و موضوع و سطح تفکر بلوم متفاوت است. بهترین عملکرد را در پاسخ به مسائل سطح به خاطر آوردن و تجزیه و تحلیل کردن داشت و در پاسخ به مسئلههای ارزیابی کردن و خلق کردن بسیار ناتوان نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که ChatGPT به جزئیات نوشتاری از قبیل پرانتز و کروشه توجه نمیکند. محاسبات طولانی دقیق، استفاده درست از قوانین انتگرالگیری، دستهبندی انواع انتگرال از نقاط قوت استفاده از ChatGPT در آموزش انتگرال بود. در رسم شکل، ارائه نمودار مرتبط با یک تابع، تعمیم انتگرال به ابعاد بالاتر و در درک این که برای حل یک مسئله باید از انتگرال استفاده شود ناتوان و دارای عیوب زیادی بود. همچنین با بالا رفتن سطوح تفکر، کارآیی آن رو به کاهش بود. نتایج نشان میدهد که ChatGPT پتانسیل تبدیل شدن به یک ابزار کمک آموزشی مؤثر برای آموزش انتگرال را دارد، اما باید قابلیت گرافیکی آن افزایش یافته و پردازش دادههای آن ارتقاء یابد و کاستیهای آن مرتفع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ChatGPT؛ آموزش؛ انتگرال؛ حل مسئله؛ طبقه بندی بلوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 |