تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,762 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,222,562 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,751,949 |
نقش معلم در تعامل نرمافزار و نظریههای آموزش ریاضی و تأثیر آن بر خلاقیت دانشآموزان سمپادی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 3، آذر 1403، صفحه 133-159 اصل مقاله (3.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2024.139103.1605 | ||
نویسندگان | ||
سید مصطفی حمیدی* 1؛ علی زعیم باشی1؛ مهرداد نامداری2؛ اشرف کرمزاده3 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران | ||
2گروه ریاضی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد مدعو گروه ریاضی، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چالش ریاضی یکی از اجزای اصلی در آموزش ریاضی است که هدف آن تکمیل توانایی یادگیرندگان در زمینه ریاضیات است. همچنین خلاقیت یک ویژگی شخصی و اجتماعی است، که موجب پیشرفت افراد در همهی سطوح و در تمام مقاطع تاریخی میشود. در واقع بهکارگیری اطلاعات و دانستهها و استفاده از خلاقیت در حل مسأله بسیار حائز اهمیت میباشد. در این بین برای یک معلم ریاضیات علاوه بر داشتن روش مناسب و دانش خوب، استفاده از نرمافزار و نظریههای آموزش ریاضی نیز بر شکوفایی استعداد و خلاقیت دانشآموزان مؤثر بوده و به آنها برای حل یک مسألهی سطح بالاتر کمک میکند. همچنین استفاده از اصول اقلیدس و تسلط بر آنها، به معلم دیدگاه بهتری برای فرآیند حل مسائل هندسی میدهد. در این مقاله، یک مسألهی هندسی متناسب با سطح کلاس هشتم و نهم برای کلاس هفتم در مدرسهی سمپاد طرح شده است و ضمن بیان اهمیت اصول اقلیدس، هر دو محیط پویای ریاضیات و محیط کاغذ-مداد، بهکار گرفته شده است. با استفاده از نظریهی آموزش ریاضی فنهیلی، با طراحی یک داربست آموزشی و گفتگوی بین معلم و دانشآموزان و با کمک نظریهی تنوع، پاسخ مسأله توسط چند دانشآموز حدس زده شده است، و یک دانشآموز خلاق به آن پاسخ کامل داده است. در نهایت مسأله را بهصورت اگر و تنها اگر بیان کردیم. در این میان در محیط پویا و محیط کاغذ-مداد، تجزیهی ابعادی اشکال نیز بهکار برده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای آموزش ریاضی؛ داربستزنی - خلاقیت؛ نرمافزارهای ریاضی؛ اگر و تنها اگر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] A. Bakker, J. Smit and R. Wegerif, Scaffolding and dialogic teaching in mathematics education: introduction and review, ZDM Mathematics Education, 47 (2015) 1047–1065. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0738-8 [12] M. Yerushalmy, Educational technology and curricular design: promoting mathematical creativity for all students, In R. Leikin, A. Berman, B. Koichu (Eds.), Creativity in mathematics and the education of gifted students, 2009 101–113. [21] ا. ریحانی، معرفی نظریهی پیاژه و نظریهی فنهیلی - فنهیلی در مورد یادگیری هندسه، رشد آموزش ریاضی، 22 شماره 2 (1384). [22] ا. غیور نجفآباد، اثباتهای فراموش نشدنی (تکملهی کتاب نتایج باور نکردنی در ریاضیات، مجموعهی سخنرانیهای امیدعلی شهنی کرمزاده)، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، 1383. [23] ا. ممتحن، نتایج باور نکردنی در ریاضیات (گزیدهی مقالات و گفتگوهای همگانی امیدعلی شهنی کرمزاده، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1380. [24] ز. گویا، آموزش ریاضی چه نیست؟، دو فصلنامهی نظریه و عمل در برنامهی درسی، 2 شماره 3 (1393) 5--24. [25] ز. گویا، یار در خانه و ما گِرد جهان میگردیم، رشد آموزش ریاضی، 31 شماره 3 (1393).
[26] ز. گویا و ف. حاجعزیزی، استاندارهای $TPACK$ آموزش معلمان و مدل توسعه، رشد آموزش ریاضی، 36 شماره 1 (1397).
[27] س. ح. علمالهدایی، اصول آموزش ریاضی، انتشارات نما، چاپ چهارم، 1397. [28] س. حقجو و ا. ریحانی، نظریهی تنوع ($VT$) و کاربردهای آن در طراحی و اجرای یادگیری پژوهی در کلاس درس ریاضی، یازدهمین همایش ملی آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، 1398. [29] س. غلامآزاد، طراحی و ارزیابی تکلیفهای غنی برای یادگیری،رشد آموزش ریاضی، 36 شماره 2 (1397).
[30] س. م. حمیدی، تأثیر نرمافزار بر یادگیری مطالب ریاضیات (هندسه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1390. [31] م. مرادی شلال، پیوند جبر و هندسه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1390. [32] ن. یافتیان و ا. صفابخش چکوسری، آموزش و یادگیری هندسه: معرفی نظریه فنهیلی، نشریه ریاضی و جامعه، 4 شماره 3 (1398) 9--22.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |